Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 517 ggr
[Malin3033]
0

En framtida råttägare?

Hallå alla råttägare där ute :)

För något år sedan var jag inne här en sväng, men var nog inte redo på att satsa på att bli råttägare just då, även om det länge varit en dröm för mig. Men så sa mamma så här vid middagsbordet häromdagen "Tänk vad roligt det skulle vara att ha råttor, så himla härliga djur". Hon hade det som ungdom, men under min uppväxt har det funnits hundar men framförallt så hade jag en mindre hamsteruppfödning för några år sedan. Efter att min sista hamster dog så var jag ganska trött på "burdjuren" och fokuserade till 100% på mina två hundar. Men på något sätt så saknar jag det ändå, men vill ha något mer än en hamster - och vad är då bättre än en råtta? (eller jaa… flera råttor! Skrattande)

Jag varnade mamma redan när hon sa det där om att hon ville ha råttor, för senast jag var inne på det så kom jag aldrig så långt att jag pratade med mina föräldrar. Men nu var det hon som tog upp det och nu kan jag bara inte släppa det. Kravet är väl just nu att jag "bara" ska sälja av alla mina hamsterburar och investera i något mer som passar ett gäng råttor.

Men jag är en sådan där överseriös tjej som vill att allt blir helt rätt från början. En av mina sista hamstrar utvecklade ett aggressivt beteende och det är absolut inte något jag önskar hos mina framtida råttor så temperament och hälsa är prio ett för mig. Ska jag gå in för detta vill jag iallafall våga hoppas på att jag får ha råttorna hos mig i två år. Sedan kan man såklart inte spå i framtiden. Men när man "börjar om", så kostar det ju ändå en del med nya inköp å allt.

Min största fundering är egentligen buren. Min tanke är två råttor och thats it. Sedan kanske man blir superfrälst och vill köpa på sig flera och verkligen påbörja råttägandet som någon form av "livsstil" - men se mig inte som kall nu när jag räknar med att "endast" ha 2 råttor och därmed: Inte större bur än vad som krävs. Absolut att jag vill ge dem en bra bostad men tanken är ju ändå att de ska tillbringa mera tid utanför buren. Att buren hellre ska vara hög än bred har jag förstått men vad är den "bästa" buren enligt er för två råttor? Favoritmärke/typ? Lättstädad, bra luckor, lätt att inreda? Prisvärd? Tänkte försöka hitta en begagnad men då vill jag gärna veta vad som är bäst att leta efter.

Men när jag väl rensat förrådet på gamla burar och skrapat ihop lite pengar så kommer säkert nya trådar med mera nutida funderingar, när det är dags att ro i hamn allt. Men alla tips välkomnas tacksamt :)

Fridborg
0

En flerplast Jenny kan vara något :) Jag har inte en själv, men jag tror den är en schysst storlek för båda ägare och 2 st råttor :)

MarajLowajz
0

Buren Jenny är bra  att ha för två råttor. Det du kan göra är att kolla runt lite med omplacering och dylikt som du köper bur med råttorna. Då att inhandla allting blir ganska dyrt.

Sen ett annat tips är att ha en äldre råtta med en bebis istället för att köpa två små - då kan den äldre leda den yngre och när den äldre går bort kan du 'inhandla' en yngre. Bästa är dock att ha tre råttor så att den ena inte blir ensam.

Kan 'tipsa' att Jag har 3 stycken råttor jag måste 'bli av' med p.g.a allergi som bara blir värre och mina älsklingar blir drabbade p.g.a att jag inte kan gosa med dom som jag gjorde förut, medföljande bur och tillbehör. Bara att höra av dig om du är intresserad.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Zolah
1

Jätte bra att du vill läsa upp om saker :)

Om du ska hitta en bur så skulle jag tipsa att kolla zooplus eller se på annonserna här på RiF där flertal burar är/varit till salu

om just info runt råttor så kan du läsa igenom den här artikeln

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1

Och en sista sak, om du är orolig att få en aggressiv råtta så råder jag dig att försöka få tag i en uppfödare, det är verkligen stor skillnad mellan dom och zoo råttor. Zoo råttor är lite som rysk roulette, finns fina men det kan lika gärna vara ett ruttet ägg du får hem.

Om du är osäker om uppfödare så kan du fråga personer här på forumet, dom hjälper mer än gärna till. Ta också gärna en råtta från någon som har lite erfarenhet, finns nog rätt många hobby uppfödningar som igentligen inte vet så mycket om just djuren

PS: du kan spara en hamsterbur till sjukbur och transportbur. Tycker själv dom funkar utmärkt till det

Lycka till!