Stoppa ihop gammal råtta...
Hejsan!
Jag har en liten fråga som jag behöver synpunkter på.. Jag funderar på att stoppa ihop min gamla råtta Shino på 2år och snart 8 månader med 2st 5 veckors ungpojkar.. Shino är nämligen deras far.
Men frågan är, går det att stoppa ihop en äldre råtta med ungpojkar, samt är det en bra idé?
Han är ensamråtta av många skäl, har nämligen testat att stoppat ihop honom sen den dagen Shinos bror gick bort i lunginflammation. 3 månader efter hans bror dog så stoppade jag ihop honom med 2st råttor som jag hade köpt från Djurmagazinet (Visste inte bättre då) och de var grossist uppfödda..
De var tillsammans i ca ett halvår, sen bestämde dessa hanar sig för att hoppa på och shino och dräpa honom rent utsagt, för när jag kom hem från bion (ca 2 timmar) så hade Shino 7st bitmärken i ryggen, samt att de hade knipsat av hela ögat i mitten.
Sen dess har jag varit otroligt orolig för att stoppa ihop Shino med några som helst råttor, Shino betyder verkligen allt för mig.
Och jag vet att det har varit egoistiskt tänkande från min sida, men vill där med försöka bättra det igenom att stoppa ihop honom med hans egna ungar.
Har faktiskt redan introducerat honom med Rubin och Shiro. Och de ser ut att gå bra, de luktar på varandra.. men inget mer än så. Så jag är rätt sugen på att göra det.
Mvh. Sanne & Djuren

Ah jag läste stoppa upp gammal råtta och tänkte blä vill hon ha uppstoppade råttor.. Ska nog inte läsa så här dags på kvällen..
Om han inte är dominant och aggresiv så ser jag inga problem med att introducera ungar, varför skulle du inte kunna göra det?
Qui dormit, non peccat
#1 Jag tror inte att han är aggressiv, tror han är mer underlägsen.. det är så jag har uppfattat honom.
Har redan testat introducera dem, men tänkte att jag kanske bör låta dem träffa varandra en stund varje dag i några dagar innan ihop sättningen.
Mvh. Sanne & Djuren
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du bör absolut ta det lugnt och låta det ta sin tid. Det kan bli problem iom att Shino blivit illa behandlad av råttor tidigare. Sånt kan sätta spår och göra honom rädd för nya råttor.
Gör som du börjat dvs låt dem träffas utanför buren i flera dagar och studera dem så att du ser hur de interagerar med varandra innan du gör något försök att sätta ihop dem i buren. Förhoppningsvis kommer det att funka eftersom de nya är så unga och Shino kanske inte ser dem som något hot.
Lycka till
#3 Tack så mycket!
Ser verkligen fram emot att han kanske får leva tillsammans med andra råttor igen, tanken att han får somna in riktigt lycklig. Betyder verkligen allt för mig!
Ska introducera dem en vecka till att börja med, sen ser jag hur det ser ut då och avgör om det behövs en vecka till, om jag känner mig det minsta osäker.
Mvh. Sanne & Djuren
Testat att introducerat dem igen, denna gång försökte Shino (Den äldre) sätta tassen på svansryggen på ungarna, såg ut som han försökte betäcka dem. Så blev en hel del tjafs denna gång.
Varför gör han på det sättet, någon som vet?
Mvh. Sanne & Djuren