Frågor om råttor!
Hej!
Snart ( Eller om 5 veckor ) flyttar det förhoppningsvis hem ett par råttor från Zickans senaste kull! *hyper*
Nu läser jag såklart på så mycket jag bara kan! Men med det kommer ju också några frågor!
Vi har en bur som är laglig för 8 eller 9 råttor. Hyllplanen kommer hem om ett par dagar, sen är det fritt fram att inreda! Så första frågan är ifall man ska anpassa inredningen just för att de är bäbisar? Ska man låta bli rep, nät och så? ( Vi kommer antagligen ha kattsand i toaletten, aspflis i botten och tidningspapper på hyllplan och i huset/husen )
Och det här med hus, räcker det med ett hus och sen ha hängmattor, korgar och tunnlar. Eller behöver man ha två hus, just för att det är mer instängt?
Sen tredje frågan är väl ifall man kan ha en stor vattenflaska till bäbisar? Eller ska man börja med en liten och sen en större när råttorna är större?
I början kommer jag mest mysa och lära känna råttorna, försöka få till en inkallning osv. Men sen när de är mer tama vill jag ju att de ska få upptäcka rum och så. Vi kan råttsäkra mitt sovrum och gästrummet relativt lätt, så där kan de springa överallt. Men vi spenderar mest tid i vardagsrummet, och där är det en massa sladdar och vi kan inte stänga av ut till hallen och köket. Hur är smartast att göra här?
Hur gör ni med era råttor?, kan ni råttsäkra överallt? Biter de i sladdarna? Springer de iväg och är svåra att hitta?
Och sen en rätt så fånig fråga, ifall de biter på sladdar och vi inte kan skydda dem. Kan man ta på t.ex Stopp och väx ( sådant där medel som smakar skit ) på sladdarna, så att de lär sig att det är dumt att göra det? Eller är det farligt på något sätt? Eller räcker det med att man säger fy och blåser på dem ifall de äter på sladdarna?
Gud vad långt det blev xD Hoppas någon orkar läsa allt och svara :)
Du kan inreda dom precis som du vill, en eller flera hus. det enda du kan tänka på är att inte ha vattenflaskan för långt upp då bäsarna inte är så långa.
om du är rädd att doms lår sig kan du göra en hängmatta med hjälp av en fleecefilt som dämpar fallet ( man brukar göra så för äldre råttor då dom börjar varalite svaga )
jag har inte råttsäkrat, jag försöker bara se till att dom inte går bakom TVn och busar, annars brukar det gå fin fint ( beror ju på hur ens hem ser ut ). Hade ett antal damer som började tugga på mina handkontroller en gång dock :/
har hört att det kan funka med stop pch växt, eller alternativt citron på sladdar så det ska smaka blä
Här var det snabba svar, tack!
Problemet är liksom att ifall jag ska vakta sladdarna vid tvn så kan jag inte kolla ifall de sticker ut i hallen. Ifall jag ska vakta utgången så kan jag inte kolla på tvn. Heh, vi har ett krångligt vardagsrum. Men det ska nog gå bra! Får väl vara snabb helt enkelt ;)
Nu tuggar inte mina tjejer (också från zickan) på sladdar alls än men har köpt hem från ikea sladdskydd att klä in alla sladdar i, billigt o bra o borde skydda en stund iaf
#3 Hm, jadu, klä in 30 sladdar låter ju kul *skrattar*
Haha, vi får testa Stopp och Växt ifall vi skulle få bitiga råttor :)

Du behöver inte anpassa inredningen för bäbisar, det du kan göra om du har en hög bur är att hänga upp hängmattor utifall de skulle ramla. Men det bör man göra även med vuxna råttor, de kan vara klantiga ibland.
Vattenflaska osv köp stor på en gång. Ingen ide att hålla på med småflaskor.
jag har inte råttsäkrat något alls, har aldrig haft problem med gnagiga råttor eller något. Men när de är små så bör du ha ett extra öga på dem ändå, de är snabba och kan tugga på saker tills de lär sig att de inte får.
Qui dormit, non peccat
#5 Hur gör man när man "straffar" råttor? Är det bara att blåsa på dem och säga typ fy eller nej?
Vill ju inte vara för hård med dem, men vill inte ha några monster här hemma heller ;)
Heh, kom på en till fråga!
Jag har läst att man inte ska ge råttorna mat från handen. Men i början vill man ju att de ska förknippa handen med nägot bra. Då ska man alltså inte ge dom något gott när de är i handen? Jag trodde att när de gick upp i handen så fick de godis, typ? :)
du kan ge dom mat från handen, bästa är att lägga maten i handflatan. UNDVIK mata genom galler, det hjälper en hel del i framtiden.
#8 Bra, då var jag inte helt ute och cyklade ;) Mata genom gallret ser jag ingen anledning till att göra heller :)

Jag matar jämt genom galler, har alltid gjort det. Har aldrig blivit biten av mina råttor heller. Så visst kan man mata genom galler, men rekommenderas kanske inte till alla. Har du råttor med tendens att hugga först och smaka sedan så bör man låta bli att mata genom galler.
Mata med händerna kan man självklart göra, eller låta dem ta mat ur munnen på en. *muttrar över eländiga råttor som inte tvekar att sno mackan ur munnen på mig
#6 När man korrigerar beteendet så räcker det oftast med ett bestämt nej och lyfta bort råttan från det den håller på med. En del använder sig av ljud som ett högt "Pcsssh" eller ett pip. Man får hitta det man känner sig bekväm med helt enkelt.
Att blåsa på dem behövs inte. MIna skulle ta det som en chans att leka tandläkare eller pussas så det funkar inte här hemma.
Råttor behöver en mjuk men bestämd hand, precis som alla andra djur.
Men råttor är inga hundar, de kommer alltså inte att lyda dig annat än när de själva har lust med det typ.
Men med mycket godis och positiv uppmuntran kan man få råttor att göra allt möjligt.
Qui dormit, non peccat
Jag använder sladdskydd, från IKEA och Clas Ohlson. På varenda sladd. Nu har de dock fått flytta in i ett rum där de kan springa lösa utan att dekorera och ordna till allt för mycket prylar efter egen smak. Jag hade nog fokuserat på gästrummet (med skydd på sängen), så att de kan springa lösa utan att ni ständigt behöver oroa er.
Vad heter sladdskydden som man köper på Ikeas hemsida? har sökt på en massa olika namn men hittar inge sladdskydd alls.
#12 De är egentligen inga sladdskydd, men jag tycker att de funkar väldigt bra. Lättare att sätta fast än Clas Ohlsons variant, och de känns säkrare.
Okej men vad heter dom "skydden" som du köper? blir lite svårt att hitta annars :D
det står ju ovanför dig ;P
Bra att man är blind ;P tack så mycket haha!