hur skulle ni göra?
Jag har ett gäng vuxna hanar, 6 st, i samma bur.
Sen har jag två bebisar på 7 veckor i en annan bur.
I stora flocken finns det två bröder, zooråttor, som är bråkstakar, dom är inte alltid så trevliga. jag kan klappa den ena, och dom vill helst inte ut ur buren. Skriker när jag tar i dom. dessutom är dom inte alltid så snälla mot de andra.
det är mycket lugnare i buren de (få) gånger jag tar ut dom.
Ska jag ta och flytta dom två bröderna till den mindre buren och släppa in bebisarna, eller ska jag låta flocken vara oförändrad?
bröderna är 8 månader gamla.
Måste bara säga till deras försvar att de egentligen är ganska fina….när jag matar dom tar de ena tassen på handen och luktar och tar försiktigt en bit. Söta är de med… =)
jag får inte plats med alla i den stora buren då den är för max 7 råttor.
Hur skulle du ha gjort?

Jag hade tagit ur bröderna och introducerat bäbisarna till de andra, det är bra om småråttor får vara med om introduktioner.
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja…jag tänkte så med, men vad tror du händer med bröderna? är det bra för dom att flyttas? tycker ju så mycket om dom ändå.
kanske mår dom bättre av en flytt, dom får det lite lugnare med. sen tycker jag det är synd att ta dom ifrån sina kompisar. =/

Prova och sätt ihop resten av flocken med bäbisarna först. Om det går bra kan du ju introducera bröderna försiktigt och se om det går. Annars får du väl fortsätta ha två burar.
Det är inte snällt mot de andra råttorna att de ska bli terroriserade av bröderna heller, du skriver ju att det är mycket lugnare i buren när de inte är i den.
Qui dormit, non peccat
sedan, kan du ju ta ut alla på neutral mark senare så får dom träffas under uppsikt istället
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 alla får ju inte plats i en bur, så jag ska ha två burar ändå.
#4 Jaa, dom kan ju träffas ändå….men tycker synd om dom två.
Ska prova att sätta bröderna i ungarnas bur idag, så får jag se hur dom mår där. =)