råtta eller iller???
Fick den frågan i mitt frågeforum nyss…
Vad skulle JAG välja? Fast egentligen frågade tjejen som frågade vad hon själv skulle välja…
(ska jag välja åt henne?)
Nåja, står man i valet av husdjur får man överväga lite positivt och negativt hos bägge arter och se vad man själv tycker? Vi har inte samma värderinger, åsikter och smak.
Några skillnader:
Ålder: råtta 2-3 år, iller 7-10 år
Mat: råtta allätare, iller rovdjur
Kostnad inköp: råtta ca 150 kr, iller ca 1500 kr
Bo i bur: råtta ja, iller nej
Luktar: råtta sådär, iller mycket
Vill du ha ett husdjur i 2 år eller 7 år? Vill du ge ditt husdjur matrester eller köpa specialmat? Vill du ha ett djur som kostar mycket i inköp eller ett djur som är billigt i inköp. Vill du ha ett djur som bor i bur eller löst i lägenheten? Klarar du av att ett djur luktar?
Etc.

Själva kostnaderna bör man vara medveten om och man ska aldrig skaffa djur om man inte har råd med allt vad det innebär.
Illrar är ju supersöta, men jag har aldrig haft det så jag har inget att jämföra med.
Råttor i sig är ju underbara husdjur. Att ett djur luktar, kräver mat, utrymme spelar egentligen ingen roll, har ju två katter som kostar rätt mycket och kräver utrymme. *s*
Men råttor för mig är nog det mest underbara av husdjur och det enda negativa med dem är att de lever så kort tid som de gör…
Haha, jag tycker hon ska välja själva, alla är ju olika och har olika smak och tycke. ;)
Om jag skulle sitta i den sitsen skulle jag antingen välja råttor först för att se om man klarar av dem och deras lukter, om man inte gör det kan man absolut inte klara av illern då det är mycket mera jobb.
Eller så skulle jag be att få låna hem råttor ett tag och sen iller ett tag, eller kanske få komma hem till någon med råttor och någon med iller och därefter välja det hjärtat säger.
Skulle nog aldrig vilja att någon annan väljer åt mig, det är jag som ska ha hand om djuren och jag är skyldig till att det får det bra och att jag inte omplacerar det efter någon månad pga att den lukta för mycket eller att jag tröttnade eller liknande.

Va? Luktar din iller mycket grodan?
Det gör inte mina. Har du en brunstig hane då?
Visst har illern en egen doft, precis som katter och hundar. Fast personligen tycker jag att blöt hund luktar avsevärt mer än vad en iller gör, oavsett om den är torr eller blöt. hihi
Men jag tycker nog också att hon bör välja själv. Att någon annan skulle välja djur åt en låter lite knasigt kanske.
Alla djur kostar, mer eller mindre i alla fall.
Hoppas hon kan få kontakt med någon som har råttor och som har iller så kan hon få träffa båda djur sorterna. Väldigt viktigt att sätta sig in i vilket djur man ska ha och vad det djuret kräver av en. Innan man köper det. Vi har tillräckligt med "allergi" illrar på hösten som poppar upp som omplaceringar av den anledningen att man inte vetat vad man gett sig in på.
Japp, så blev det en halv novell igen. Vad ovanligt när jag börjar skriva. Förlåt alla!
Mvh ÅSa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Skulle vilja tillägga att man ska kolla så man inte är allergisk mot något av dem. Jag har två illrar och fick hem tre rådiskillar och jajamensan, jag är allergisk mot råttorna. Trodde jag aldrig! Däremot tycker jag inte mina kastrerade iller-hanar luktar alls. Då luktar nog råttarna mer. Fast med mer menar jag som de ska lukta, mysigt alltså. Sen tycker jag att råttor är vakna mycket mer och mer sällskapliga. Illern sover nästan 20 timmar per dygn så det gäller att passa ihop de vakna timmarna.

Eller så får man se till att illrarna ställer in sig på ens egna vaken tider. hihi
Jag har ju min Bella som inte sover mycket. Hon sover nog mindre än mig till och med. hihi
Audiatur et altera pars
Bra svarat! Hoppas hon kommer hit och läser - jag skickade hit henne! 
Nä, ÅsaF, inte luktar min iller mer än andra. Han luktade inte ens när han var brunstig - blev mer kastrerad för att han inte mådde bra enligt mitt tycke…
Men när folk hälsar på utbrister de "det luktar iller här" eller "usch vad det luktar".
Jag tycker själv väldigt mycket om att riktigt gosa ner näsan i illerpälsen!!!
Ja, även i mus- och råttpälsar. Vissa muspälsar kan få mig att börja nysa - de har så mjuk päls.

Bara undrade, men det är som du säger. Visst finns det de som utbrister: usch vad det luktar iller här, eller vad är det som luktar.
Men, det är oftast personer som inte är van med djur överhuvudtaget. De som är djurvana vet att alla djur har sin egen doft.
Audiatur et altera pars
Man får köpa in gasmask som man kan erbjuda dessa tråkiga folk… 

ja det får jag ofta höra från 2 vänner som inte har djur att ush va de luktar hur kan du med att de luktar så?
då har jag svarat att de brukar lukta lite för mycke doft ljus o rökelse hemma hos dom. o då säger de inte så igen den gången de e på besök. de väljer ju själv att komma hit…
o de tycker att råttorna e roliga att titta på men att illerna är jobbig för man vet inte vad hon är o att hon luktar på fötterna är hämskt haha.
jag stänger inte in min iller för att besökarna tycker hon är obehaglig som luktar på fötterna. det hade varit en annan sak om hon bet nån.

hah gasmask ;P då ska jag köpa en till pappa han tycker mina råttor stinker även när buren är nystädad :P
Det var jag som skrev frågan men menade absolut inte att du (grodan) skulle välja åt mig…jag var mest nyfiken eftersom du har haft råttor i mängder och åratal och nu skaffat en iller…frågar man inget får man inte heller något veta. Jag vet själv var jag står angående mina husdjur, eller blivande…var mest nyfiken….

Hejsan Tinen. Kul att se dig här också. Jag är ju själv ingen rått människa utan utpräglad iller människa. Men jag är som illrarna obotligt nyfiken. Får jag se dig på illersajten?
Du är välkommen dit också. hihi
Audiatur et altera pars
Tinen: Vad kul att du kom hit! 
Jag vill ha en iller, men ett köp är inte aktuellt förrän tidigast nästa år då jag vet mer om ev. fortsatta studier/arbete/boende. Känns dumt att köpa en iller i år och så ska jag studera vidare nånstans nästa år där man inte får ta med illern, och dessutom så tenderar man vara ganska fattig som student så veterinär och försäkringar lär man ju inte ha råd med. Och så har jag föräldrar som begränsar en del, dom uppskattar inte illerlukt så en sån får jag inte ta in i huset 
Har redan tre hanråttor och jag har funderat på att skaffa en iller. Dock känner jag att det där blev lukten kan bli en aning problematiskt men jag verkar inte finna VAD det är som luktar exakt.
Är det bara så de luktar, pissar de överallt, går de att potträna eller har det med hygien att göra?
Jag städar råttburen varannan dag och de är pottränade, även om de gärna gör ifrån sig i sovplatserna ibland.
Använder numera Piss Off för det och det fungerar väldigt väl och gör städningen snabb och enkel!
Så hur underhåller man isåfall en iller när de gäller lukt? Alla djur luktar men om det blir så extremt sm det verkar, trots underhåll, så kanske man ska tänka om?
Eller hur fungerar det.
Menar alltså att mina råttor inte stinker sedan jag funnit bra metoder till att hålla ordentligt rent. Klart de får lukta råtta men inte så.. ohygieniskt mycket..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Iller är det bästa och trevligaste djur jag någonsin haft. Jag tyckte det var någon blandning mellan katt och hund. Det bästa från båda. Jätte mysiga. Ligger vid fötterna och sover i sängen och kommer och leker när de känner för det. men så var det ju detta med lukten.
Själva illern luktar inte någonting. Men när det gör det som illrar gör, släpper ut någon lukt, så liktade det ganska illa. Men bara under den stunden. Problemet jag hade var att det var bara en av illrarna som skötte sig och gick på lådan. Den andra satte sig brevid hela tiden så det var det som luktade. Det är svårt att få bort den lukten får golvet om man inte kan torka upp det direkt. Men har det legat en stund så är det inte så trevligt.
Råttor är också väldigt trevliga. Luktar inte speciellt mycket bara man städar buren och byter ut hängmattor och annat ofta. De kan man sätta in i buren en stund om man inte vill ha dem hängande runt sig hela tiden.
Det beror ju helt på vad man vill ha. Jag tycker det är stor skillnad på iller och råtta så det beror ju helt på vad man är ute efter.

Fniss, har ni tittat på datumet? Tråden är från 2006!
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#18 Det är säkert någon som funderar över detta nu också
#18 Såg det också, snacka om gravedigging :P
Kul att ni puttar upp en gammal tråd, eller inte!
Nyfiken på vad Tinen valde i slutändan.
Tyvärr är mycket i #0 ändrat idag. Livslängden (på iller) och inköpspriset t ex, samt att råttor faktiskt luktar en del de med. Har nu hört grannars åsikter om saken och även sett på tv hur folk utbrister vid en råttbur "usch vad det luktar"…
Fast det gör väl inget att man tar upp gamla trådar om det är ett ämne som så att säga "tillåter" det? Sådana här funderingar kan man ju ha även idag. Ska man alltid skapa en ny tråd?

Jag tycker faktiskt att man kan göra en ny tråd, synnerligen när denna tråd är 5 år gammal. Om det nu inte redan ligger en ny tråd uppe med samma ämne, isåfall kan man inflika frågan där.
Qui dormit, non peccat
När är "bäst före" datumet på en tråd då?
Tycker inte det är så mycket att tramsa om- jag tycker det är lite kul med "gräv i arkivet"-funktionen, och det stör iaf inte mig det minsta att inaktuella trådar dyker opp då och då
.
Jag skulle iaf inte kunna välja. Så jag hoppas slippa stå där en dag. Illern är ju mer räknat som en katt. Råttorna är mer smådjur. Så det är lite svårt att jämn föra med varandra. Både har för och nackdelar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ingen aning. Min iller var inte så social som råttorna är, råttor är mycket lättare att ha med. Illrar är typ som snorungar/katter, strejkar om dem inte gillar nåt. Medans råttor kan man "köra med" hursomhelst nästan.
Just nu skulle jag välja råttor, i framtiden när jag har mer tid så iller. Min iller har ganska nydligen rymt >.<
#23 Inte mig emot. Förstår att det är obekvämt med äckliga trådar som jag gjort.
#28 Äckliga? Wut? o.O

Jag tycker råttor och illrar påminner väldigt mycket om varandra. Bara att illrar är större med mer päls. Men de har samma personlighet, lika nyfikna, lika klumpiga emellanåt och man kan låta dem hänga med överallt.
Dessutom kan man hitta en hel hög illrar sovandes tillsammans sådär härligt trångt som man kan hitta råttor.
#30 Åååh vilken mysig bild! <3