Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1159 ggr
Zizza
0

Råttor + Utomhus = ?

Hejsan råttgalningar!

Tänkte höra lite mer om de här med att ha råttorna lösa utomhus.
Litar på min Hane till 100% (Ja jag har fler råttor),

men skenet kan ju bedra och de räcker med att de springer iväg en gång och inte kommer tillbaka..

Så tänkte höra lite med hur ni brukar göra?

Hade varit så himla kul att ta utomhus bilder på honom<3

Mvh. Sanne & Djuren

Banankaka320
0

Jag har haft mina lösa i trädgården, dem vågar inte gå så långt när allt är så "öppet". Men om en buske är nära så vill dem gärna springa dit och gömma sig lite :) Sen finns det en risk att man får in löss, och så är det nog för kallt just nu. Jag bruka ta ut min nakenhund samtidigt som dem eftersom hon är väldigt mammig och jättebra på att söka upp saker, så ifall dem skulle sticka så skulle jag säga "Ta den" så skulle hon springa efter och stanna den. (Hon har fått vakta dem flera gånger när dem varit lösa på balkongen och jag har behövt springa in någon minut.)

Sen om du vill ta bilder, ta med en kompis som är 110% fokuserad på att jaga råttan om den sticker då du kommer förmodligen vara fokuserad på att ta en bra bild :)

Btw. Folk tycker att jag är ansvarlös när det gäller sånt, så du får se vad andra skriver också xD

Zolah
0

jag har min aalltid under uppsikt, lämnar dom aldrig ensamma men jag låter dom vara ute lösa då jag är i närheten ( sittandes oftast )

dom är så mammiga så dom går inte många CM bort :3

men tror koppel är nog smartast ändå

på vinter och höst/vår så låter jag dom inte vara ute, endast om dom är 'på' mig , där det är varmt

Zizza
0

Angående årstid = Hade inte tänkt ha ute honom nu, utan först till sommar =)  "Har en hemmagjord studio nu"

Mvh. Sanne & Djuren

zickan
0

Beror helt på var jag är. Men anväder oftast sele. Vågar inte helt lita på mina, kan gå riktigt fort om man har otur. Det med att de springer iväg, kommer en lös hund och man måste ha upp dom med en gång, fågel osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zizza
0

#4 de är ju det.. samt har ju en rottweiler som granne dessutom.. litar inte riktigt på kamphundar..

Mvh. Sanne & Djuren

Thawelin
0

Vi har en väldigt stor gräsmatta utanför mig så jag brukar släppa lös några råttor där och dom springer inte speciellt långt, gör dom det så går man snabbt ikapp dom. Men dom råttor som gärna tar lite för långa promenader brukar jag försöka hålla koll på så att han inte springer iväg. Men dom flesta råttor jag har kommer tillbaka ganska snabbt =)

//Jacqueline Thawelin

zickan
1

#5 rottis är ingen kamp hund. Det är personen bakom kopplet som gör dom till kamphundar. En golden har bevisligen bitit mer än en rottis när man kollar statistik. Ändå är golden en familjevänlig hund men rottisen är farlig kamphund. Borde vara tvärt om ;-). Man kan inte rama ut en ras även om de nu är kända att vara lite svårare än andra raser. Så är det inte rasen i sig utan ägaren man ska passa sig för.

Banankaka320
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min mördarrottis med en råtta xD

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1årig bullterrier som också sägs vara så hemskt kamphundaktig. Mycket off topic från tråden. Men gillar inte när man drar en hel ras över kant pga ägare som tagit vatten över huvudet ;-)

http://www.expressen.se/husdjur/1.1224031/min-tax-tar-inte-skit-fran-vem-som-helst

Zizza
0

Angående rottis, de som äger den är inga bra ägare :) de är de jag menar med det hela. Självklart vet jag att kamphundar är missbedömda .. hade en "föreläsning" angående det på skolan i gymnasiumet faktiskt :)

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Alltså en föreläsning jag gjort själv.. ingen någon lärare höll

Mvh. Sanne & Djuren

Susanna_w
0

#5 det dar var lite tråkigt att höra att du hade en sådan uppfattning. Kamphund finns det inte många av eftersom sporten inte är laglig i Sverige och rottweiler är inte avlad för kamp men nog om OT. Ha en 8 sele på knodden om ingen kan vara med dig.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Susanna_w
0

Såg nu ditt svar, sitter på telen och den uppdaterar inte auto. Så glöm det jag skrev Ang kamphundar.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zizza
0

#13  Okej :) lugnt … 

Samt de skulle stå kamphundarna inte kamphundar.. skrev fel.. Dom har två stycken som jag inte alls litar på :)

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

Klart man kan ha råttor utomhus, men helst i koppel anser jag. Brukade ha min ena pojke löst jämt, men han gick aldrig mer än en meter ifrån mig. En annan pojke var likadan, en riktig mammagris.
Resten har jag faktiskt haft koppel på, för jag kan inte lita på dem på samma sätt. Och även om man litar på råttan så finns det ändå en risk att det kommer en fågel, katt, hund eller någon av de där irriterande småbarnen som inte fått lära sig respekt för djur och klampar fram. 
Behövs inte mycket för att en råtta ska kunna gömma sig, och det kan vara ett helskotta att få tag på dem när de väl smitit.

tro mig, fick locka fram en råtta ur en buske, han pallade inte att vara ute i det fria, fick en knäpp och skuttade iväg. Mitt bland katter och hundar hos svärmor.

Qui dormit, non peccat