Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1219 ggr
Zizza
0

Myt eller sanning?

Hejsan!
Jag har många gånger pratat med olika råttuppfödare via telefon som anser sig erfarna, alla sägs ha 7-8 års erfarenhet utav råttor och råttavel. Från dem har jag hört en massa olika och några säger inte ens samma sak, fast jag ställt samma fråga. De flesta faktiskt så att säga.

OBS:
(Dock kommer jag inte nämna vilka uppfödare jag varit i kontakt med, eller vart de kommer ifrån. Eftersom jag anser inte det lämpligt)

Men här är påståenden och svar jag fått från olika uppfödare genom tiderna, som jag anser mig mest osäkra på:

1.
"Det är i nästan 100% av fallen som hanens gener är mest dominanta när de gäller avel"

2.
"Man får inte ta upp pinkysar fören de är 2 veckor gamla, deras psyke blir förändrat"

3.
"En råttmamma som inte vaktar sina ungar är en dålig mamma, då blir oftast ungarna dåliga också"

4.
"Man ska inte ge dem för mycket äggskal och liknande som innehåller kalcium på grund av att tänderna växer snabbare då"

5.
"Man ska alltid ha fler honor än hanar, på grund av att hanarna annars börjar bråka om honorna" (Då menar den förstås könen i olika burar, men att man ändå inte ska ha fler hanar än honor)

6.
"Man ska helst inte ha kull hanar tillsammans, de kommer sällan överens och bråkar med än hanar som kommer ur olika kullar"

7.
"Man ska alltid ta ut alla råttorna som är i en och samma bur samtidigt, oavsett om det är 10-15st i en bur. Annars blir det bråk i buren samt "svartsjuke" drama"

Hoppas ni har vettigare svar till dessa argument. Eftersom jag är osäker på om detta verkligen är sanning eller om det bara är en massa myter.

Tack på förhand!

Mvh Sanne

Mvh. Sanne & Djuren

Huldan
0

1.
"Det är i nästan 100% av fallen som hanens gener är mest dominanta när de gäller avel"

Falskt! Hanen kan inte på något vis dominera mer gällande gener. VAd som dominerar beror på om genen är reccensiv, dominant eller om de är intermediära.

Fridborg
0

Jag är långt ifrån en expert men det känns ju rätt logiskt att nr 1 inte kan stämma, i alla fall till 100%? I såna fall skulle det ju inte spela någon roll vilken hona man valde och hur hennes temperament är? Eller är det bara färger du menar nu?

Och nummer 4 känns väl lite som att det kan stämma, ligger nåt svagt i bakhuvudet att man inte ska ge för mycket kalcium varken till djur eller barn. Kommer inte ihåg var det va, men man ska nog inte ge för mycket av något ämne alls. Men om tänderna växer fortare vet jag inte.

Och nummer 5 gällde när jag hade akvarium, men jag har inte läst en enda tråd om detta, så?

Fawo
0

"Man ska inte ge dem för mycket äggskal och liknande som innehåller kalcium på grund av att tänderna växer snabbare då"

Det låter ganska… Wierd (för mig iaf)

Det ska ju finnas en balans i kroppen mellan Ca (kalcium) och P (Fosfor). Och om man ger för mycket av det ena så blir det en slags obalans.

Det mesta av överskottet av Ca, åker ut i urinet. Dvs, svårare att överdosera. Medans överskott av P förhindrar upptaget av Ca och gör att skelett o tänder kalkas ur typ…

Så jag tror inte på det där påståendet. Kanske har helt fel? Men detta är vad jag har lärt mig.

// Fawo (;

Zizza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Angående fråga 1, förstod nästan det, eftersom i min kull där jag parade min hooded hane med en Agouti hona, så  blev 7st ungar Agouti och 4st hooded, varav en blev Siames.

Angående fråga 1 så sa h*n att det gällde precis allt. Vilket lät helt vrickat..

Angående fråga 4, ja men exakt!

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Tycker också att fråga 4, inte är något som alls bör stämma. Vi lär ju märka om någon här kommer med annat argument angående det :)

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
1

Öhm… vilka erfarna uppfödare har du pratat med? Du får gärna PMa mig.

1.

Nej, beror helt på vad de båda råttorna bär på, inte på kön.

2.
"Man får inte ta upp pinkysar fören de är 2 veckor gamla, deras psyke blir förändrat"

Bullshit, de flesta uppfödare jag känner till hanterar ungarna från födseln, de väger, mäter och pussar på småpinkisarna. 

3.
"En råttmamma som inte vaktar sina ungar är en dålig mamma, då blir oftast ungarna dåliga också"

Stämmer inte alls, förstår inte vem som skulle kunna säga något sånt. En bra hona är inte vaktig alls. Det som gör en bra mamma är att hon matar ungarna och bäddar och tvättar dem, tar hand om dem helt enkelt.

4.

Kalcium är ju vattenlösligt så det tror jag inte på. 

5.
"Man ska alltid ha fler honor än hanar, på grund av att hanarna annars börjar bråka om honorna" (Då menar den förstås könen i olika burar, men att man ändå inte ska ha fler hanar än honor)

Nej, antalet honor versus hanar har ingen betydelse över huvud taget.

6.
"Man ska helst inte ha kull hanar tillsammans, de kommer sällan överens och bråkar med än hanar som kommer ur olika kullar"

Låter som om någon har tittat på mushanar.. De kommer sällan överens hela livet fast de är bröder och kan vara mycket svåra att få ihop med andra hanar. Finns undantag i musvärlden förståss med hanarna.
Men när det gäller råttor så är det inte sant allt. Råtthanar är flockdjur och trivs i flock, och det är i regel inga problem att sätta ihop dem alls.

7.
"Man ska alltid ta ut alla råttorna som är i en och samma bur samtidigt, oavsett om det är 10-15st i en bur. Annars blir det bråk i buren samt "svartsjuke" drama"

Nej det blir det inte. Det är inga problem att ta ut en i taget eller hälften eller hur man nu vill göra det. Om en råtta på fullaste allvar skulle visa sig så känslig att man inte kan ta ur en kompis ur flocken nån timme och sen sätta tillbaka den så hade jag avlivat råttan då den inte är frisk i huvudet.

Qui dormit, non peccat

Itchy
0

Skrikandes allt är ju bara rent bullshit

You can't spell Bitchy without Itchy

Katoz
0

Jag måste ju erkänna att jag blev väldigt nyfiken på vem det är! Jag kunde inte låta bli att skratta åt en del som sagts, samtidigt som det är jäkligt trist att man fått för sig dom här sakerna!! Jag tycker du fått bra svar redan på dina frågor :)

Katoz

zickan
0

Kan inte påstå att jag tycker en enda fråga ur Trådskaparens frågor stämmer.

Äggskal är nyttigt.  Kalcium gör ju så skelettet växr, hålls i trim. Alla behöver kalcium för att kroppen ska må bra. Men att det ger överdriet mycket tandväxt kan jag inte hålla med om. Förutom att råttor håller sina tänder i trim själva med att slipa dom mot varandra när de knastrar, så slits de ned av maten och inredningen de får som är hård.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zizza
0

Åh tack så mycket för dina otroligt bra svar!
Ja det är ju som det jag förstått att det skulle vara myter.

Ja absolut kan jag göra det, vill bara inte nämna dem här rakt ut i forumet :)

Antar att det inte behövs ett längre svar än "bullshit" :) tumme upp för rakt på sak haha, dock lite oformulerat :) men fick en bra förklaring av #6

Mvh. Sanne & Djuren

Banankaka320
0

Är uppfödarna reggade? O.o

Zizza
0

Det vet jag tyvärr inte, gick inte efter SRS uppfödare när jag sökte mina råttor för ett ½ år sen

Mvh. Sanne & Djuren

cosmonita
0

Tycker inte att något av påståendena stämmer öht. Bara pinsamt Förvånad

silverorm
0

Nej, väldigt konstiga påståenden du har fått..från flera olika uppfödare om jag har förstått saken rätt?? Men bra att du tog upp det här, alltid bra att lufta "expertisers" råd. Glad

Allamej
0

Jag vill jättegärna veta vad det är för "seriösa" uppfödare med 5-8 års erfarenhet som går med dessa idéer… bara blaj

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zizza
1

Ja det är helt sjukt att de sitter där med en massa kullar råttor och inte kan något om råttor överhuvudtaget, hade som sagt tänkt ta en råtta från en av uppfödarna, men den tanken slår mig absolut inte nu. Sa även till en vän som skulle ta sin råtta där ifrån att dom är inget att lita på, så nu ska hon ta från en som vi vet är en seriös råttuppfödning "Sockerråttan"

Samt att de står och säger fakta som inte ens stämmer och lär folk helt fel, som tur är kan jag så pass mycket om råttor och har ett logiskt tänkande, så förstod att det var något skumt med detta

Mvh. Sanne & Djuren

Falurven
0

Jag förstår inte ens varifrån dom kan ha fått sån där information? Sedan att påstå sig vara påläst, med lång erfarenhet osv… Helt galet!

Och att dom dessutom sprider vidare "falsk kunskap" istället för att läsa på, kolla upp och bolla runt lite, t ex här eller någon annanstans, är ren galenskap om man frågar mig :)

Ser att du redan fått svar på dina frågor.

Mvh Nathalie

Zizza
0

#17  Jadu.. bra fråga!
Och de värsta var väl ändå att de nämner att de har flera års erfarenhet och kundskap minst 5 gånger i telefonen

Exakt, när jag tog min kull har jag sagt att de får höra av sig om de undrar något och kan jag inte det, så tar jag reda på det. Om inte annat lär man sig själv en massa nytt, man blir sällan full lärd som sagt :)

Mvh. Sanne & Djuren

Falurven
0

#18: Nä det är sant, fullärd blir vi nog aldrig :D Med tanke på att vi förbättrar och uppdaterar vår kunskap hela tiden. Man ska alltid vara öppen för kritik och nya förslag.

Sedan är det alltid bra att diskutera "rätt och fel" med andra råttmänniskor. Alla tycker och tror så olika många gånger. Kan vara intressant att höra hur andra ser på saker och ting.

De påståenden du tar upp i första inlägget vet jag inte vad jag ska tycka om faktiskt. Förstår inte hur man har kunnat fastna vid något så konstigt och felaktigt xD

Mvh Nathalie