Dålig i magen
Ja nu kan ju diarre bero på tusen olika saker, men någon har i alla fall fått det och vad kan man göra åt det? Kan det ha med maten jag gav igår? Det var pastasallad med pasta, morötter, salladsblad, mackrill i tomatsås (pyttelite), majskorn och till efterrätt en äggula.
Vet inte säkert vem det är men det står mellan två kandidater, men alla verkar glada och krya :)
Och just ja, körsbärstomater. De kanske inte tål nåt av dessa?

Kan vara tomaterna, kan vara majsen. Ge dem igen samma saker så ser du om det var en engångshändelse eller om de var bara en slump.
Qui dormit, non peccat
Majs har de fått förut, så det kanske är tomaten. :/
När jag satte in en del av en majskolv i buren blev de lösa i magen och bajset stank! Det misstaget gör jag aldrig om… Några majskorn går dock bra för mina. Gav du dem mer majs än du brukar? :)
#4. Det kanske jag gjorde… tänkte inte så mycket på det, gjorde världens lass till både honorna och hanarna..
# 5 Du kan ju testa att ge dem samma mat igen men ta bort majsen. Blir de fortfarande dåliga så ta bort tomaterna istället. :) Kan ju vara slumpen också!

Det kan oxå va att någon tycker så mycket om en speciell maträtt så de äter för mycket och får diarre av den anledningen
Mia//
Eller så var dom exalterade eller stressade? Who knows :S Finns som sagt säkert tusen anledningar till varför dom e dåliga i magen.
Ska jag försöka ge dom extra vätska som man gör med barn när de är dåliga?
Om det inte är upprepad diaree behöver du inte tänka på förlorad vätska, men troligen så har de ätit något de inte är vana vid än, och då reagerar magen. Lösare och illaluktande pluttar brukar bli resultatet, vissa råttor är också känsligare än andra. De lär sig snart vad de kan äta och inte :)
Haha, det var typ en ljusbrun sörja överallt med halvlösa pluttar och endel hårda :P Fan vad det stank! :P
mina råttor exploderarde första gången dom fick vindruvor ._. och det var inte ens en stor mängd, så det är nog ovana som mikeiko säger
#11 Läste någonstans att vindruvor kan vara farligt för råttor? Därför jag inte ger dom russin bland annat, skulle vara något ämne i det som deras kroppar inte orkar behandla eller hur det var..
I större mängder kan det slå ut njurarna och leda till njursvikt, men då har det inte nämnt vad 'större' mängder är. Det har inte nämnts nåt om vindruvor dock.
Mina hatar dock russin, så dom plockar ut dom och ignorerar dem lol.
#13 Mina med ^^ De plockar ut allt sött, de är hälsosamma skitungar :D
"14 mina är bara noga med vad, tror dom ärver av varandra vad dom tror är äckligt. mina två nya små kompisar har nu också börjat apat efter dom äldre, så inga russin xD däremot torkad banan och kvarglömda godisklubbspinnar är smaskens att sno
De luktar ju i varandras munnar för att kolla av vad de ätit - och om någon uppträder sjuk på något vis så undviker även de andra vad denne har ätit. Precis därför råttgift bara funkar genom att "långsamt döda", då råttorna inte härleder lukten till dödsfallet eftersom det går för lång tid emellan.
Men ibland smakar de ju på saker som de sen bara tycker är för äckliga, det är så tragikomiskt när de står där och gapar och torkar tassarna mot marken xD