Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1352 ggr
Ratlings
0

Frågor om kastrering

Nu börjar det dra ihop sig till bokningsdags för kastrering och jag har några allmäna frågor.

Brukar man få utskrivet metacam efter?

Hur länge brukar operationen ta?

Får han komma hem igen samma dag efter operationen?

Och är det någon här som har kastrerat på Roslagstull, hur har det varit? (komplikationer, bemötande, kunnighet?)

Gud va jag känner mig orolig redan nu. Undrar hur många naglar jag kommer ha kvar när jag vet att han opereras.. Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fisfia
0

Tass

Zizza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tass!

Mvh. Sanne & Djuren

bankfack
0

Jag har varit med när en råtta kastrerades, det tog inte särskilt lång tid och råttan fick komma hem direkt efteråt. Höll dock på gå åt helvete, det gör ju ofta det, men råttan lever iaf än idag.

Zizza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De är väl rätt riskabelt att operera just smådjur som exempelvis råttor? Eller riskabelt är det ju med alla operationer, men jag menar att det är väl mer riskabelt för mindre djur?

Mvh. Sanne & Djuren

Ratlings
0

#3 Åh tur att råttan klarade sig!

#4 Jo, det är ju det.

// Lise

AnnaRamnemark
0

Jag har en liten fråga med.

Är de försent /lönt att kastrera en hane som är över 1 år?

Ratlings
0

#6 Han jag ska kastrera är över 1 år.

// Lise

Fisfia
0

#6 Jag har ju också hört att kastreringen "inte har någon effekt" om man gör det på killar över 6 månader. Om den önskade effekten nu är en mindre aggressiv hane vill säga. Effekten att killen blir steril lär ju kvarså förstås :-P.

Någon som vet eller har egen erfarenhet av detta?

AnnaRamnemark
0

Nu vet jag inte Lises situatin men jag vill gärna kastrera min hane så han kan bo med honorna för han tål inte andra hanar men han är stört kär i honorna.

Ratlings
0

#9 Ungefär samma som du ;)

// Lise

AnnaRamnemark
0

Då vill jag veta samma som lises frågor :D

Ratlings
0

#11 Pratade med vetten när jag beställde tid. 
Metacam får man inte, råttan får smärtstillande i samband med operationen. Man får komma in på morgonen och vetten kollar allmäntillståndet på råttan och säger sedan när man kan komma och hämta råttan igen på ett ungefär. Råttan får alltså komma hem samma dag :)

// Lise

Cis-j
0

#12 Nu har jag bara opererat min tvååriga tant mot en tumör, men det jag kollade upp extra var att de sövde med gas. Hon var som vanligt igen på eftermiddagen. Eftersom hon fick smärtstillande i samband med operationen som du skrev, så hade hon lyckats dra upp två stygn efter att hon hade varit vaken i mindre än en timme.. Hon tyckte väl att de var i vägen :/ Men hon fick ha en liten sönderklippt strumpa på sig och veterinären limmade ihop med sårlim det hon hade lyckats få upp. Sedan läkte det jättefint :)
Men precis som du skrev så fick man komma in på förmiddagen, jag var där vid tio, hon blev undersökt och sen fick jag säga hejdå till min lilla plutt och sedan skulle jag hämta henne vid tre, så de ser att hon har vaknat och äter/bajsar.
Jag hade gurka i transportburen när vi åkte in, men det är nog bättre att enbart ha vatten. Jag frågade veterinären om det gjorde något men det gjorde det inte, men tyckte ändå det såg ut som att han tyckte att det kanske gjorde en liten skillnad :P.
Nu opererades inte min tant på roslagstull utan på djurdoktorn i linköping.

Lycka till med din hane! Se bara till att hålla sår rent och så. Blir såret det minsta infekterat ska du höra av dig och be om medicin.

Ratlings
0

#13 Sårvård har jag storkoll på :)

Ja, jag tänkte ha vatten och mat i transportburen med tanke på att dom inte ska ta bort/ge något speciellt av maten :)

// Lise

Cis-j
0

#14 Bra, lycka till nu! :)

CamillaS
0

Hur mycket kostar det att kastrera en råtta på Roslagstull?

Ratlings
0

#15 Tack :)

#16 810 kr :)

// Lise

Fisfia
0

#17 Jag läste 16 810 kr. Det tyckte jag verkade väldigt dyrt…

Ratlings
0

#18 Haha, då hade jag nog aldrig kastrerat där :p

// Lise

[Dominik]
0

jag fattar ingentin. varför ska man kastrera en råtta om den lever typ 4 år? det är helt onödigt

Ratlings
0

#20 För att det dom också har rätt till ett liv, helt enkelt.

// Lise

[Dominik]
0

#21 Ja, kanske det men jag skulle inte vilja slösa bort 13 000 för en råtta, och det är taskigt eftersom råttor har väl också sexbehov eller ?

Ratlings
0

#22 Hm, nu undrar jag vart du fått den summan ifrån!?

"Sexbehov" vet jag inte, beror på hur du menar. Såvitt jag vet är det bara människor, delfiner och apor som parar sig för njutningenskull. Många kastrerar för att dom är aggro och/eller dominant, så att han sen kan gå med andra råttor. Jag kastrerar Isidor eftersom han inte går ihop med andra hanar, blir tokdeppressiv så snabbt han är ensam, jag har inte den tiden så att han kan följa med mig 24/7 OCH så är han tokigt underbar mot människor. Därför, istället för att avliva så kastrera.

Har du fler frågor eller funderingar om hurvida man vill "slösa" pengar på att få en råtta att förhoppningsvis må bättre så starta gärna en egen tråd. Vill inte ha OT utan svar på frågorna.

// Lise

[CruellaDeVil]
0

Spännade att veta mer om kastrering av råttor! Blev väldigt intresserad av det jag också. De allra flesta råtthanarna används väl ändå inte i avel utan går som sällskap och då är det ju egentligen onödigt att de är fertila. För det mesta medför ju fertiliteten (generellt på djur) mer frustration än är till nytta.

Ja, det enda negativa är väl då att med såpass små djur är risken mycket större än med t ex en hund eller katt.

Det är ju fint att Isidor får ett rikare liv än vad han kan ha idag! Hoppas allt går bra!

Ratlings
0

#24 Ja absolut, men man ska inte kastrera bara för att eftersom det finns risker med att operera små djur. Men har man en råtta som är aggro/dominant men inte trivs ensam så måste man göra nåt :)

Tack det hoppas jag också!

// Lise

CamillaS
0

810?! Förvånad Wow trodde det skulle gå på några tusen lappar iaf. Tungan ute

Ratlings
0

#26 Haha det trodde jag också xD

// Lise

Mona22
0

jag tycker 810 kr är superdyrt!. det betalar jag ju för en honkattskastrering. Förstår att det kanske är svårare på en råtta men en hane borde ju vara enkel? är det pga sövningen som det är så dyrt.Ta ut bollarna borde ju inte vara så svårt..

Ratlings
0

#28 Nej men tycker roslagstull är rätt dyra med allt. Dock är dom mest råttkunniga i min närhet av veterinärer, så det känns tryggt och värt det :)

// Lise

Varghund88
0

Blir nyfiken på hur kemisk kastrering skulle gå på råttor. Nu vet jag itne så mycket om kemisk kastrering alls, men jag tänkte bara att man då i alla fall inte behöver gå igenom en väldigt riskabel operation med ett väldigt litet djur… *fundersam*

Ratlings
0

#30 Aldrig hört talas om kemisk kastrering.. måste googla det sen :p

// Lise

Fisfia
0

#29 Dyra? Här i Göteborg kostar det inte under 1000 spänn någonstans vad jag har hittat iaf :-/.

Ratlings
0

#32 Oj, kanske dom är lite billiga iallafall då Förvånad

// Lise

Mona22
0

#32 oj!! det måste ju vara en väldigt komplicerad sak att göra om det kostar så mycket. Det måste ju vara sövningen som är svårast. det är ju inte speciellt svårt att kastrera handjur annars.

[CruellaDeVil]
0

Skillnaden mellan att kastrera en råtta och att kastrera en katt är dels att man ofta har billiga kastreringar på katter eftersom man gärna ser att folk kastrerar sina katter. Försäkringsbolagen har ofta sänkt premie på kastrerade katter också.

Kastrering av katter är ett ett rutiningrepp medan det inte är det på råttor. Plus att det är mer riskabelt att söva ett så litet djur, vilket är lite synd, eftersom många hanråttor säkert skulle må bra av en kastrering, men som det är sagt tidigare är risken för stor för att man ska göra det rutinmässigt.