Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 746 ggr
moody
0

Kiss- och bajsråtta

Har en kille som är ett par månader gammal (under halvåret) som i princip kissar och bajsar överallt som INTE är toaletten eller toahörnan på burbotten.

Han kissar i killarnas sputnik, i hängmattor, på hyllplanen (dessa kan ofta vara nästan täckta med ett tjockt lager intorkat kiss bara efter 2 dagars städning om jag inte svabbar varje dag), på golven i lägenheten när han är ute och springer, i min säng… ja kort sagt överallt helt enkelt. Och det är alltså pölar vi pratar om inte vanligt "killstänk".

Jag har gjort mitt bästa i två månader nu för att toa-träna honom och tillrättavisa när jag hinner se att han kissar på random ställe men beteendet har inte ens blivit Lite bättre. Och jag har nu kommit till den punkt att jag helt enkelt inte vet vad jag ska göra längre?

Har aldrig haft såna här problem med en råtta förut (okej att alla inte är lika snabblärda med toa eller att nån här och där gillat att kissa i hängmattor etc men det här är verkligen way beyond den nivån).

Finns det helt enkelt råttor som aldrig blir rumsrena och eller toatränade och därför kissar överallt? :(

hus-musen
0

Kissandet är mycket svårare att få bort, och det finns råttor som aldrig blir kisstränade fast de är bajstränade. Men det jag  har märkt är att de sällan är helt tränade förrän de är ett halvår gamla, en del klarar det fint vid 3 månader, andra inte.

Qui dormit, non peccat