Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1883 ggr
Fridborg
0

Min älskade Seska är biten :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det känns jävligt tungt nu för man ser att hon har ont. Och frågeställningen jag har i huvudet nu är om man måste avliva Emma, som med största sannorlikhet är boven i dramat. Vi har gjort rent såret med koksaltlsning och har henne i sjukbur och kollar efter henne hela tiden så att det inte blir infekterat.

Såret är ännu värre irl än på bilden och MYCKET djupare. Man ser nästan in i halsen :(

Vad skulle ni gjort?

[aammE]
0

Jag hade särat på dem.

AnnaRamnemark
0

Alla har ont när dem precis fått ett sår. Men kolla henne någon dag eller två om hon blir bättre. Borde väll inte vara så farligt så att man måste avliva henne. Hoppas de löser sig.

[aammE]
0

Alt. avlivat den som är elak OM det inte finns någon annan hona hon kan gå med.

Fridborg
0

#1: De är särade i den meningen att Seska nu sitter i sjukburen, hur man ska göra sen vet jag inte :/

#2: Tänkte avliva Emma, den elaka. När vi precis fick henne bet hon först oss så vi började blöda, vi har inte själva blivit bitna på flera månader, men gör hon så här mot Seska brjar jag fundera på sista sprutan…

#3: Vi har 3 honor så hur man än gör blir en ensam. Seska har sin syster Tesla (som aldrig bråkar med någon), och ska dom bo ihop blir Emma ensam. Har inte plats med en burkamrat åt Emma och det finns ju inga garantier att Emma är snäll mot den nya…

Fridborg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh nej :(

Husse vägrar ta henne till veterinär… Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.

Fridborg
0

#6 Efter varbölden är mina pengar slut. Postat ett inlägg för ett tag sen om hur motvillig han är, han HAR pengarna, men säger att de bara e ute efter att sälja och att man bara kommer få med sig hem att man ska göra rent det med koksalt. Jag tror du på att en antibiotikabehandling är på sin plats då hon fortfarande har lite myco-sympton och känns allmänt svag.. :/

Zolah
0

bråkiga karl :/ du har ingen annan som kan hjälpa dig ekonomiskt?

[zombina]
0

Biter man sin flockmedlem så illa utan rimlig anledning, och sina ägare, så måste ju något inte stämma med råttan. Men just den råttan kanske skulle trivas bättre med att vara själv.

andrew i min grupp är den bråkigaste av dom och han är asocial och bits gärna. Tar man i honom skriker han som en gris. Det går liksom inte, och då lämnar jag honom hellre ifred och låter honom bestämma själv. För han titta rnyfiket när jag gosar med de andra två inför honom.

Men ja, om den bråkråttan ställt till med mycket problem och sedan skadar andra medlemmar hade jag nog inte tvekat tror jag. Kan bli farligt sånt där. Är den ung? Kan ju ha med åldern att göra.

mikeiko
0

Är det ett så djupt sår så behövs det sys, ge fasiken i vad snubben din säger! Han borde inte ha djur om han IGEN är så ovillig till att betala för dem :(

wintermynta
0

Ett sår som inte är större än 2x2 behöver inte sys. Men du behöver hålla koll när det är så nära huvudet. Om såret ändrar färg eller börjar varar kan hon behöva antibiotika.
Ang honan som är kvar, om du vet med säkerhet att hon har bitit henne skulle jag avliva. Bett mot hals är för att döda och jag skulle inte våga sätta ihop dom igen.
Har du kollat i buren så hon inte gjort sig illa på nåt där? Tex kan gem, vassa kanter mm orsaka skador.

Fridborg
0

#8 Enligt honom har det varit fel på veterinärens telefonväxel hela dagen, Jag har tyvärr varit mkt upptagen på annat håll så jag vet inte :/

#9: Hon är i ca 1-årsåldern så man tycker ju att hon borde slutat vid det här laget :/

#10: Det var det jag sa till honom. Känner mig så maktlös ibland. Men nu verkar hon OK, men jag försökte iaf säga att det är fredag och va fasiken händer om man behöver åka akut under helgen? 3x kostnaden liksom.

#11: Jag vågar inte sätta ihop dom igen. Jag och Husse sitter och diskuterar ifall det är fallskada eller bett, svårt att säga. Men med tanke på Emmas historia KAN det ju vara hon. Jag har i alla fall hittat ett hem åt Emma som ensamråtta hos folk som jag i flera timmar förklarat vad det innebär att ha en ensamråtta. De har fått träffa henne och ska ta beslut. Vill ju inte avliva henne, men jag tror Husse blivit så förtjust i henne att han blivit förblindad. Jag är annars för att avliva henne om det faktiskt är så att det var hon. Märkte att hon "kivades" lite väl hårt med den andra råttan efter att vi satt Seska i sjukburen.

hus-musen
0

Det ser inte ut som en fallskada.. Men jag hade inte satt ihop dem igen, och jag hade avlivat. Jag har nolltolerans i mina burar, sådant beteende accepteras inte. Vill han så gärna ha henne så får hon väl sitta själv då.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#13 Alltså. IRL är det ett stort jämnt hål. Man ser blodådror rätt in i halsen, ja, det är helt enkelt bara ett hål. Det är som en vägg liksom. Vad är skillnaden mellan fall/bitskada? Känns som att man måste ha lite kött på benen om man ska avliva en frisk 1-årig pigg glad tjej :(

hus-musen
0

#14 Låter som ett jämt fint bett av en råtta. Fallskador ser oftast trubbiga ut och man kan se uppslitet kött. Bitskador har oftast jämna fina kanter. Råttor läker mycket bra, så håll såret rent och låt det sedan vara. Ingen veterinär syr ett sånt sår, och det finns risk att antingen hon själv pillar upp det eller att någon av de andra råttorna biter på det om de syr. Isåfall behöver hon sitta ensam tills det är läkt.

Ska ni avliva så bör ni vara säkra på att det faktiskt är den råttan. Dumt att avliva om hon är oskyldig.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#14 Då är det nog en bitskada. Ända sedan Emma kom har Seska och Emma "slagits" om platsn nr 2 i flocken, Tesla är utan tvekan alfahonan och det är ingen av dom som velat ifrågasätta det. Men det har som sagt varit bråk ända sendan hon kom.

Det ser redan mycket bättre ut, faktiskt. Det enda jag -egentligen- nu är bekymdrad om är Emmas framtid. Både mitt och Husses hjärta smälter när vi ser henne, därför blir jag så besviken om det skulle vara hon. Vi har diskuterat tiden när det skulle kunna ha skett, vilket är ca 1,5 timme mellan vi såg Seska sist tills hon hade såret. Vi höll på med de andra burarna och hade ingen speciell hög ljudnivå så man tycker att vi borde hört något. Det är iofs den enda indikationen att det är en fallskada, vi kan ha bortsett det undermedvetet eftersom det är gnabb hit och dit då och då. Fattar inte att vi inte hört eller sett något när vi ändå varit relativt närvarande :/ Vill verkligen inte avliva någon om man inte är säker…

Fridborg
0

JAG BLIR GALEN! Har precis haft ett gräl med Husse. IGEN. Om råttorna. Jag har lagt min officiella protest att alla blir sammanslagna igen, förklarat att det måste vara något fel i Emmas huvud och att jag avlivat henne direkt om jag själv hade fått bestämma över dom.

Vi går till sängs osams och jag har talat om för honom att jag aldrig mer tänker prata med honom om något mer om Emma skadar Seska. Han tycker fortfarande att veterinärer är humbug och är bara ute efter pengar och tycker att tex myco inte behöver behandlas eftersom det är obotligt… av REN SNÅLHET! Veterinären ger påfyllning av medicinen GRATIS men trots det vill han inte ta dit dom.

När vi diskuterade att Emma ska bli ensamråtta här (vilket jag inte föredrar då hon är en aktiv tjej som kräer väldigt mkt uppmärksamhet) så påstår han att hon e ute flera timmar om dagen då jag med säkerhet vet att så inte är fallet. Jag har hittat ett hem där hon kan få ha det bra, men han vägrar fortfarande.

Känner mig som en skit till delägare till honorna, tack och lov får jag bestämma själv över mina sötpojkar, men jag vet liksom inte mer vad jag kan göra för tjejerna. Annars har dom det bra, men varför måste han vara så envis?!?!

Allamej
0

Informera husse om att han begår ett brott om han inte tar ett sjukt djur, i detta fallet en råtta, till veterinären.

I min åsikt så mår inte Emma bra. Man utför inte mordförsök på sina burkompisar om man ine förr eller senare har tänkt göra verklighet av dom.

Låt henne somna in. Det finns ingen xanor för råttor och vad skulle husse gilla att vara tvungen att pynta upp med tusentals kronor i bedövningsmedel så att hon inte kan attackera sina burkompisar?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fridborg
0

#18 Mer än en gång, och jag fick ett "pyttsan" rakt upp i ansiktet >_< och ett "dom är helt mina nu så det är jag som bestämmer". Suck.

I hans värld kommer det inte hända igen. Hon har ju varit så snäll, hon sover ju med sina burkompisar och det går bra annars! Varför skulle det vara fel på henne? Jag tror inte Emma klarar av stress i den meningen att det blir stora förändringar runt om henne. Hon bet oss när hon flyttade hit och nu detta en kort tid efter att killarna kom. Jag och killarna flyttar så fort min nya lägenhet är klar och då tror Husse att allt kommer återgå till det normala. Det kanske det gör också. Tills det knäpper i Emmas huvud igen av nån anledning.

Ett annat argument han hade va att hon bara bet honom EN gång. Men Emma bet mig flera gånger så det gick hål och forsade blod.

Jag vet hur Husse funkar, Husse vet alltid bäst (när det gäller precis allt) och vill man få igenom något måste man komma med gigantiska upplägg med källor till alla sina påståenden.

Allamej
0

#19 Om jag hade en husse till mina och resonemanget gick så där så skulle jag kolla runt efter en ny husse… han verkar ju inte navlad. Men ring polisen, anmäl vanvård visa såret och han lär sig nåt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fridborg
0

#20 Tror inte polisen gör något tyvärr :/ Här i förorten har de andra problem :P Såret ser sjukt mycket bättre ut idag. Det är egentligen inte det jag oroar mig för längre. Han TÄNKER para ihop Seska med Emma när såret har läkt och killarna flyttat och det fanns inget jag kunde göra åt saken.

Min nya lägenhet ligger i samma hus fast ett par hundra meter bort. Då kommer jag i alla fall kunna ha lite koll på vad som händer sen om han parar ihop dom.

[arlington]
0

Alltså, vad ont jag fick i hjärtat av att läsa denna tråden. Inte nog med att råttan är skadad, ert förhållande blir knasigt med.
Hoppas att allt löser sig för er, i värsta fall kanske du kan be att få faktura hos veterinären, och när den kommer kanske hussen betalar om du inte kan (och ni har försonats).
Man får luras lite med både djur och människor för att få det man vill ha ibland, det är fullt tillåtet. ;)

Lycka till, här håller vi alla tummar, stortår och tassar som finns tillgängliga för att det ska bli bra för er!

mikeiko
0

Men snubben är ju mer än lovligt ansvarslös. Ta dit inspektion så han får lära sig att han begår ett brott! Jösses, att han är snål ska f*n inte behöva gå ut över de stackars djuren!

Varghund88
0

Har du inte sagt att en av honorna är helt din egna? Vilken av dem är det?

Om det är Emma som är din "egna" så kan du väl adoptera ut henne till ett hem som kan ge henne bättre möjligheter precis som du vill.

Om det är Seska som är din så kan du väl blåvägra att ha in henne med Emma och helt enkelt ha henne i sjukburen och hitta en ny liten kompis till henne om Tesla tvunget måste sitta med Emma (eventuellt "låna ut" henne till någon annan så att hon kan sitta i flock medan du letar ny liten kompis, vi har en bur med småflickor här hemma där hon kan vara i så fall). Eller adoptera ut Seska till ett bra hem så att hon i alla fall är utom fara.

Om det är Tesla som är din egna så blir det väl mer problematiskt…

Men det hela måste ju gå att lösa på något sätt! Förstår att du blir frustrerad.

Fridborg
0

#24: Problematiken ligger lite i att jag köpte pojkarna, det är Emma som ska ha varit helt min, och när vi köpte Tesla och Seska så ska Seska ha varit min, så man kan säga att både Seska och Emma är mina, men han tycker att dom är hans nu när jag fick bebisarna. Jag har alltid betalat hälften av alla stora kostnader som tex nya burar och veterinär och påpekade detta, men då ville han "köpa ut" mig och ge tillbaka dessa pengar. Att de bott hos honom hela tiden spelar också in, han tycker att han tagit hand om dom mest bara för att de bor hos honom, men no shit, man kan inte dela på dom.

Jag vill ju få bort Emma på något vis, Seska och Tesla har liksom alltid bott ihop och det blir konstigt med åldern om Emma och Tesla skulle bo tillsammans, det skiljer ett år mellan dom så när Tesla kilar vidare måste jag hitta en kompis till Emma i alla fall.

När det kommer till Husse måste man "så frön" i hans huvud och komma med bra argument. Gör det nu när Seska bor i sjukburen och för tillfället utom fara.