Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1325 ggr
Lilith
0

Demens hos råttor?

Jag började fundera, kan råttor bli dementa?

Vår gamla hund vi hade blev dement. På henne märktes det på så vis att hon var rädd när man gick promenader med henne, och slutligen ville hon inte längre äta trots att hon alltid varit matglad.

mikeiko
0

Annars är väl ett typiskt ålderstecken att de tappar matlust, samt inte orkar äta? Så det behöver kanske inte vara demens, utan bara ålder?

Ratlings
0

Min åldis som dog för ett tag sedan var ganska virrig.. Hon kunde göra en sak, sen helt plötsligt sluta och se fundersam ut, typ som om hon tänkte "vänta nu… va gör jag?" och om hon skulle gå någonstans kunde hon stanna och helt plötsligt vända som om hon glömt vart hon skulle. Om det är demens vet jag inte, men jag kallade henne min dementtant :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lilith
0

Jag vet inte så noga. När jag gjorde en snabbsökning på google så hittade jag den här länken. Där står det om tecken på demens hos hundar så var allmän förvirring och tappad aptit två tecken. Men så fanns det så klart många fler.

I vilket fall så hittar jag bara laboratorietester om Alzeimers när jag gör en liknande sökning på demens hos råttor.

Lilith
0

Utifrån artikeln om demens hos hundar så låter det inte alltför olikt iaf :P
Hur gammal var din lilla dementtant?

Ratlings
0

2 år och 4 månader vart hon, lillskruttan.

// Lise

Lilith
0

Hur länge hade hon betett sig så?

Ratlings
0

2 månader typ. Fast hon vart jätte förvirrad och så i slutet. :/

// Lise

Lilith
0

Vad tråkigt :/
Beklagar.
Var du tvungen att låta henne somna in, eller dog hon naturligt?

Ratlings
0

Tack.
Jag tog bort henne, hon vart som sagt otroligt förvirrad, slutade nästan äta, blev bara svagare och man såg i hennes ögon att det var dags.

// Lise

Lilith
0

Nu har jag glömt svara, men jag är med på vad du menar med "dags".
Jag har en tant här hemma som precis blivit två år, och jag tycker att hennes beteende har förändrats lite.
Inte så att jag känner att det är rätt tid ännu, men lite orolig börjar jag väl bli.

Tack så mycket för dina svar :)

Ratlings
0

#10 Förstår det.. Jag brukar alltid vänta tills dom inte verkar vilja mer eller om dom lider förstås. Hoppas du får en tid kvar med din råttis! :)

Inga problem :)

// Lise

Banankaka320
0

Det borde dem kunna bli, eftersom dem är så lika oss. (Då vi experimenterar alzeimersmediciner på råttor o möss.) :)

Jag har en gammal tant som ser ganska lost ut ibland, hon är typ tre nu tror jag :o

Lilith
0

Det lär jag få :)
Jag är alltid lite paranoid i förväg och tror att de ska försvinna så fort det når 1,5års strecket.
Lite separationsångest i förtid sådär.

Ja, jag tänkte detsamma. Var just att jag blev nyfiken på vilka tecken de kan tänkas uppvisa, men förvirring lär ju vara ett av tecknen iaf.

Ratlings
0

#13 Haha sådär är jag också. :p

// Lise