Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 943 ggr
Fridborg
0

Para genom galler?

Vårt fyrverkeri Emma här lyckades rymma en natt, jag vaknade med att hon nöp mig i armbågen som hon brukar göra, och på väg in i sovrummet var hon tvungen att gå förbi killarna, vilket hon förmodligen också gjorde lite mer intimt än hon borde eftersom hon älskar pojkar, så, kan hon blivit parad genom gallret? Ser inga dräktighetstecken men det skulle vara kul att veta. Killarna e ju inte så gamla, födda 19 juli, men de är väl könsmogna?

Zolah
0

råttor blir känsmogna i vecka 5 om jag minns rätt- och chansen finns att dom kan para sig genom gallret ja. Du får se om hon växer om magen och om du ser nån 'vax propp'

Fridborg
0

#1 Åh nej! Hur ser vaxproppen ut då? Och spelar det roll om hon löpte den dagen eller inte?

hus-musen
0

Vaxproppen lossnar, så det är inte säkert du hinner se den alls. Råttor blir könsmogna vid 4½-5 veckors ålder så könsmogna är de med all säkerhet. Parning genom galler kan ske, även om det är rätt ovanligt känns det som.

Håll ett extra öga på honan bara, går hon plötsligt upp i vikt och ser ut som hon svalt en tennisboll om 2½-3 veckor så är hon garanterat dräktig.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Varför finns det inte dagen efter-piller till råttor för :( Är det inte så att man kan se om spenarna syns lite mer än vanligt också tidigt i dräktigheten?

Lär vara svårt att bli av med ungarna :/ Emma har totalt okänd bakgrund och vem det än är av pojkarna som gjort henne dräktig isf kommer från en grossist och skulle bli ormmat. Inte den bästa kvalisorten på ungarna isf. Aj aj aj. Håll tummarna!

Miss Lalona
0

Alltså, jag tror inte att du behöver vara allt för orolig. Jag vet att ryktena säger att parning genom galler skulle kunna ske men ärligt talat så är det ju ingen lätt sak. Det är ju inte så att honorna alltid blir dräktiga på första försöket. Om något emot all förmodan skulle ha hänt så tror jag att få personer här på forumet skulle låta ungarna bli ormmat, allra minst du själv.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Fridborg
0

#6 Pjuh, nä, nu tror inte jag heller att det har hänt, men jag är superparanoid över ALLT :P.

Nej alltså jag skulle ju behålla de jag inte fick sålda självklart! Jag tänker heller aldrig skänka bort dessa eller några andra till djuraffär heller!

[Ratass]
0

hade för mig vi hade en diskussion om det här med gallerparning, att det var omöjligt? mina råttor springer ju lösa på varandras burar, har gjort det ett halvår åtminstone utan problem :P

Fridborg
0

#7 Alltså min teori e ju att det inte går för att hanen sätter sig på honans rygg. Men jag tänkte att de trots allt i grund och botten är ett skadedjur att de säkert kommit på hur man parar sig i de mest omöjliga förhållandena :P Fast det kanske inte gäller domesticerade arter :P

hus-musen
0

#8 Hanen sätter sig inte på honans rygg, lutar sig snarare. Han skulle alltså kunna luta sig fram på gallret och ändå komma åt om en löpande hona trycker ut rumpan mot gallret. Men det är inte vanligt som sagt, men definitivt inte omöjligt.

Qui dormit, non peccat

Ilma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske lättare om en hane kommer lös på tjejjornas bur?

bara en tanke…

wintermynta
0

Parning genom galler är ett finare ord för att bortförklara en tjuvparning.
Däremot kan honan slinka in och ur buren om det är tillräckligt med gallerbredd dvs 1,5cm och uppåt.
Vill du vara säker på att hon inte är dräktig så väger du henne nu och har stenkoll på henne för att se om hon brunstar om. Honor löper var tredje till femte dag och löper hon om kan du andas ut.

Fridborg
0

#11 Jag e säker på att de inte träffats utanför gallret i alla fall och det är mindre än 1,5 cm :) Men jag är som sagt paranoid över precis allt :P

Okej, jag ska hålla stenkoll!

Banankaka320
0

Jag tror inte ett skit på gallerparning XD Men däremot som andra sagt att hon kan klämt sig in och ut genom gallret

Fridborg
0

#13 Det enda sättet jag skulle komma på att hon kommit in är att hon lyckats klämma sig genom locket, killarna har varit i sjukburen tills jag köpte en GD och den har ett gigantiskt lock på ovansidan som endast sitter fast med två små pluttar man vrider över. Locket är väldigt lätt att bända upp…

Nu tror inte jag att hon har gjort det, men eftersom jag låg och sov har hon haft flera timmar på sig. Jag har skällt ut Husse att han får kolla extra när han ska stänga honornas bur, det har hänt att han glömt en lucka öppen flera gånger efteråt.

Fridborg
0

Emma löper nu så no worries.

wintermynta
0

#15 Va skönt.