Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 825 ggr
linoleum
0

Panik! Skadad tass!

Upptäckte igår att min lilla råttkille betedde sig väldigt klumigt när han skulle klättra upp i "sängen". Tog upp honom och upptäckte att hans vänstra framtass var väldigt svullen, och dessutom höll han ihop den som en knytnäve, vilket också gör det svårt för honom att äta (även om det inte är några problem för honom).

Jag känner ännu att det är för tidigt att ringa veterinären, dessutom är det nästintill endast "akuta" fall som tas emot här på helgerna. Men svullnaden har fortfarande inte blivit mindre och det känns nästan till och med för hårt för att bara vara en stukning eller liknande.

Finns det någon som kan ha fått samma skada på sin besvansade vän eller finns det någon som faktiskt VET om det kan vara en brytning eller inte?

Han gör inte ett ljud ifrån sig när jag rör tassen. Men det är väldigt svårt att försöka få honom att spreta ut tårna då de är stela och knutna inåt.

hus-musen
0

Det går inte att veta utan undersökning, jag behöver klämma på honom för att ens ha en aning. Men kan han röra på fingrarna så är det ju bra, då har han inte skadat något där iaf.

Men även om du tar honom till veterinär så gör de sällan något åt tasskador på råttor. Omöjligt att gipsa eftersom råttorna biter bort det snabbt.
Smärtstillande är inte särskilt bra heller om han inte har väldigt väldigt ont, ger man för mycket blir råttan för aktiv och använder tassen. Men du kan be om det ändå, kan vara bra att ha hemma.

Bästa du kan göra är att sätta honom i en låg bur utan klättermöjligheter så han får ta det lugnt. Inget ut och springa alltså. Man brukar dock se att svullnaden lägger sig på 1-2 dagar om det är en stukning så håll koll på honom.

Qui dormit, non peccat

silverorm
0

Det kan vara så mycket när de har fått svullna tass/ar, inflammation, lymfödem mm, har inte svullnaden gått ner till Måndag ska du uppsöka en vet. Råttor har ju ett fantastiskt läkekött men ibland kan de behöva en antibiotikakur.

linoleum
0

Tack för svaren!
Svullnaden ser ut att ha gått ner något och han håller sig självmant mer på marken än klättrar runt för tillfället. Hängde precis upp en något lägre extra-sovplats, så slipper han klättra onödigt mycket för att komma dit.
Han kan hålla tag i gallret, om än lite klumpigt, så tassen ser bättre ut än den gjorde igår. Hoppas dock på att jag slipper ringa veterinären imorgon!