Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1998 ggr
Zizza
0

Gnager på plast

Hejsan!
Jag börjar med att säga att jag vet att råttor är gnagare och att de gnager på allt de ser nästan.

Men min fråga är, kan man få dem att sluta gnaga på plasten, tänkte framför allt på bur botten?

Mvh. Sanne & Djuren

Banankaka320
0

Stimulans :)

Ge dem andra saker att tugga på, låt dem "kämpa" för sin mat och så :)

Denna kommentar har tagits bort.
Zizza
0

Oj :) lite spam? Haha, antar att de inte var meningen.

Okej, jag har ju pinnar och sånt, alltså utifrån och så har jag rep, hängmattor och sånt. har du några förslag på annat? :)

Samt hur gör man sånna där matgömmor?

Mvh. Sanne & Djuren

Aviendha
0

Du kan ju alltid försöka dirigera om deras gnagande till andra, bättre saker än burbottnen. Antar att de redan har saker som går att gnaga på i sin bur men testa att ge mer och pröva olika material. På så sätt kanske man kan hålla dem så sysselsatta att de gnager mindre på plasten. Jag kan iaf se en skillnad hos olika musgrupper som jag har/haft i hur de gnager på själva buren beroende på vad de kan gnaga på av inredningen.

Om det är specifika platser på burbottnen så kanske du äve kan försöka möblera om i buren för att göra dessa ställen lite svårare att koma åt/mindre intressanta att gnaga på.

Zizza
0

#6   Okej tack för tipset! :) tar gärna emot tips på saker man kan hålla dem sysselsatt med, har nämligen otroligt dålig fantasi :(

Mvh. Sanne & Djuren

Chel-lina
0

Vika ihop mat i en toarulle ;)

Zizza
0

#8 haha de var ett bra tips, tänkte du att man viker ner kanterna på toarullen eller? alltså en tom? :)

Mvh. Sanne & Djuren

Aviendha
0

Olika former av material är ju alltid skoj som sagt (hö, halm, kartonger av olika slag, mjukt papper, tyg, grenar och sly etc.). Matgömmor. Servera mat på olika ställen i buren så de måste klättra runt lite. Träning och hjärnaktivitet (klickerträning kanske? Agility?) Ombyte. Möblera runt i buren och ta bort saker och sätt dit nya med jämna mellanrum. Saker du tar ut kan du absolut sätta in senare igen, du måste inte kasta bara för att det byts ut :) Har du en trasig tröja till övers, eller kanske en gammal mugg? Ställ in det i buren en sväng så kan de undersöka saken innan du kastar den.

Banankaka320
0

Nä det var inte meningen att det skulle bli massa inlägg XD

Fruktgrener ÄLSKAR mina råttor :D Torrfodret kan man ju gömma lite här och var i burbottnen så måste dem leta :)

Ratlings
0

#10 Råttor ska inte ha hö eller halm, det innehåller oftast ohyra och dom äter det inte. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

hus-musen
0

#12 frys och hetta upp så funkar halm fint :)

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

#13 Åh, visste inte jag :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Aviendha
0

Jag har hö och halm till mina möss, och de äter inte heller av det ;) Däremot så är det en utmärkt aktivering för dem då de kan använda det som bomaterial.

hus-musen
0

Jo möss verkar uppskatta hö och halm mycket mer än råttor, mina struntar fullständigt i det. Det hamnar i toalådan och bajsas på.

Fleecefiltsbitar, toapapper och sånt brukar vara populärt däremot.

Qui dormit, non peccat

Aviendha
0

Ja, råttor verkar ju vara lite mer… lata av sig :P De råttor som bodde hemma hos mig en kort sväng använde sig dock av halmen de fick, även om mjukare material gick åt först.

Chel-lina
0

#9 japp :)

Guldheden
0

Min bur började bli gnagen på där en bit saknas i botterplasten, jag gned in med färsk ingerfära nonstop ( så att det alltid lukta ochsmaka där) och de slutade gnaga där och gick i hämnd pÅ mina nya byxor tror jag, nej men skämtosido mina hatar ingerfära alltid, har dina något som de inte gillar, testa att ha det där de gnager innan det blir en vanesak för dina bollar