Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1607 ggr
Fridborg
0

Det här med barnmat

Nu får ju bebisarna barnmat, men jag har alltid varit lite skeptisk till det här med barnmatsburkar. Nu har jag ju inga barn själv, men jag tycker att dessa verkar dyra och onödiga. Jag har alltid haft en idé om att de för det mesta är fullproppade med konserveringsmedel och färgämnen, så varför ger man inte sitt barn/sina råttor riktig sparsamt kryddad mat? Hemlagad?

Ni som är uppfödare eller allämt vetande, hur är detta nu?

hus-musen
0

Tror du har missförstått lite, visst kan man ge köpt barnmat någon gång ibland, men vad jag vet så är det inga här som ger köpt barnmat varje dag!
Självklart ska du ge vanlig hemmagjord mat, det är nyttigare och bra mycket billigare. 
Det du bör undvika i maten är mycket salt, men annars är det bara att laga på som vanligt.

Qui dormit, non peccat

[zombina]
0

Barnmat ska vara rätt bra, mina gillar det tyvärr inte:S De gillar inte kladdig mat typ. Potatis och ost älskr de, och ärtor och majs. Så jag försöker balansera ut det på det viset men oftast äter de sitt Torrfoder. Blandar det med lite kattmat eller hundjuniorfoder ibland sådär. Funkat bra för dem:3 Fina i pälsen och magen.

Fridborg
0

#1: De får det inte VARJE dag :P Mest som ett substitut när jag inte orkat laga mat till mig själv ens. Eller när man tar en pizza ute.

De får annars mina matrester, jag äter inget starkt och är inte så förtjust i salt. Hett det låter :P

#2: Billig kattmat är väl bara också bajs? Fast jag har hört att dyrare kattmat faktiskt ska vara bra. Som tur är gillar mina killar barnmat, eller ja, i princip allt har de gillat :P

AnneN
0

Jag brukar ha någon barnmatsburk hemma till råttorna, men det endast pga att jag ofta gör ganska välkryddad mat, så blir inte alltid matrester som är bra för små råttmagar.

Men oftats så får de hemlagat för då vet jag iallafall vad jag ger dem utan en massa E-nummer och annat mysko.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridborg
0

#4: Exakt, det är alla E-nummer jag också är skeptisk till. Skulle knappt ge de där burkarna till mina egna barn.

Cis-j
0

Jag har för mig att kattmat inte ska vara bra för råttor, kommer inte ihåg vad det var för ämne i det.. Vet att jag läste det i någon tråd för längesedan.. Men det skulle i alla fall vara bra att ha hundfoder i torrfodret :) Vet att jag varit noga med att aldrig ge dem kattmat efter det, sen att jag inte direkt kommer ihåg varför är en annan femma xD

[lucke]
0

Jag ger mina honor ekologisk barnmat flera ggr i veckan-helt enkelt för att jag sällan lagar mat hemma.  Det är varken e-nummer eller färgämnen (eller massa salt och kryddor) i den ekologiska barnmaten. Jag kompletterar förstås med grönsaker och annat. Visst blir det en dyr utgift för mig, men jag anser mig ha råd plus att jag har goda erfarenheter av hur jag matar- med välmående råttor som är fina i hullet.

hus-musen
0

Råttor ska inte ha kattmat över huvud taget då kattmat innehåller taurin. Hundmat kan man däremot ge.

Qui dormit, non peccat

Varghund88
0

Jag matar bara barnmat när jag inte gör mat hemma som de kan få av (vi har lite underliga arbetstider i hemmet så det blir inte alltid middag här hemma liksom =P ). Köper dock bara ekologisk barnmat och tycker att det verkar fungera bra. Brukar lägga på lite extra grönsaker eller så. (:
(färska grönsaker har vi alltid hemma och annars kan man ju blanda i en burk majs haha)

Visst blir det dyrt men hos oss är det det ju verkligen inte varje dag och tycker ändå att det känns helt okej.

Exxozzie
0

Jag måste bara inflika med en grej:

Alla E-numer är inte dåliga konserveringsmedel. Askorbinsyra till exempel är ett konserveringsmedel som egentligen är vanlig c-vitamin. Många är naturliga och inte på något sätt giftiga.

Det finns barnmat som har en nalle på etiketten (kommer ej ihåg vad den heter) som finns på Willys. Den har inga konserveringsmedel i sig. Men den håller bara 2 dygn i kylen om man öppnar den.

Jag ger mina barnmat om den maten jag lagar inte passar dem. Typ om jag ska äta lökpuré, haha. Nej men ni fattar. :P
Sen har de fått det när jag jobbat mycket och om de varit hos mina föräldrar som inte har koll på vad de får och inte får äta. Då köper jag barnmaten själv och säjer "ge det här till dem".

Jag har även gjort barnmat hemma och frysit in i plastfolie. Bara mixa med staven. :)

silverorm
0

Kan ju tillägga att som uppfödare ger man sällan barnmat till sina råttor..har just nu 26 hungriga (alltid) varelser och det skulle krävas väldigt många burkar för att få dem mätta..blir väldigt dyrt. Lättare att laga själv och mycket billigare!Glad Men är man på utställningar eller på resande fot med några kan ett par burkar underlätta.

zickan
0

Mina vuxna får nästan aldrig barnmat. Men mina kullar får nästan alltid barnmat en gång i veckan så det räcker och blir över. Även gamlingar och råttor som av någon anledning ska få medicinering eller bara behöver gå upp i vikt kan få barnmat. Bra att gömma krossad baytril i lite barnmat. Då slinker det ned lätt.
Men föredrar att laga själv. Men jag har en dag i veckan som jag inte ger lagad mat till mina råttor. Lägger den tiden på det jag vill. Dvs jag lagar troligen inget till mig själv heller. En påse nudlar, eller ätit på jobbet etc.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
0

Jag ger ofta lite barnmat tillsammans med det andra, främst för att de ska få i sig viktiga ämnen som de annars gärna ratar, men också för att det helt enkelt är bekvämt. Jag lagar sällan mat till mig själv, och då är det lätt att det kan bli väldigt standard samma typ av mat i matskålen (sallad, gurka, kokt äggula, lite leverpastej, lite olika förkokta grönsaker, spaghetti) så då är det bra att variera den basen med att ha barnmat med fisk eller bara nån sort de gillar, eller lägga i lite frukt eller något annat jag har hemma.

Fridborg
0

#13: Nu känner jag mig som en kass matte, men jag brukar göra så att de alltid har tillgång till müsli (sån där med alla sädesslag och olika nötter, inga russin). De bitar som verkar ha mer socker än de andra vill de inte ha.

Sedan får de matrester, men jag ger inte för mycket fett och proteiner då det kan påskynda cancer, det blir mest ris/pasta och liknande, grönsaker (MYCKET kokt/tinad broccoli). Och barnmat då, då och då. Inte varje dag.

Din basmat var ju toppen! Jag tänkte börja med det på stört! Jag älskar ägg men äter inte äggula så där har det passat perfekt att ha råttor ^^

Zizza
0

Vänta nu här… Jag såg att någon hade skrivit om att man inte ska ge Kattmat till råttor? Varför inte då? Stämmer det verkligen, känner en hel del som ger sådant :S

Gör det inte själv, men pojkvännen gör det… så måste ju veta om jag ska be honom sluta.

(Förlåt Fridborg.. men kan inte låta bli och fråga om just detta här, när de var någon som nämnde det..)

Mvh. Sanne & Djuren

Fridborg
0

#15: Lugnt, jag är Miss OT. Inte för att du är SÅ OT, jag ville ju diskutera om mat :)

Zizza
0

#16  Utmärkt! :D

Mvh. Sanne & Djuren

zickan
0

#15 kattmat innehåller taurin. Rent skadligt för råttor. Visst nån bit då och då är inte så hemskt. Men man bör låta bli det helt. Ta hellre bra hundmat. Billigt skit är inget vettigt i och kan ge riktigt illla luktande bajs :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MarajLowajz
0

Råttor producerar Taurin själv och i kattmat finns det taurin  inblandat. Så om man ger dom för mycket kattmat så blir det överproduktion på taurin vilket kan leda till hjärtproblem och muskelkramper

Kopierat från Wiki : Taurin är en organisk syra (ett derivat av aminosyran cystein) som djur(förutom katt) själva bildar i kroppen för att reglera hjärtat och muskelsammandragningar.

Därför bör man inte ge råttor taurin eftersom de producerar det själv.

Sen att man ger barnmat någon gång ibland är ingen fara.
Mina får barnmat när jag t.ex åker bort och min syster tittar till råttorna dagligen och umgås med dom 1 timme på kvällen och de får mat och sånt.

Men jag brukar säga att ena dagen kan dom få barnmat med sallad (jag har ganska glada matvrak hemma) och andra dagen kan dom få havregryn med en äggula och sen att hon tinar upp crapsticks eller vad dom nu heter och blandar i sallad i det. Hon är jätteduktig med råttorna och dom älskar henne :)

Så ja - barnmat är dyrt beroende på vart man köper det - city gross brukar ha 10st burkar för 80kr och det priset kan man inte klaga på. Däremot beror det ju på hur många råttor man har också men om man har 2-3 stycken så kan det vara värt då en halvburk räcker blandat med sallad eller liknande.
Men det är inte så farligt med E-nummer och liknande, bara man inte överdoserar och ger dom burkarna varje dag. Men någon gång ibland är ingen fara.

Vuxna råttor klarar sig bättre på sallad och liknande medans om man har små råttor och växande så kan det vara bra att ge lite extra fet mat så dom får upp hullet och växer på sig bra.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Zizza
0

#18 & 19 

Tack så otroligt mycket för erat svar!
Pojkvännens ena hane gick bort nyligen, och vi hade ingen förklaring till detta eftersom han har verkat pigg och glad.

Dock har han gett kattmat till sina råttor i ett år (de vill säga så länge de levt) Så det kan ju vara orsaken till dödsfallet?

Måste meddela han genast om att byta foder, varför jag kör med just hundmat är för att vi har en hund hemma, annars hade jag säkert också åkt på att köpa kattmat.. :S

Så återigen tack tack tack!

Mvh. Sanne & Djuren

mikeiko
0

#19 Åh…"crapsticks"….epiic felstavning och dagens lulz <3

#20 Tänk dock på att även hundmat är något man ska ge sparsamt med, då det ofta är proteinrikt och inte är anpassat alls efter tallriksmodellen som råttor ska ha. Färskmat med mycket frukt och grönt is the shiznit! :D

Zizza
0

#21  Min hane på 2år 7månader har alltid haft hundmat som basfoder, dock blandar jag i mer men det är mest hundmat. Har i så som lite knäckebröd (i smulat) havregryn, russin, complete till råttor.
Har ni förslag på mer? :)

Samt att han brukar få Gröt, majs, gurka, banan ibland, äpple, köttbullar, pasta, yoghurt har han också fått, groddar… och mycket mer :) Skiftar från dag till dag..

Men måste säga att han älskar trots allt hundmaten bäst :S

Mvh. Sanne & Djuren

Jespersen
0

Jag gör alltid egna röror istället. Idag ska jag göra nytt storkok och då tar jag färsk blomkål, broccoli, morot och lite vitkål och kokar till sen tinar jag en påse mexicana grönsaker (majs, paprika, broccoli) och lite ärtor. Sen hackar jag upp ett trepack paprika i olika färger också.

Dom grönsakerna delar jag till tre olika röror, en med lax, ägg och potatis, en med bönor och ris och så tänkte jag köra en med bara grönsaker och lite couscous.

Köttfärs blandar jag med ibland med. Jag har provat lever också, men dom ratade det ;)

Sen mixar jag bara ihop dom olika rörorna med stavmixer och duttar ut i potioner på en plåt och in i frysen.

Jag brukar ha lite olivolja och creme fraiche i med.

Exxozzie
0

Hur gör ni om det är olika åldrar i er flock? Som MarajLowajs säger så ska unga råttor ha mer fett och det har jag tänkt på när mina fått mat. Men sen har jag ju två äldre som inte behöver så mycket fett eftersom de vuxit klart. Förut gav jag alla extra fett + protein då mina äldsta inte lägger på sig särskilt lätt. Men om de skulle göra det, hur tänker man?

MarajLowajz
0

20# Beror nog på hur gammal han var när han gick bort?

21# Haha, ja jag kom ju aldrig på vad det hette så det fick bli crapsticks xD Bra att man kan få andra att skratta iaf! :D

24# Det bästa är ju ifall man tar ut de äldre råttorna så att de yngre får äta ifred en stund och sen sätter in de äldre igen. Det gjorde jag och det funkade.
Däremot så är ju inte fett så farligt för äldre - gosbollar blir dom iaf men man ska väl inte överdriva med fettet =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

mikeiko
1

#25 BAJSPINNAR! xD