Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1410 ggr
Fridborg
2

Hur många Blocket-råttor...

…har du tagit hem?

Berätta om råttan, hur den hade det innan och hur det gick sen! :D

Solskens eller nattsvarta historier?

Hualilai
0

Jag vet inte ifall detta räknas in som Blocket-råttor eftersom det inte handlar om någon omplacering men i alla fall. Jag köpte mina första två töser av en tjej som hade ute en annons om bebbar på Blocket och kallade sig "uppfödare". Superbra tyckte jag eftersom hon bodde i min stad och jag kände mig duktig som skulle köpa av uppfödare och inte zoobutik.

Sagt och gjort, jag åkte dit och kikade, jag och min sambo hade bestämt oss sedan innan att vi ville ha hanar eftersom vi snarare ville ha gosråttor och inga hyperaktiva honor. Så vi hämtade hem två råttbebisar som uppfödaren bestämt hade sagt var hanar men efter någon vecka så började vi fundera, nybörjare som jag var, på varför dom inte hade några enorma pungar som man hade sett på bild xD

Ja i vilket fall så visade det sig att det var två töser som vi hade fått hem och tur var väl det att vi inte hade några råttor sedan innan för då hade det kunnat gå riktigt illa med oönskade graviditeter osv >_<'

Jag snokade även upp uppfödaren på en site för att få reda på lite mer info om mina små töser och då visade det sig att råttan som hon hade utgett för att vara mamma till mina råttor tydligen hade dött några månader innan mina råttor ens var födda… Så det visade sig i vilket fall att det egentligen var en pappa+dotterparning som hon hade försökt mörka…

Så det vart ordentlig inavel där, troligtvis i flera led bakåt och mina råttor var ständigt sjuka med både ordentligt rossel som aldrig gav med sig och även tumörer, ingen utav dom fick uppleva sin tvåårs dag.. :(

XOXO//Hua~

Fisfia
0

Tre hankastrater, ursprungligen från zooaffär. De var halvtama eftersom de inte varit så mycket hanterade, men de hade det nog ganska bra för även om de hade en ganska liten tråkig bur så fick de springa omkring fritt i lägenheten ganska mycket verkade det som. Men det var lite tråkigt att ägarna inte ville hålla kontakten och höra hur det gick för pojkarna som de sa att de ville. Just det ja, de var fulla med löss också. Jag fattade inte att det var löss förrän vi kommit hem med dem. Den ena var ganska hårt angripen med kala partier och sår på ryggen. De blev allt mer sällskapliga av sig, men de är allt lite oroliga av sig. Det beror säkert till stor del på att de är zooaffärsråttor tänker jag.

Ilma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tog hem tre honor från stockholm…eftersom det var en bit ifrån kunde jag inte titta på dom innan, men hade fått bilder. Och jag hade fått löfte om att de var fullt friska.
Transporten löstes med en väninna.

När dom tre kom hem var det blodiga snorstänk i hela buren, och dom hade mycoplasma.
Råttorna skulle vara runt ett år gamla, men var stela i sina kroppar. inga av mina ettåringar har varit så stela. kanske hade dom suttit i en för liten bur och inte kunnat röra sig och träna sig, vad vet jag…. Men jag tror att dom var mer än ett år…närmare två.
Fick behandling för mycoplasman, men det slutade med att jag fick avliva två av dom. den ena levde ett par månader bara.

Tråkig historia…. =(

Detta gör mig lite tveksam till att ta emot omplaceringar igen. =/

Thawelin
0

Råkade nämna de i blocket tråden innan men en av mina honor tvärdog för några år sen och vi gick snabbt in på blocket för att se om vi hittade en ny kompis till hennes syster då jag fick panik när hon blev själv. Då såg jag en naken råtta (dock var det en hane) som bara bodde några kvarter ifrån mig som sökte ett hem så jag tog honom och hoppades på att han skulle funka ihop med mina hanar. Han gick inte alls ihop med dom så han fick bo i sin bur nere i köket. Men han var alltid så glad ändå och han var min pappas favoritråtta. Blev dock operation och massa medicineringar för honom under hans år, men han var i alla fall en väldigt trevlig kille :D

annars har det varit då folk har haft kullar och lagt ut på blocket som jag har tagit kontakt med dom.

//Jacqueline Thawelin

Susanna_w
0

Jag hade en siames kille från blocket. En jätte trevlig, lugn kille. Dom hade uppenbarligen pysslat mycket med honom för han var tam och ville gärna vara med på axeln.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

MarajLowajz
0

Tog hem 2 stycken omplaceringar, dom var undernärda men helt underbara i psyket, lite rädda och pipiga när man skulle ta i dom dels över att dom var så undernärda så tror det gjorde lite ont.

Tog ett par månader att få upp dom i hull, men jag ångrar inte det beslutet att ta hem dom.

Säljaren som jag köpte dom av var hel knäpp. hade totalt 80 råttor och ingen koll på var alla var (honor och hanar blandat *facepalm*) plus att hon kallade sig uppfödare på det viset. Stället vi var till var fullt med skit, pizzakartonger och man visste inte om ölburken skulle gå till attack för jag lovar - Den rörde sig!

En råtta fick dock nå hjärnfel, blev aggressiv mot andra råttor och fick vandra vidare men den andra har jag här hemma och är helt underbar. Aldrig varit sjuk och aldrig haft några problem alls.

Så solskenshistoria hos mig hos en råtta :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Fridborg
0

Väldigt intressant läsning allihopa, keep it coming! :)

Själv tog jag ju Emma, jag satt och va lite bakis och ville se på fluffiga söta katter för jag mådde lite piss och sökte på "siames" på blocket (eftersom det är min favoritras bland katter) och plötsligt så står där en RÅTTA! Blev kär direkt, frågade husse med ett SNÄÄÄÄLLAAAAA och han blev också kär direkt :)

Hemmet hon kommer ifrån var väldigt bra, men jag tror att det är hennes gener det är fel på då hon visar väldigt mycket dominans och som folk kanske har läst har hon bitit både oss och sin burkompis. Men det går relativt bra nu, hon får bo ensam i buren när vi inte kan övervaka henne men får umgås med de andra tanterna när vi har koll :)

Falurven
0

Jag har tagit hand om fyra blocketråttor totalt. (Omplaceringar, räknar inte med ett bebisköp jag gjort via blocket.)

Den första var en ensam råtthona (Sally) vars ägare bor i samma by som mig. Jag hämtade henne och fick en rätt nice bebisbur på köpet!

Efter det såg jag mig om efter sällskap till min söta Sally och då hittade jag två stycken honor (Mitty och Myra) som ägaren ville ha bort snarast och därför inte ville ha betalt. De tre honorna fungerade faktiskt riktigt bra tillsammans, och blev goda vänner senare!

Dock så var Mitty och Myra nog zooråttor eller liknande. De hade rätt dåligt immunförsvar båda två och Myra fick somna in pga en juvertumör som störde rörelsefriheten när hon var ca 1,5 år gammal.

Mvh Nathalie

artdesiu
0

Mina första honor kom från en blocketannons, det var en barnfamilj där dom kände att råttorna helt enkelt inte fick tillräckligt mycket uppmärksamhet och tid, och där katten inte ville lämna råttorna i fred, så de var därför i ett ensamt rum.
De var ett år när vi köpte dem, jättesnälla och keliga.
Den ena var lite psykiskt skum (hoppade ofta från sängen rätt in i en garderobsspegel, bar runt på sin egen svans m.m.), och den andra var lite nervös av sig (pep när man närmade sig med handen för att lyfta upp).
De fick båda två tumörer, den ena hade en juvertumör som vi opererade, varpå hon gång på gång bet upp stygnen, men efter mycket om och men läkte det, men tumören kom tillbaka. Den andra fick flertalet små tumörer samt livmoderinflammation och de blev avlivade samtidigt vid två års ålder.

Jag hade en flock på fem hanar som också var en blocketannons, de kom från en uppfödare och det var en pappa och fyra söner. En av sönerna tyckte inte om att bli hanterad (dock inte aggressiv). Pappan uppvisade aggressivitet (högg) hemma hos mig, men blev lugn när han + ungarna flyttade till min dåvarande pojkvän. Annars inga problem.

Slutligen ytterligare två honor, det var en som tagit en kull på en av sina honor men kullen huserades i en djuraffär, så vi åkte dit och köpte. Ursnälla tjejer utan större problem under livet. Den ena honan fick livmoderinflammation i slutet av livet men blödde inte särskilt mycket, hon dog av naturliga orsaker, den andra honan avlivades pga juvertumör.

OttoIsTheShit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3 st :) dom första var mary och milady. Dom bodde i en liten kaninbur (jag hade inte ens haft en kanin i den). kutterspån, nåt konstigt pellets, hjul. ja inte så mkt mer. Frågade vad dom hette, han ryckte på axlarna och sa: ''vet inte, b1 och b2?'' På annonsen var dom gratis. När jag sa att jag tar dom så kostade helt plötsligt buren 100 spänn. Ungarna hade tröttnat på dom så dom gick inte att hantera överhuvudtaget. Marys svans låg längs ryggen, gissade på att hon kanske vart i hjulet för mkt? kommer inte på en annan förklaring.

Jag försökte. Kämpade så gott det gick, men dom blev ALDRIG hanterbara. Mary var jätte nervös i min närvaro. På milady såg man att hon var nyfiken på mig.. syntes på henne att hon ville fram. men det gick inte. Men dom trivdes med dom andra tjejerna så jag tyckte att dom fick leva. Jag släppte ut dom även om dom inte gick å hantera så att dom bara inte var i buren. Men när mary fick en tumör tog jag bort henne direkt. Hon var så nervös och stressad vid mig att jag tyckte sj att det var bäst för henne. Sedan blev milady dålig nåra månader senare. Men jag kommer aldrig sluta älskar er tjejer, dom fick en stor plats i hjärtat<3

Sen är det Robin som hette Robyn innan. enligt ägaren var han aggressiv. Hade både bitit honom och en kompis. åker dit och hälsar, blir kär direkt. 
En vecka efter att han kom hem fick vi åka till veterinären. Då knastrade han i mitt knä för första gången.När dom skulle ta ett skrapprov pga löss somnade han. Han är en helt underbar kille<3

Robin på bilden (:

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Susanna_w
0

Oj smart tjej jag är ^^ Jag har ju 3 här hemma tack vare blocket :P 3 siames killar från Katoz systers kull.  Dom anpassar sig mycket bra och är sociala dock lite blyga ännu men det går framåt :)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Emma--]
0

Tog hand om en hane som var över 2 år. Han var mager så fick börja med att få upp honom i vikt och sen försökte jag få ihop honom med dom andra, men det gick inte i längden eftersom han verkade bli så stressad. Bet mest troligt en annan i nosen. Sen blev han mer och mer stressad, gick knappt att hantera och avlivningen kommer jag alltid minnas för det blev extra jobbigt pga hans reaktion. Han hade mest troligt ont. Så det blev mycket jobbigt, men jag ångrar mig inte. Han var en fin råtta med stor personlighet ändå. Mig accepterade han bra men bråkade först med sambon. Slet i hans kläder och naffsade på hans öron och allt möjligt och sprang sedan för att mysa hos mig. Men han accepterade sambon efter ett tag. Fina Charlie. Sen har jag bara köpt ungar via blocket, varav en dog på tok för tidigt pga en bitskada.

Malinolsn
0

Jag har tagit hem 2 stycken hanar (bröder) från en blocket annons :)

Dom bodde hos en man och hans två barn, dom hade det bra där, eftersom pappan i familjen var råttkunnig och haft råttor förut. Dock var råttorna barnens råttor, och dom hade tappat intresset för dem, och pappan kände att han inte hade tiden som råttorna behövde, så han ville hitta ett hem åt dem, där man kunde ge dem mer tid.
När jag for och kollade på dem, så var dom himla sociala båda två, dom sprang löst i barnens rum, och de första dom gjorde var att komma och bita mig i stortånageln ;)

Jag fastnade för dem direkt, kärlek vid första ögonkastet kan man säga, så jag tog hem dem :)

Fortfarande så är dom pigga, nyfikna, framåt och oerhört sociala!
Var in med den ena (Hugo) till veterinären, eftersom han var liiiite förkyld, och jag skulle ändå in till vetten med en av mina möss, så han fick följa med så veterinären fick kolla på honom ändå. Bättre än gång för mycket än en gång för lite, och jag skulle ändå in liksom.
Han satt som ett ljus när han blev lyssnad på med stetoskopet, veterinären tog upp honom också, och konstaterade att han var en väldigt trevlig råtta, kul att höra (då jag annars hör att de är skadedjur av andra).

En riktig solskenshistoria för min del, även fast dom hade det bra redan innan dom kom till mig.

thildatessie
0

Riktigt intressant tråd!! Man blir ju inte lite sugen på blocket-råttor nu ;)

Ella
0

Jag köpte två fina rått honor från en tjej på blocket och dom är helt underbara, inga sjukdomar jätte mysiga och jag ska ju ta kull på en utav dom ^^

Ella
0

Jag köpte två fina rått honor från en tjej på blocket och dom är helt underbara, inga sjukdomar jätte mysiga och jag ska ju ta kull på en utav dom ^^

zickan
0

Kan inte säga alla jag köpt via blocket. Behöver jag sällskap till någon råtta eller bara känner att jag skulle behöva jämna ut ålder med någon äldre. Så händer det att jag letar upp något på blocket.

Vanligt att man finner sina egen uppfödda djur på blocket, och de försöker jag alltid få hem igen om jag inte får bra kontakt med personen och nye hemmet.
Oftast haft rätt tur med blocket råttor. Varit några jag köpt endast pga det hemska skick och livskvalitee de haft.

Värsta råttorna ännu var de jag hittade en annons om på blocket. Fanns på gotland. Skulle ned och hälsa på föräldrarna den vintern. Lät ju helt underbart på annonsen, rätt färg, rätt temperament, bur medföljde.
Pappa körde mig dit. När tjéjen kommer ut med dom så sitter de i en minimal hamsterbur. Luktar avföring. Ena honan ser jag direkt att hon har grov snedskalle. Var inte mer med det jag sa åt henne att jag tar dom men jag betalar inte. De behöver veterinär vård asp.
När jag kom hem och kunde ta ut både. Så var de iof väldigt goa osv. Men det var en mycket liten och skitig bur, laglig dv hamster. Ett tråkigt trähus och en vatten flaska det var allt de hade.
Sned skalle honan kunde inte gå rakt på golvet. Hon gick i cirklar hela tiden. Ramlade på sida. Andra honan var så sjukt vidrig att plocka upp. Tog henne under magen och spydde nästan rakt där.
Jag hade satt handen på en gigantisk tumör. Den var så stor att hon hade börjat tugga sönder den :-/. Fick inge tid till veterinären den kvällen. Men på morgonen efter.
Honan med snedskalle kunde jag fått testat medicinering på. Men de hade inte stora hopp om att hon skulle bli bättre. Hade troligen gått med det där väldigt länge. Tumören på den andra var så infekterad efter att hon hade släpat det i avföring och shit. Även hade hon suttit och tuggat på den själv. Både blev avlivade.
Det är nog det värsta fall jag ännu varit med om för en blocket annons.

Även en hane jag hämtade från blocket var så där hemsk. Var också flera år sedan. En hane hade blivit mobbad i flocken. Skulle vara snäll annars. Han tilltalade mig på bilden så jag köpte honom. Fick han i en liten låda på tågstation. Kommer hem…
Ja han var sönder biten på ryggen. Hade blivit en skorpa över hela baken. Udner skorpan hade såret börjat ruttna. Det stank så hemskt. Veterinären frågade mig om jag ens ville försöka tvätta rent det. Det skulle troligen inte gå att få han tillbaka till god hälsa. Så han fick med somna in.

Annars har jag haft relativt bra råttor från blocket. Väldigt mycket dominans. Folk verkar ljuga mycket bara för att få råttorna sålda. Och köpt omplaceringar från ett par uppdödare. De hade bara haft det hemmet sedan mig. Kommer hit och var rena aggro dominans monster. När man kontaktar uppfödarna och berättade. Så har de sällan trott på att deras avkommor kan betee sig så. En uppfödare ville tom ha hem de två hanarna jag skrev om till denne, för avel. Jag total nekade för de var så hemska i temperamentet. Några månader senare dödade ene sin bror. Så jag tappade respekten helt för den uppfödaren i samma veva. Men enligt denne så var allt mitt fel och det var inte alls fel på linjen.

Även plockat in massa råttor som skulle avlivas pga dominans och andra beteenden. Som i sin tur istället har visat sig vara totalt underbara. Finns en del blocket omplaceringar som verkligen blivit den där råttan som varit mer älskat än allt annat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[sossomatic]
4

Två stycken bröder hamnade hos mig genom blocket. Som många här har läst så har det varit mycket tveksamheter kring om jag faktiskt skulle klara det. Men nu är jag glad att jag inte gav upp. :)

De fanns en rätt lång bit från mig så jag blev uppmött på stationen med bur och råttor, ingen titt innan eller tid för ånger. Den elvaåriga pojken hade tröttnat på dem så det var blocket som gällde. Allt som fanns i buren var ett litet hus och ett springhjul. De gick på kutterspån och fick HELT felaktig mat.

Väl hemma inser jag och min väninna att de också är FULLA med skabb och troligtvis mycoplasma. Jag fick instruktioner om att man var tvungen att "jaga runt dem i buren en stund innan man fick fatt i dem"… Så det är fortfarande mycket träning som gäller för att få dem handtama men det går framåt. Max vågar sig upp i min famn korta stunder och Råttis bits inte alls lika mycket eller lika hårt. Och veterinärtid är bokad så de skall bli av med sina ohyror och nysningar.

Jag ångrar ibland att jag inte övervägde uppfödare, eftersom detta är mina första råttor (10månader gamla), men jag älskar mina små pojkar ovillkorligt och jag kämpar för att vår relation skall fungera och nu hör man knaster jämnt och ständigt. :)