Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 803 ggr
mlinz
0

Göra rent burgallret?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har något bra tips på hur man får ren burgallret ordentligt? Min bur har varit oanvänd i ca 5 år, använd något år innan dess bara.

Någon som har något fint tips? Svinto? Ättika? vill gärna ha det lite "fräschare" än vad det är nu…

Bild på hur gallret ser ut nu

hus-musen
0

Åh ogalvat galler..

Hopplöst att få rent tycker jag, oavsett hur mycket man skrubbar så är beläggningen snabb på att komma tillbaka. Svinto repar bara, så det gör att skiten sätter sig snabbare.
Ättiksbad är bra, och jag gillar klorinspray.

Annars så är mitt tips att göra rent den så gott den kan och sen lacka/måla gallret, det är mycket enklare att rengöra då.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Oj, inte för att låta dryg men skaffa en ny bur med behandlat galler! Ser miljoner gånger bättre och fräschare ut, är sååå mycket lättare att städa och drar inte till sig kiss och smuts samt lukt lika lätt!

Zizza
0

Hoppsan så de såg ut!

Håller med #2

Köp en ny bur, jag har ju en Furet tower och den har ett sådant galler som man endast behöver ta en trasa med lite såpa och torka av. Sen så stor rengör jag ju buren en gång i veckan också :)

Mvh. Sanne & Djuren

Magda
0

jag tänker göra som #1 föreslår på min rostiga jennybur, så det tycker jag är värt att prova innan man köper nytt, om man nu inte har väldigt gott om pengar förstås *s* för då är det bara att handla Skrattande

mlinz
0

Ja, det ska handlas en större bur när de blir äldre och mer tamare ändå, men det kan ju alltid vara bra att ha en extrabur :) Denna är väldigt räsch i övrigt då den knappt är använd annars, har stått ute i ett förråd mesta tiden…

mikeiko
0

#4 Köper man begagnat kan man fynda! En av mina burar fick jag för 1 kr på Tradera, och en annan för 20 kr på Blocket :)

Jag tror att man ändå kommer att tacka sig själv, att slippa allt extrajobb med ogalvat galler…

Zizza
0

#6  Oh shit! :) vad var de för burar?

Mvh. Sanne & Djuren

mikeiko
0

#7 Den för 1 kr är en hamsterbur, som är jättesmidig som deras "mobila toa" på soffan eller sängen. Lätt att lyfta, har även använt som transportbur!

Den för en tjuga är en medium fågelbur, med jättefint "kina" tak.

Svart galler på alla mina burar, tycker det är snyggast :D

hus-musen
0

Det är ju inte särskilt svårt eller dyrt att lacka ett galler med hammarlack heller, och resultatet bir bra om man tar det lugnt och använder tunna lager.

Qui dormit, non peccat

Magda
0

#9 är det spraylack eller burk du menar? har för mig att jag sett hammarlack i båda varianterna..

mlinz
0

Spelar det någon roll om det är giftfritt osv då? Tänkte om de skulle gnaga

hus-musen
0

#10 Båda funkar fint, spelar ingen roll. Personligen gillar jag att rolla buren i lack, sprayfärgen torkar fortare men det kräver att man är utomhus så inte allt blir målat och jag har problem med lukten. (astmatiker)

Qui dormit, non peccat