Tillskott till 'flocken'?
Visste inte riktigt vad jag skulle lägga det i för kategori, hoppas det blev rätt.
Jag har två friska och glada råttor. Men om det gud förbjude skulle hända någonting så blir ju den ena själv. Därför tänkte jag skaffa mig en till liten tuss. Tänkte att det är bäst att skaffa en till nu medans dom fortfarande är 'unga' (dom är väl ca 3-4 månader båda två). Så, till frågan. Hur gör jag när jag ska introducera dem? Det känns ju inte riktigt bra att bara släppa in den nya tussen… Låta dem träffas i sängen kanske? Hmm… Alla tips uppskattas! :)
Jag ska själv introducera en ny liten pojk för mina 3 månaders bröder nästa vecka. Hade tänkt bada dem innan och göra så de luktar hyfsat lika, och sedan låta dem träffas på soffan/sängen ett bra tag. Då ska de stället vara helt fritt från lukter från någon av dem från början.
Sedan hade jag tänkt sätta in dem i en helt neutraliserad bur med annan möblering, så ingen har varit där innan. Då får de "bygga upp nytt tillsammans", istället för att någon inkräktar på den andras mark.
Finns nog väldigt många olika sorters sätt att introducera. Sedan beror det ju på individerna hur bra det går.
// Fawo (;
det står om introduceringar i vanliga frågor har jag för mig,
// Fawo (;
Tack! :)
När råttor fortfarande är så små ska det inte vara några problem att sätta ihop med en ny. En bebis ska aldrig vara hotande för större djur som är friska mentalt.
Nooway - Det finns bebbar i Landskrona som behöver hem akut, omhändertagna från vanvård. Men de verkar vara rätt så trevliga ändå.
6-7 v tror jag det var om inte minnet sviker..
Jag har 2 råtthonor som är ett år gamla. De har alltid bara varit de två tillsammans men jag vill med utöka flocken. Det går bara så segt att hitta bebisar.. Men tror ni att det kan bli svårt?
Jag försökte introducera två äldre damer till tre små. Nu var mina töser 1,5 och levt ihop hela sitt liv, så de var ju äldre än dina på ett år.
Min ena accepterade de små väl, medan den andra vägrade acceptera dem - sedan om det beror på att hon har bott med endast en råtta hela sitt liv, eller om det är något mer som ligger hos henne vet jag inte.
Så en tanke kan ju kanske vara att försöka få tag på två små, istället för bara en, om nu introduktionen inte riktigt går som du hoppats. Så att ingen blir ensam kvar.

#5 Finns annons med bilder här på rif.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 okej, tack :) men jag läste Nicciz artikel om introduktion och där står det ju att den nya råttan ska sitta i karantän, men gäller det små bebisar också? :o
Silverorm Skulle så gärna, men hur ska de små rackarna ta sig upp till Östersund? :/
#10 Prova o kolla på transport i fokus. Folk åker ju över hela landet, råttor mellanlandar ibland hos en råttkär person för att sen åka vidare med nästa person, som ska vidare.
Inget är omöjligt.
Får kanske kika på det då, tack för tipset! :)
Jag puttar upp denna då jag har två 3månaders tjejer som får en tillökning på en 5veckors tjej på lördag.
Hur är det med karantän på så små? Vill helst inte att hon sitter ensam i 6 veckor om det inte är ett måste,
Är det en fördel att mina första fortfarande är så små? känns som dom fortfarande bebisar själva=)
Läs artikeln, där står allt du behöver veta :)
Det finns en länk i kommentar #3 :)

#13 När du tar in en råtta bör du alltid ha karantän, just för att du inte vet vad den nya kan bära på. Men att sätta en liten bebbs ensam är plågeri, och inte att rekommendera.
De flesta här har inte karantän annat än med vuxna djur, just för att slippa ha ensamma bebbs. Eller så köper du fler så att ingen är ensam.
Qui dormit, non peccat
Okej tack för svaret, det är precis så jag känner att de kan inte va okej o ha bebisen ensam så länge.