Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3263 ggr
[Turboplingen]
0

Ny bliven råttägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår va jag till en djuraffär för att köpa hem vattenflaskor till våra möss och hamstrar vi har hemma.

Slutade med att jag fick gosa med 2st dumbo rex/naken råttor och blev totalt såld! Har aldrig haft en tanke på att köpa råttor, och har bara varit små gnagar ägare i några månader. Men ju mer jag pratade med tjejen som jobbade där och fick veta mer och gosade med dom så blev jag fast!

Två tjejer som är från en privat uppfödare på ca 9 veckor gammla. Super mysiga!

Någon annan här som har den blandningen?

Bra tips till en nybliven råttägare =) Ska till bibblan idag och låna lite böcker och läsa på mer om dom.

Mona22
0

Grattis till inköpet. Råttor är helt fantastiska. otroligt läraktiga djur som är extremt sociala.

Ser jag väldigt fel eller är den närmast en hane? den kanske sträcker sig på ett konstigt sätt så det ser ut som den har grejer därbak Tungan ute

[Alenzi]
1

Det finns inga "blandningar" som den du nämner, antingen är råttan av ett visst hårslag eller inte (likadant med öronen, antingen är de dumbo eller inte, dock kan toppörade bära på dumbogener). Jag har inte alls mkt koll på nakensorterna, men det kan mycket väl vara så att dina är dubbelrex, har för mig att de kan bli sådär fläckvist skalliga då.

Har inte själv lyckats hitta några bra böcker alls, de flesta riktar sig till småbarn  och innehåller en hel del konstig info, mitt tips är att läsa på på nätet - bland annat i artikelsamlingen här.

Välkommen hit och lycka till med dina nya råttor.

Zolah
0

Det ser ut som vanliga släthåriga dumbosar? kan du fixa bättre bilder?

Tror det var grodan på den här sidan som gett ut en jätte bra bok om råttor, avel, sjukdomar, och annat smått och gott som är värt att ha. Nån annan får gärna säga om jag nämner rätt namn för jag har skit dåligt minne :c

bra tips är att läsa tråden 'vanliga frågor' och studera vad som finns där, hjälper otroligt mycket samt att du får mer kött på benen.

[Ratass]
0

för mig ser de ut som dubbelrex, såna där fuzzisar

Lamina
0

#4 Fuzz och dubbelrex är inte samma sak…

Tycker det ser ut som helt "vanliga" dubbelrexar. Samtidigt tycker jag dom har lite väl slät päls för det…

Mitt tips är att hålla dig så långt från råttböckerna på bibblan som möjligt, än har jag inte sett någon som inte är full med en massa felaktig fakta… Visst finns det säkert (kan tänka mig att Grodans bok är bra), men all fakta du behöver finns här. Som sagt, kolla igenom artikeln Vanliga frågor här på RiF, där lär du hitta svar på alla dina frågor. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Får nog ta bättre bilder om man ska kunna se vad de är för någotGlad

Qui dormit, non peccat

[Turboplingen]
0

Enligt hon på Zoot så va det en blandning mellan Naken råtta och Dumbo Rex =/

Får ta en bättre bild!

Och jag hoppas verkligen inte att det är en pojke för till oss har dom sagt 2 honor =p

[Turboplingen]
0

bild 2

[Turboplingen]
0

bild 3

Zolah
0

Tyvärr brukar inte kunnandet hos djuraffärer vara särskilt stort, så lika bra att dubbel kolla.

http://www.ratz.co.uk/sexingrats.html

här har du bildexempel på olika kön i olika åldrar.

Sedan, snälla ta och läs igenom avsnittet angående burmaterial :) Spån är nåt man ska undvika då råttor har ytterst känsliga lungor.

Samma sak när det gäller matblandningar, för många feta fröer är inte bra i längden tex.

[Turboplingen]
0

Älskar dom vad dom än är för ras =) Dom är super gulliga och mysiga! Nu har jag börjat skissa på råttbur då jag hittade massa inspiritation här på sidan!

Någon som vill dela med sig bra sidor där man kan köpa tillbehör till dom? Funderar på att sy hängmatta själv till dom… Men vad är populärt att ha i en bur?

[Turboplingen]
0

Zolah:

Vi använder toa-lätt till alla våra djur, inget sågspån här =)

De mesta bilderna är från djuraffären som jag tog innan jag köpte dom.

Zolah
0

Zooplus.com är ju nice

sedan ska det finnas en sida som heter the rattery eller nåt?

annars så är det bästa att  kolla på ikea  ^^

I min bur har jag pappegoj hus, ett par skor, hyllor, pappersrullar, och hyllplan, fleece ficka och hängmatta. Det är en just nu i forumet som har rea på hemmagjorde fleece hängmattor.

Zolah
0
[Turboplingen]
0

Nä hur skulle du kunna veta det =)

Jag reagerar själv på spån, ink en av våra möss. Så toa-lätt har varit bäst hittils =)

Haha skor det va kul! Då ska jag inte slänga våra trasiga =p

Zolah
0

Tänk bara på materialet och var skorna varit ska det går bra ^^

det paret jag hade är numera roligt sovställe och gnag offer :3

[Turboplingen]
0

Då ska dom alltså inte ha mannens gamla skor som är väl ingådda med fotsvett ;)

Zolah
0

Haha xD
Tror dom klarar sig xD hanar brukar dock kissa en massa på 'svettiga' ställen för att det ska lukta dom :3

[Turboplingen]
0

Ok ja som sagt jag hoppas ta mig tusan inte att det är en hona och en hane =p vi ska kolla närmare nu lite senare..

Zolah
0

Fortare desto bättre, om det visar sig vara olika kön kan du ju få be om att dom tar tillbaka honan.

[Turboplingen]
0

Nä dom ser ut som tjejer båda två. Skickar med 2 bilder så får ni bedömma.

[Turboplingen]
0

nr 2

LindaBlue
1

Hmm… Råttan på bild i nr22, har den bröstvårtor eller ej, jag har lite svårt att se på bilde?. OM den inte har bröstvårtor bör du sära på dem direkt, för då är det en hane, och råttor kan mycket väl para sig i den åldern.

Mona22
0

#22 om det är en hane så bör du se hans kulor. de är väldigt synliga.De hänger isåfall en bit ut från kroppen undersvansen. alltså det börjar vi kroppen och fortsätter en bit ut. Ser de precis likadana ut båda två så är det honor.

[Turboplingen]
0

Kollade extra och jo hon har bröstvårtor men inte lika synliga som den andra

[Turboplingen]
0

Då kan jag pusta ut lite =p

Sansku86
0

Ja då är båda tjejer. :) den ena av tjejerna är min, lilla Cola. Underbar tjej som "mummlar" i sömnen på min axel. :)

Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

Förlägen

[Turboplingen]
0

En bättre bild på Cola.. Vad tror ni om rasen då?

Enligt dom på zoot så va det från en uppfödare i Haninge och att det va Dumbo Rex och naken råtta.

Lamina
1

Finns inga raser på råttor, man kan blanda färger, hårlag och öronform hur man vill. Förutsatt att man inte avlar på sånt som kan skada råttorna, vill det säga. ;)

Dina råttor är dubbelrex, det får man genom att para 2 rexar, inte genom att para en rex och en naken. Eller jo, om den nakna är rex "under" det nakna… Rex är dominant och ger krulliga råttor i hetrozygot (enkel) form och naket i homozygot (dubbel) form. Äkta naket (oftast fuzz, men det finns andra nakengener också) är ressecivt och syns bara i homozygot form. Äkta nakna råttor får ofta problem med njurarna och tänder och annat och dör tidigt. Mer om det finns att läsa här, om det intresserar dig. Oskyldig

Men dom är fruktansvärt söta, dina små! Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sansku86
0

Vad tror ni om färgen på Cola då? :)

Förlägen

[Turboplingen]
0

Aha dåså, Dubbel Rex, då får vi ta och söka på det och läsa lite mer =)

Ja dom är grymt söta, fulsöta sa jag först men man blir ju bara mer och mer fäst vid dom!

Lamina
0

Tycker dom ser ut att vara någon form av Blue, men svårt att avgöra på hårlösa råttor…

//Lamina

[Turboplingen]
0

Fast dessa är inte hårlösa =/

Fast fjun kanske inte räknas som hår? Dom har ställen där dom är utan men många ställen med hår/fjun..

Sansku86
0

Ja, t.ex Cola har päls på nosen och längst bak på kroppen, samt småfjun lite här och där, och på magen. Pepsi har ju mörkröda ögon, och har vitt på vissa ställen.

Förlägen

[Turboplingen]
0

Va på djuraffären igår igen och pratade med dom och sa det att vi läst här att dessa 2 är dubbelrex. Det trodde dom inte då detta va ungar från en naken förälder + en Dumbo Rex förälder..

De hade fått in 2 till från en ny kull! Men nästa råttor får bli från en uppfödare och med päls ;)

Lamina
0

Dom brukar inte kunna så mycket på djuraffärer tyvärr, dina råttor är dubbelrex och inget annat. Att ena föräldern är naken gör dom bara till nakenbärare eftersom naket är ressecivt. Att dom blivit dubbelrex beror på att den nakna föräldern också är rexad, men det syns inte eftersom den är just naken.

//Lamina

Sansku86
0

Här är de nyaste medlemmarna i vår rått-familj. Helsyskon till dubbelrexarna. Småsyskonen heter Azteka och Kaka. :)

Azteka är väl siamesfärgad? Vad är Kaka för något? Lite dålig bild dock, får fixa bättre senare.

Förlägen

Lamina
0

Ser ut som en agouti. :p

//Lamina

Zolah
0
[Turboplingen]
0

Vart kan man läsa på om färger?

Kaka är sååååå mysig! Slickar på ens fingrar =) myser och tycker om att bli kliad!

[Turboplingen]
0

Mina bäbisar älskar hängmattan! Även fast dom sover ovanpå den hela tiden =p

Magda
0

åååå de påminner om min underbara Stitch

[Turboplingen]
0

Naaa sötisar!

Blivit helt betagen i råttor.. Att jag aldrig tänkt på innan att skaffa råttor!

Varghund88
0

#43 Haha ungefär så sa min syrra härom dagen. Själv har jag velat ha råttor sedan jag var sådär tio, men mamma vägrade. Så jag väntade tills jag flyttade hemifrån, sedan väntade jag lite till tills jag flyttade till en lägenhet där det faktiskt fungerade med råttor.

Bor med min syster och när jag sa till henne att jag skulle skaffa råttor så vart hon lite undrande om varför i hela friden jag skulle vilja det. Hon tänkte typ "marsvin med svans" (och hon tycker inte om marsvin…) eller just gnagare i allmänhet.

Nu har vi en hel hög och hon sade till mig – nästan anklagande;
"VARFÖR har vi inte skaffat råttor förut?!"

För det är ju så underbara djur (;

[Turboplingen]
0

Haha =)

Jag har ju haft marsvin när jag va yngre, dottern vill gärna ha kanin men jag är allergiker och astmatiker och klarar inte av dom 2 djuren.

Men råttorna klarar jag av och min 4åring tycker råttor är så coola och söta =)

VikkanSpike
0

Vart har ni köpt era? Dom liknar nämligen dom två killar jag köpte hem idag

[Turboplingen]
0

Ja jag såg din tråd också och funderade om det kan vara från samma kull. Dom är ifrån Haninge

hus-musen
0

#40 Du kan titta till vänster där det finns en nålad tråd med orden "allt du behöver veta om rif" 

Där finner du olika länkar, bla en som heter varianter. där finns det om färger (med bilder) olika pälsslag, öron, teckningar mm.

Qui dormit, non peccat

VikkanSpike
0

#47 Japp då e dom från samma kull… köpte en siames färgad och en brunaktig

[Turboplingen]
1

Haha va kul! =)

Stog och tittade på killarna när vi va inne och hämtade tjejerna i onsdags. Våra tjejer är ju syskon med varandra förutom att det är från 2 olika kullar..

Hoppas att du sätter in bilder på dom =)

Sansku har ju satt ut bilder på tjejerma som hämtades i veckan, också dom brun och siames.

Tack hus-musen! Då ska jag kolla där