Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 924 ggr
fckingdead
0

Dräktig hona verkar inte vilja äta.

Som rubriken lyder.. För cirka tre veckor sen blev de en tjuvparning, Jag själv trodde inte det gick igenom så att säga. Men idag är hon smällfet och kan tydligt känna bulor och så på magen om man petar in lite.Hon boar och sover, men jag har inte sett maten röras, gett henne det hon alltid brukar äta, men lite små tuggor då och då går väl an. Annars äter hon bara torrfodret? vattnet dricker hon inte heller så mycket?Nu så vet jag ju inte så där jättemycket om dräktiga råttor, har läst en hel del nu på denna korta tiden.. Men jag börjar bli lite smått orolig.

och dom som gärna vill börja skriva att jag är oansvarig eller ''bara vill ha bebisar'' kan ju lämna tråden.. För jag ville inte alls ha råttbebisar från början, Hanen jag har kunde öppna burdörren, så när jag lät henne springa på golvet så tog han ju sig självklart ut.

Jag känner mig knappt redo att ta hand om bebisar.

tacksam för svar.

Malteråttan (L)

Magda
0

det kanske kan vara så att hon tänker få bebisar närsom helst.. har märkt på dräktiga djur av olika sorter att de verkar äta mindre dagarna närmast förlossning, speciellt om de har rätt många ungar i magen.. (kanske inte är så mkt plats?) men äter hon någonting alls? Torrfoder? om du bjuder henne på något gott ur handen?

mieeow
0

låter logiskt det som magda säger, så länge hon har tillgång till mat, äter iaf lite, och ser frisk och pigg ut så är det nog ingen fara! spec inte om hon är högdräktig. (ser så pigg ut man kan när man har massa bebisar i magen :P )

lycka till med bebisarna!

fckingdead
0

#1 Kanske är så, hon har boat för fullt nu, så det är säkert dags snart, hon äter ju lite smått, och matar jag henne med något så käkar hon ju lite på det, Torrfoder har jag sett henne äta, ska ge henne lite av hennes favorit mat idag och se om hon vill ha lite mer iallafall..

#2 Tackar :)

Malteråttan (L)

Zolah
0

om hom dricker dåligt kan det vara en ide att ge henne vätskerik mat?

fckingdead
0

#4 okej, nått tips på vad man kan ge då?

Malteråttan (L)

hus-musen
0

Finns vätskeersättning på apoteket tex om hon verkar dåligt vätskad. Dra henne lite i nackskinnet så ser du om hon är uttorkad.

Råttor är dräktiga 21-23 dagar, vet du vilken dag hon blev parad?
Viktigast är bra mat, välling kan funka om hon gillar sånt. Räkor och leverpastej kan ge lite energi.

Qui dormit, non peccat

fckingdead
0

#6 får kolla upp det, den 18onde måste det varit. Mat har jag koll på, hon har flyttat in i egen bur och får äta maten ifred nu, Funkar det och ge pannkakor? Vi ska nämligen äta det idag och hon älskar pannkakor.

Malteråttan (L)

hus-musen
0

Ja äter hon pannkakorna så varför inte, hon behöver mat.  Men försök peta i henne annat oxå, hon behöver alla näringsämnen hon kan få som mineraler, zink, selen osv.

Qui dormit, non peccat

fckingdead
0

Okej, tack så jättemycket!

Malteråttan (L)

fckingdead
0

Nyheter, Kom hem nu och hörde små pip i buren, Hon håller antagligen på och föder nu, Så stängde dörren direkt för att inte störa henne mer.

Väldigt spännande det här tycker hela familjen nu! :)

Malteråttan (L)

Magda
0

#10 åh vad kul! Skrattande håller tummarna att allt går bra Skrattande

hus-musen
1

Åh skoj! :)

Qui dormit, non peccat

fckingdead
0

Tack så mycket, såå spännande.

Jag undrar om man kan ta ut matskålen senare och ge henne färsk mat? eller stör man för mycket då? haha :)

Malteråttan (L)

cosmonita
0

#13 Det beror på hur trygg hon är med dig i vanliga fall. Är hon en tam, trygg och social råtta så kan du göra det. Är hon skygg av sig så kanske du ska undvika att ta bort den gamla tomma skålen, sätt bara in en ny skål med mat lite snabbt och diskret. Sen får du ta bort båda skålarna när läget är lugnare.

fckingdead
0

#14 okej, hon är mycket tam och social råtta, så det borde nog gå bra, men det blir senare det. :)

Malteråttan (L)