Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 830 ggr
Fridborg
0

Djurgalen!

Har inte kunnat ha egna djur på flera år, förrän nu när jag äntligen fått mina älskade bebisar :) Kommer utöka med en till bebis, kanske 2 till sammanlagt, men ni som har andra djur än råttor: vilket djur går bra ihop med råtta i en liten lägenhet? Jag har begränsat med burplats men har resten av lägenheten till förfogande :) (22,5 kvm).

Kanske borde skippa idén, men jag är så djurkär! :P (kommer självklart inte skaffa något jag inte har tid, intresse, råd eller engagemang i). Finns det inte plats skaffar jag ju så klart inga fler djur. Det får plats med 2 råttor till i buren i alla fall. (Sen kan man ju alltid göra plats, bara slänga ut sängen eller nåt xD)

hus-musen
0

Det är ju inte särskilt mycket plats kvar, opraktiskt att ha både hund, katt och iller så litet. Och man vet ju aldrig om det kan hända något om man lämnar katten eller illern hemma med råttorna utan tillsyn.
Hund är väl lättare då, de kan man fostra på ett annat sätt.

Jag och sambon bodde på 23 kvadrat med furet tower.. Jag skulle inte rekommendera att ha något större djur på den ytan + råttor, det finns inte tillräckligt med utrymme att röra sig på tycker jag. Något mindre burdjur funkar väl, eller kanske något kräldjur eller liknande.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#1 Hund tycker jag inte ens om så det är uteslutet :)

Fick sköldpadda som förslag av syrran, kanske vore något. Eller ett annat slags burdjur, men jag vill inte att det ska vara sjukdomar som förs fram och tillbaka.Akvarie e SÅ tråkigt, så det är utesutet det med :P

hus-musen
0

Finns inte så många djur att välja på då, kanske typ kanin som får springa lös eller nått. Men det känns som att med tanke på att råttor med lätthet kan kräva 23 kvadrat att springa runt på så behöver de ju iaf hållas åtskilda på något vis.

Sköldpaddor är fina, men inget djur jag tycker är "roligt". Finns ju sånna där minisar med rött skal, ser väldigt mysiga ut. 
Eller någon rolig liten ödla? Ödlor kan vara väldigt personliga.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#3 Går i lite hamstertankar nu. Ang. kanin så har jag ju en uteplats och kan kanske ha ett sånt där hus utanför? Inte året-runt hus men iaf :P (Vet inte om det är tillåtet för värden, vet inte ens om jag vågar fråga heller :P)

Ödlor, som jag förstått, äter insekter, skulle aldrig klara av att mata dom med det xD

Nämen hamster, vet att råttor äter hamstrar så man får ju vara noga med burarna, men finns det sjukdomar mellan dom som kan smitta?

hus-musen
0

Ödlor äter allt möjligt, men insekter hör till dieten för de flesta så det funkar nog inte då. :)

Är ärligt talat inte så insatt i hamstrar, har aldrig gillar de djuren tillräckligt för att lära mig något om dem. Alla jag träffat har varit små bitska monster med attitydproblem hahaGlad
Men de är väl som med råttor, från rätt uppfödare osv så får man trevliga djur.
Hamstrar kan oxå drabbas av olika mycoplasma, men det är ungefär så mycket jag kommer på just nu.  Har inte riktigt koll som sagt, men just hamstersjukdommar kan du ju ta reda på och sedan jämföra via de latinska namnen om det är något som kan gå på råttor oxå.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#5 Det känns ju lite som samma sak med råttor, ha en schysst bur och släppa ut den som sig bör. Är nattmänniska så det är inget problem för mig på det sättet. Nä, det kanske blir en hamster ändå!

Varghund88
0

Haha är också helt djurgalen (har varit min största passion alltid) och är fruktansvärt glad att jag äntligen har tillräckligt stor lägenhet så att jkag kunde skaffa råttor. Är sugen på fler djur så småningom men just nu är det ju råttorna som är nya och vill gärna lära mig mer om dem innan jag skaffar något mer. Ska ju ha tid för allt också.

Hoppas du hittar något som passar. (:

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 inte allt möjligt ;) våran Bert är en skäggagam och äter grönsaker och insekter.

innan jag och min sambo flyttade till hus så bodde vi med sammanlagt 9 djur i en lägenhet på 63 kvadrat, 4 marsvin,2 gerbiler,1 ödla och två råttor. det gick bra, dock hade vi ju inget större djur som katt eller hund. Glad Go for it om du känner att du har tiden!

Fridborg
0

#8 Tid är något jag har överflöd av :)

thildatessie
0

#9 dåså Flört

Hallonblad
0

Vi har både hund och två katter, likväl som två burar med råttor. Har inte varit några större problem ens med den vuxna katten som är en skicklig jägare. Visst tycker båda katterna om att sitta bredvid burarna och titta in på råttorna när de härjar, och den lilla katten kan vara lite för nyfiken när vi släpper ut råttorna, men ingen av katterna har försökt skada råttorna (medvetet i alla fall. Kattungen är lite tuggig (typ som en hundvalp) och fattar inte alls varför hon inte får tugga på råttorna när hon får tugga både på oss och på hunden xD).

Hamster vet jag inte mycket om, men det går väl alltid att ringa en uppfödare och fråga? De hamstrar jag känt personligen har i alla fall inte alls påmint om råttor till psyket, utan varit osociala små aggressiva korkbollar. xD Men de ser ju söta ut, så det kanske är värt det? ;)

Skulle ju själv gärna skaffa chinchillor om vi haft plats till det. Verkar ju inte som att du heller har plats direkt. Annars har vi pratat om kungsboa här hemma. :) Fantastiska djur, men de blir ju också så fruktansvärt stora så småningom. En sköldpadda vore kanske inte så dumt, om du nu inte vill ha ett akvarie? Annars finns det ju alltid burfåglar. Har aldrig haft några själv (trots att jag ville när jag var liten), för de skräpar ju ner så mycket, men jag har känt både undulater och papegojor, och de har alltid varit sociala och pratglada små krabater.

Lycka till i husdjursjungeln! Hoppas du hittar rätt. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

[Alenzi]
0

Landsköldpadda kräver ju bl.a. ett extra kylskåp där de kan övervintra, så de är inte jätteplatsekonomiska trots allt.. Men ja, något litet burdjur, fiskar eller kräldjur?

Fridborg
0

#12 Åfan! Nä det har jag inte plats med :/

Det lutar lite åt en hamster :P Haft massa hamstrar förut, så det blir inget nytt.

silverorm
0

Möss då?? Tar inte mycket plats.

Fridborg
0

#14 Läste i någon tråd att de är så nära släkt att de kan smitta varandra, men jag har gått i dom banorna.

Jag vet inte så mycket om möss, mest sett de i djuraffärer och de verkar rätt anonyma och otama för det mesta. Och att de ska lukta väldigt mycket och föröka sig som sjutton :P

[Alenzi]
0

Hamstrar är sjukt mysiga :) Är också väldigt sugen, har nästan alltid haft minst en, och nu är det väldigt tomt utan.. Sambon hade väl dock fått spel på mig ;D

hus-musen
0

#15 Haha byt ut möss till råttor i den texten så har du vad folk anser om råttor i regelFlört

Mushanar luktar ja, en del ganska starkt faktiskt. Honor luktar mycket mindre. Hanar har du i regel ensamma, då mushanar i det vilda är solitära. Men via avel så kan man numer få hanar som går ihop, men inte säkert att det funkar hela livet ändå.
Inte så keliga som råttor tycker jag iaf, men de kan sitta i handen och gosa lite och så.

Qui dormit, non peccat

[Emma--]
0

Guldhamstrar är roliga djur och köper man från uppfödare är hamstern ordentligt hanterad innan leverans. Och det underlättar ju. Man får väl bara se till att djuren inte kan smita för då lär råttorna döda hamstern. Och även se till när hamstern är ute att den inte tar sig in till råttorna. Krävs ju inget stort galleravstånd för det.

Fridborg
0

#18 Har en GD så det beror på hur bra klättrare hamstrar är…

[134643]
0

#19 Hamstrar är inte så värst duktiga klättrare… Många dör av att de har en för hög bur, klättrar upp och släpper taget (?!) och får en hjärnblödning eller liknande :(

[Ratass]
0

de kan inte klättra upp för en Gd ;P hamstern alltså. Om du har råttor som har lite försmak för hamster, se till å tvätta händerna mellan de hanterar dem, annars kan det hända att de hugger till vid lukten.. en av mina tyckte inte om hamstern och man fick se til latt den stod i ett annat rum än var de får springa runt fritt eftersom de annars klättrar upp till den och bita den rätt lilla genom gallret.

Fridborg
0

#21 Hmmm blir svårt eftersom jag har en etta…

Möss i ett akvarium då kanske?

[Ratass]
0

Du har ingen typ, köksbänk då eller något som den kan stå på, någonstans de inte kan nå iaf.

Fridborg
0

#23 Om jag får låna akvariet av min kompis han har i källaren så står den på en egen möbel, skulle kunna funka.

Malinolsn
0

Jag måste nog nästan rekommendera möss till dig Flört
Jag har nyligen köpt mina från uppfödare, och dom är minst lika sociala som råttorna. 
Dom sitter gärna på axeln, och hänger med överallt, sover i fickorna på mina tröjor osv, hur mysiga som helst!
Men om du ska ha möss, satsa på möss från uppfödare, eftersom dom i djuraffären kan vara lite hur som helst.
Visst finns det ju även oseriösa uppfödare, men kolla uppfödarlistan på mus.ifokus, så finns det säkert någon nära dig Glad

Ang. muslukt, mina honor luktar ingenting, men hanarna luktar iallafall..

thildatessie
0

#12 oj, det har jag aldrig hört något om även att jag har läst på om dem?

Susanna_w
0

Nu har jag ju inte läst alla inlägg men en söt liten igelkott kanske?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Fridborg
0

#27 Kontaktade igelkottsforumet, kommer inte kunna ge den ett bra hem efter jag kollat in lite info om dom, så det får strykas :(

Miss Lalona
0

Gerbiller då? Behöver inte så stor plats och är som små råttor, inte lika roliga att mysa med men kul att studera.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Fridborg
0

#29 Hade "siamesmaskade" (kanske bara heter siameser? det va iaf vad de sa att de hette i djuraffären). Det var två hanar. Så dog den ena plötsligt vid 5 veckors ålder, så jag gick och skaffade en till. Det var så klart en hona. Du kan bara gissa vad som hände sen :P

Katoz
0

Jag har själv råttorna 2 sphynx katter och 2 möss på 91 kvm. Men skulle tipsa om möss för dig :)

Katoz

Miss Lalona
0

#30 hehe

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"