Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 1897 ggr
Fisfia
0

Lacka burgaller

Det är ju lockande att ge sig på att lacka om sitta gamla burgaller i en snygg färg och få det alldeles nytt, blankt och fräscht. Men hur bra håller egentligen lacken på "hemmalackade" burar? Ni som gett er på detta projekt, hur håller färgen efter en tid? Det kan väl ändå aldrig bli som fabrikslackat? Är det värt mödan?

Tipsa gärna om vilken typ av lack ni tror är bättre än någon annan och vilken metod ni rekommenderar.

Ratlings
0

Tass!

// Lise
When nothing goes right, go left!

SweGizmo
0

jag har just slipat min bur med grovslip och sen vattenslip och sist sprayat klarlack.

men det var för ca 1 vecka sedan så jag vet inte hur länge det håller. men funkar bra än så länge.

Min blogg: SweGizmo.se

Fisfia
0

#2 Grovslip? Vad menar du du då? Ett grovt slippapper? Det måste ta evigheter att komma åt överallt?!

Fawo
0

Jag har lackat min FOP voljär svart :) Visst, har det blivit lite bortskrapat här och där men klart värt det. Den blev snygg :)

Man kan lacka flera lager så kanske de håller längre :) Jag lackade bara 1 lager… Men ska lacka den igen sedan när dem blivit mer sliten.

// Fawo (;

hus-musen
0

Hammarlack är slittåligt om man tar tunna lager och låter torka ordentligt emellan. Finns i alla möjliga färger oxå.

Qui dormit, non peccat

Fisfia
0

#4 Hur längesedan var det du lackade den? Vilken lack använde du?

#5 Finns det som sprayfärg? Har du själv provat? Hur har det hållt så ifall tycker du?

hus-musen
0

#6 Hammarlack finns som både spray och målarfärg. Håller bra så länge man inte tjockar på för mycket.

Qui dormit, non peccat

Fawo
0

#6 Hmm i somras ngn gång. Jag vet inte riktigt vad jag använde. Fick av sambos pappas lackfärg. Kommer inte ihåg. Du får en jämnare yta med spraylack. Men det går såå mycket till spillo. Jag själv ska nog måla nästa gång. För mig spelar det ingen roll om det är lite ojämnt.

// Fawo (;

Fisfia
0

#7 Har du själv provat? Hur lång tid har det gått sedan du lackade?

hus-musen
0

#9 Har använt till att möjligt, bilar, burar, figurer, metalldelar osv. Har en furet tower nu så använder inte den andra buren.

Är det inte bättre att du googlar på lacker och tittar på hållfastheten, och hur reptåliga de är? Finns mycket att välja på. Eller så väljer du att lämna in buren för galvanisering, funkar oxå bra.

Qui dormit, non peccat

Fisfia
0

#10 Tack för förslaget, men jag vill också gärna veta era erfarenheter av detta. Jag tror inte heller att jag är ensam om det, så många kunde nog ha glädje av att få lite info och tips här.

Hm, lämna in för galvanisering låter dyrt. Berätta gärna om det. Var gör man det? Har du själv provat? Resultat?

Magda
0

sätter en tass här! hammarlack tänkte jag själv prova..

hus-musen
0

#11 Alltså du lämnar in till ett företag som galvar buren. Kostnad beror helt på vart du går, Har inte galvat något själv eftersom jag blev snål och köpte hammarlack.
Galvaniseringen är inget du sliter ut eller något, den sitter där den sitter om företaget ifråga gör det ordentligt. Du kan även galva hemma, men det kräver lite tekniska kunskaper.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering

Qui dormit, non peccat

SweGizmo
0

Ja, ett grovt slip-papper och sedan en finkornit som man använder med vatten.

Det tog tid ja, ca 1,5 timme. Men det var värt det.

Sen spraya vi med klarlack, finns på biltema för typ  40-50 kr/burken.

LÄTT VÄRT, blev snyggt och kommer nog hålla väldigt bra.

Min blogg: SweGizmo.se

mieeow
0

så vilka sorter ska man använda? finns det några som inte är så farliga ifall de skulle gnaga och få i sig?

har en bur jag behöver lacka :)