Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1889 ggr
AnnaRamnemark
0

Anticimex kan ju ta dig istället...

Fan så arg jag är. Jag har haft problem med mina ögon i 8 veckor nu. Och de är något jag är allergisk mot. Så stack jag till ögonmottagningen så skulle jag på återbesök idag då. Fick den elakaste läkaren någonsin, Hon läste mina papper och så att jag har råttor hemma och direkt.

-Ja råttor är jätte allergiframkallande, det är därför vi har anticimex som tar han om dom.

-Öööhh?! de är mina husdjur…

så sa hon att  man inte ska ha gnagare hemma alls för de är jätte allergiframkallande. Och åter igen därför vi har anticimex. OCH detta sa hon till mig på ett kaxigt sätt och ryggen vänd mot mig, medans hon kollade in i en dator skärm. Jag vet att råttor kan vara väldigt allergiframakallande. Men jag har även mögel i min lägenhet. Och jag håller på och letar efter en ny lght men de är inte de lättaste här i halmstad. Men hon kunde sagt de på ett bättre sätt och INTE nämn anticimex. Kan slå vad om att om jag hade haft katt eller hund då skulle hon inte tryckt ner mig lika mkt. ååh blir så arg. Förra läkaren jag hade sa inte sånt han tog råtta som ett djur precis som katt och hund. men nä inte hon…

Nu har jag bokat tid för allergi test, så vi får se om de är råtta eller mögel. men jag tror skarpt på mögel, de var en som sa att mögel sätter sig i ögonen. Vet ju hur min bror blir när han är med katter och så är jag inte när jag är med mina råttor. men det finns säkert olika grader av päls allergi. men vi får se, hoppas jag hittar en ny lägenhet snart med.

Arg är jag iaf… Anticimex kan ju ta henne istället för mina råttor….

cosmonita
0

Det var väldigt okänsligt sagt av läkaren. Hon kanske trodde att hon skämtade?

chade
0

Min läkare var lika elak när jag kom och skulle kolla upp utslag på mina händer.. han föreslog att jag skulle strypa mina råttor och begrava dom, så skulle jag slippa det

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Dramatik
0

Men, vilka fördommar folk har mot råttor! Det har jag aldrig varit med om faktiskt, men jag kanske haft tur?

Väldigt okänsligt sagt av båda läkarna iaf! Jag hade blivit förbannad.

gulzebra
0

Asch, sånt där folk är inget att bry sig i. Skit i de bara, det är bara de som förlorar på att inte fatta vilka underbara djur råttor är.

Men ja, störigt är det. Själv blev jag ordentligt biten av min ena GP-råtta och fick åka in till farbror doktorn, fick höra att jag skulle skicka tillbaka de till Afrika. Samma läkare vet inte hur man skriver läkarintyg… Kan tyckas att han kanske borde försöka lära sig det istället för att fjanta sig med dumma kommentarer :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

AnnaRamnemark
0

#1 Nja tror inte hon skämtade, för hon vart otrevlig redan från början. Hon hälsade inte äns. I så fall kan hon inte ha många vänner hon hon skämtar på de sättet…

#3 Ja jag vet att man inte ska bry sig om de, men de var på sättet hon sa de på, och att hon nämnde de fleera ggr. Nästan som att jag borde ta mina råttor direkt till anticimex. Fick knappt komma mellan och säga att jag har mögel. Fick ju ryta till för att få säga de. Nä henne tänker jag inte gå till igen.

Tycker de är sjukt dålig att folk tycker så illa om råttor. Eller mest läkare verkar de som. Har ju vänner som ogillar råttor för dom tror att dom är aggresiva och äckliga för dom lever i kloaker och soptippar. Men efter att dom träffat mina så är dom helt förtjusta.

Jespersen
0

Jag förstår att folk kanske inte gillar råttor, jag gillar själv inte alla djur och har tex. mycket svårt att förstå att man har kackerlackor och andra kryp som husdjur. Många av mina bekanta tycker att råttor är äckliga och på jobbet så kan dom häva ur sig både det ena och det andra. Oftast bryr jag mig inte, men oftast så har ju folk också ett trevligare sätt att framföra det på, typ "Iih, hur kan du ha råttor" lite skämtsamt och om personen går äcklad därifrån efter att man förklarat så är det ju deras förlust :)

Tråkigt att folk inte tänker på hur det låter i en annans öron, men min teori är att icke-djurmänniskor (eller människor som ser råttor som ohyra) helt enkelt inte förstår att det sårar.

sockerrattan
0

kan även tyvärr vara en kombination av båda. Om du får bort det ena blir man bättre att tåla annat!

Mia//

AnnaRamnemark
0

Jag bryr mig inte så mkt om vänner eller folk säger till mig att de är äckligt med råttor. Min mamma t ex ogillar råttor och säger ett och annat mest på skoj med. Men hon passar dom ändå om de behövs osv. Men de att en läkare säger så kaxigt, hon kunde sagt de på annat vis.

Jespersen
0

Jag uttryckte mig nog lite luddigt (som vanligt ;) ) men jag håller alltså fullt med om att hon var väldigt respektlös. Det finns så många sätt att säga grejer på och folk som väljer dom otrevliga står inte högt i min bok.

Anaii
0

Jag är ju en sån där jobbig människa som när jag tycker jag blir illa behandlad av offentlig person eller får information av tex en telfonförsäljare som jag anser inte stämmer så tar jag reda på den personens uppgifter (de är skyldiga att lämna ut dem).

I det första fallet meddelar jag deras chef och talar om hur odräglig deras anstälda är. I det andra fallet tar jag reda på fakta och anmäler dem, alternativt företaget, för falsk marknadföring.

AnnaRamnemark
0

Min Mamma sa att jag skulle ringa upp till sjukhuset och säga till att hon varit otrevlig. Men jag tänkte att jag kommer inte ha henne fler ggr så jag skiter i de. Och de ögondroppar jag fick funkar prima. Men om de skulle varit så att jag hade haft fler tider med henne så skulle jag gjort något åt de.

ScarletMajesty
0

men tänk på andra stackare som råkar ut för henne…
Det är verkligen INTE okej att bete sig sådär som hon gjorde..

OttoIsTheShit
0

Även om hon nu ogillar råttor så borde hon ändå hålla en trevligare attityd med tanke på sitt arbete.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Kashii
0

Har råkat ut för en liknande jag oxå uppe i hälsingland. Utlänning, dryg, och verkade ha massa fördomar, jag gick dit pga min näsa (kände inga lukter, var täppt hela tiden osv) och läkaren frågade om jag hade några husdjur, o jag sa ju att jag hade råttor, då bara sa han att jag skulle göra mig av med dem. Jag ba: Hur menar du? HAN: Gör dig av med dem. Jag: Menar du att jag ska avliva dem? Han: Ja?

Han tyckte alltså att jag skulle ta kol på mina älskade gullepluttar. Kan säga att han undersökte mig inte ens. Sen visade det sig (hos en annan läkare) att jag helt enkelt hade överdoserat Nezeril.

Men så sant som det är sagt: Råttor kan oxå vara husdjur, precis som katt, hund o marsvin och läkare ska vara mer empatiska, inte bara dra förutfattade slutsatser att det är valet av husdjur som är felet.

zickan
0

Jag fick problem med mögel i en lägenhet jag hadde i sthlm. Tyvärr gjorde det att jag i samma veva skapade en överkänslighet mot pälsdjur och lite annat. Fick minska ned på mössen och göra mig av med ödlorna. Klarade inte av deras foder, syrsor.
Efter flytten så blev det gradvis bättre med djur allergin. Idag är det nästan helt bra. Kan behöva allergi tablett när jag rengör ibland. Bör även akta mig för min egen ute katt som bor på gotland. Afrejds innekatter har jag däremot inte känt av alls även om jag satt nosen i deras päls.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
0

Anmäl henne.

Jag hade en läkare en gång som gjorde sig lustig över att jag ville "göra alla test som finns" vad gäller sexuellt överförbara sjukdomar. Skulle lätt anmält idag för det där nöter än. Vissa kränkningar biter sig fast, särskilt då man redan mår dåligt, och sen kommer någon och klampar över en och skämtar på ens bekostnad. Det är otroligt oproffessionellt och de BÖR få veta detta genom repressalier.

Det var ju inte för att jag varit oansvarig, utan för att killen jag då varit tillsammans med visat sig knulla runt halva england samtidigt som han var med mig. Men det kvittar, de har ändå ingen rätt att skämta om folks sexliv eller vad man än gjort eller råkat ut för.

hus-musen
0

Anmäl henne, det där är ruggigt oproffessionellt bemötande!!
Det är som att säga ja men har du barn? Inte konstigt att du är sjuk då de drar hem bakterier och virus från dagis, det är nog bäst du avlivar dem. Jag menar, djuren är ju som ens barn och ansvar!

Jag hade nog svarat på den kommentaren "jo men jag tycker nog att det borde finnas ett anticimex för människor oxå.."

Qui dormit, non peccat