Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 852 ggr
Herkki
3

Någon som känner igen dessa symptom?

En av mina råttor uppvisar symptom på sjukdom, som jag inte alls känner igen. Han är ungefär 1½ år gammal och har innan varit en frisk och kry råtta utan några egentliga bekymmer. Någon förkylning men inte mer. Sedan igår har han varit väldigt matt och ovillig att röra på sig. Jag har undersökt honom och hittar ingenting som kan indikera på någon specifik sjukdom. Varken sekret, tumörer eller konstigheter i öron förekommer. Däremot är  han mycket ovillig att gå, liksom "smyger" fram och har svårt med motoriken. Han känns väldigt trött i kroppen när man håller i honom och han har liksom inget "go" i sig som han vanligtvis brukar.

Han har ingen överdrivet bra aptit heller, även om jag nyss fått i honom ganska mycket mosad köttfärssås och spaghetti utspätt med vatten utifall det skulle röra sig om uttorkning.

Som sagt har jag aldrig varit med om liknande symptom på en tidigare fullt frisk råtta i den åldern. Är det någon som har några ideer eller erfarenheter av liknande?

LindaBlue
1

Jag vet inte om man får länka till andra forum här, om man inte får det ber jag om ursäkt, och någon får ta bort tråden, men dessa symtom stämmer väldigt väl överens med en av mina honråttor, som jag tyvärr fick låta somna in för ett tag sedan. Mitt råd till dig är att komma iväg till veterinär så fort son möjligt ochev påbörja antibiotikakur. Jag undrar hela tiden om hon hade kunnat räddas om jag hade gjort det tidigare, och inte bara gått och tänkt att det var något lite konstigt med henne ett par dagar. Känns för långt att skriva om,du kan läsa mer om det här. Observera att jag aldrig  fick konstaterat vad det var, men om du får reda på vad det är med din råtta vore det intressant att höra :

http://www.r8forum.kanske.net/viewtopic.php?f=8&t=10830

LindaBlue
0

Förövrigt kan jag säga, att om det skulle vara samma sak, så verkar det inte vara smittsamt, för ingen av de två kvarvarande råttorna har visat några symtom, Tofslan bodde i egen bur fr o m dagan innan vi gick till vet första gången, men mest för att hålla koll på att hon åt/ drack och gick på toaletten. Hon var ute på kvällarna på sängen och träffade kompisarna.  Om det är något du undrar om sjukdomsförloppet eller så, så får du gärna kontakta mig. Var bor du förresten? Om du bor i närheten av slöinge djursjukhus/ halland jhade jag ringt dit och frågat efter Daniel, han brydde sig jättemycket, och kanske kan relatera till det här fallet.

zickan
0

Kan vara något virus/bakterie, allergi reaktion. Eller en skada mot typ ryggraden.
Hur som så skulle jag nog vara rätt snabb att kolla upp det där hos veterinär. Se till så råttan inte blir kall, inte blir uttorkad.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
0

Jag tycker det låter som om att han har ont, kan vara klämskada, eller ryggen som zickan sa. Har de ont blir de såklart mer stilla och tappar lätt matlusten.

Om du känner försiktigt på honom, kan något vara skadat? Kan han ha ramlat?

Herkki
0

Tack för svaren!

#1 Det verkar inte riktigt vara samma symptom. Eller de är lika men min råtta verkar i betydligt sämre skick, han vill inte alls röra sig och motoriken har försämrats drastiskt bara sen igår.

Märker inga tecken på direkt smärta när jag klämmer på honom etc. Det enda är att han verkar tycka det är obehagligt när man sätter ner honom på marken igen, som om belastningen är obehaglig. Ska försöka få tag på en veterinär så snart det är möjligt idag, men tror det lutar åt att han får somna in :/