Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1431 ggr
[pixa3]
0

Snedskalle

En vän till mig har en ensamråtta som nu har fått snedskalle. 
Jag fick veta det idag, och han har haft det i lite över en vecka.

Hon frågade om jag hade möjlighet att ta honom, men snedskalle kan ju uppstå av mykoplasma, hjärnblödning, hjärnskada, tumör eller öroninflammation. 
Och mykoplasma och öroninflammation är väl smittsamt?
Hon hade inte råd med veterinär, och hon kan inte ha kvar honom.

Jag har råd med veterinär, men ingen stans att ha honom, visst bur det har jag, men då ska han ju sitta i "karantän", så inte mina andra råttor blir smittade, så på så sätt så kan jag ju inte ta tillbaka honom.

Nu till frågan, tror ni att det kan ha gått för lång tid för att han ens ska ha en chans att bli frisk?
Är det bäst med avlivning?

Kan passa på att säga, skulle jag skicka pengarna för vet. kostnaden till min vän, så skulle inte pengarna gå till det.
Hon bor även långt bort, så jag kan inte följa med och se till så att råttan verkligen kommer till veterinären, och då känns det som att pengarna bara blir bortkastade. 

Det jag kan göra isåfall, är att jag och min "vän" möts halvvägs, och jag tar honom för direkt avlivning utan att ta in honom i mitt hus.
Men det känns samtidigt så dumt mot råttan, om han nu har en chans att bli frisk..

Fridborg
0

Tycker det låter som att alla odds är emot honom, jag skulle väl avliva. På dig låter det som att din vän låter pengar gå till annat så han har väl inte haft de bästa förhållandena innan…eller?

Personligen tycker jag inte heller att du ska utsätta dina egna för onödiga risker.

[pixa3]
0

Näe, ville liksom ha råd härifrån nu om jag tänker på rätt sätt..
Jo, mat och sådär har han alltid fått, likaså strö, eftersom jag får sådant väldigt billigt så har min vän fått köpa sånt av mig dom gånger hon är här för att besöka sin familj. Då köper hon i storpack så att det räcker till nästa gång.
Dock om jag skulle ge henne en sådan summa pengar skulle det nog lätt gå till annat..

Så det bästa måste väl vara att jag tar honom för avlivning, då blir jag säker på att det blir gjort också. Min vän skulle nog bara säga att hon gjort det, för att hon i själva verket inte har hjärta till att göra det.. 

Så, tänker jag rätt?

Fridborg
0

Hur gammal är råttan?

[pixa3]
0

ca 3-4 månader bara :(
zoo-råtta..

[Alenzi]
0

Tycker verkligen din vän borde ta råttan till veterinären, han kanske förblir sned resten av livet men det är inte kört bara för att han utvecklat snedskalle :-/ Men jag förstår att du inte vill ta honom, och riskera dina egna för smitta. Det krävs en del engagement och pengar för att bli av med det där eländet, hade det själv på zooråttor jag hade för nästan tio år sedan. Så vill hon inte ta på sig ansvaret borde han väl avlivas, men det är verkligen förargligt.. Det är ju liksom inte råttans fel :-/

[pixa3]
0

#5 Så tycker jag också, men tyvärr så finns det inte på kartan över huvudtaget att hon skulle ta honom till veterinär :(

LindaBlue
0

Jag hade en råtta med snedskalle, hon gick med det över en helg innan vi kom iväg till veterinär, dock blev hon frisk med antibiotika, baytril, har jag för mig. Tror absolut råttan skulle ha en chans, om han kom iväg till veterinär, annars är det bara elakt att låta honom gå med det. Känner du ingen annan som kan ta hand om honom ett tag, ifall du tar honom till vet, så märker ni om medicinen biter, ochh sedan kanske du kunde ta hem honom till dig i så fall?

[pixa3]
0

#7 Vet tyvärr inte av någon mer, bor i en liten by där råttor endast anses som skadedjur :/

CamillaS
0

Att en råtta får snedskalle behöver inte betyda avlivning. Min hona fick snedskalle men levde ett full gott liv i flera månader innan åldern tog ut sin rätt. Jo hon blev medicinerad också men blev endast lite rakare i huvudet. Men hon klättrade och mådde bra endå. Jag tycker ni ska se till hela råttan, hur mår den, är hans huvud väldigt snett, kan han gå normalt eller snurrar han runt på marken, verkar han besvärad över det? Veterinären är det som gäller vilket som, men tycker det verkar väldigt oansvarigt av din kompis att ta sig an en råtta eller köpt den när hon inte har råd att ta den till veterinären! Så ung råtta dessutom. Det är så tråkigt att höra sånna här historier. Men det är bra av dig att du vill hjälpa henne hur det nu än slutar för den stackars killen.

[pixa3]
0

#9 Huvudet är väldigt snett, han går i cirklar, ramlar stup i kvarten, han har problem att hitta till maten och vattnet i buren pga att han mest tar sig framåt via att gå i cirklar :/
Tyvärr så har jag inte möjlighet att medicinera honom för det, utan får jag hem honom så blir det att åka direkt till veterinären för avlivning, tror dock inte att veterinären är så råttkunnig, men avliva borde väl veterinären kunna göra trots det?

Jo, tar man hem en råtta (eller vilket djur som helst) så måste man ju kunna ha möjlighet att ta den till veterinären kan man tycka, så jag måste tillägga att hon inte är den bästa av vänner. Hon har psykiska sjukdomar, lever i nuet och kan inte tänka sig in i vad som kan hända i framtiden, att ett djur kan bli sjukt t ex. Hon kan inte heller tänka sig in i andras situationer. 
Dock tycker jag synd om råttan så jag vill verkligen hjälpa..

[pixa3]
0

Har lite frågor ang. det här som jag skulle bli glad om någon ville svara på.
Har läst på http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/699 <-- denna sida.

Frågorna:
* Hur länge efter en behandling av snedskalle kan råttan fortfarande smitta andra råttor? 

* Idag skrevs kontraktet på för en ny lägenhet, den står tom nu, så dit jag kan jag snarast flytta mina tidigare råttor med lite tur från hyresvärden. 
I lägenheten jag bor i nu har jag uppsägningstid på 1 månad, så i den skulle jag kunna ha råttan som lider av snedskalle under hans medicinering.
Låter det som en bra idé, eller tar medicineringen mer än en månad?

* Kan snedskallen vara orsakad av någonting som även en människa kan bli smittad av?

* Hur pass luftburet är detta, om jag fraktar den smittade råttan i bilen, kan jag då inte frakta mina andra råttor i samma bil sedan, eller hur lång tid måste man "vänta"?

* Hur pass känslig är råttorna för smittan, räcker det med att jag tvättar händerna, måste jag byta/tvätta kläderna eller måste jag också duscha?

* Vad kostar en undersökning + medicinering av snedskalle på ett ungefär, t ex där du bor/har varit in med dina råttor?

* Hur vet man vad det är orsakat av?
Exempelvis; röntgen, lyssna på lungor osv?

Skulle som sagt bli jätteglad om någon ville besvara dessa frågor, både jag och den utsatta råttan skulle föresten bli glada.. 
Han ska hämtas imorgon, så snabba svar skulle uppskattas.

Varghund88
0

Jag har en liten kille som har snedskalle just nu.
När jag tog honom till veterinären så konstaterade de infektion bara genom vanlig undersökning och jag fick antibiotika som jag ger morgon och kväll i tio dagar. Detta kostade 400 kr.

Ingen av de andra pojkarna i buren har fått det.

Jag skulle nog inte vara så extremt orolig för smitta om jag var du. På sin höjd hade jag hållt honom i en sjukbur (mest för att han inte ska kunna klättra runt och skada sig när balanssinnet inte fungerar som det ska, och för att han och de andra råttorna inte känner varandra ännu) och kanske tvättat händerna innan jag går från bur till bur för kel och lek.

Sedan kan jag i och för sig inte påstå att jag är väldigt kunnig om just råttor då jag inte haft mina så länge, men jag kan inte tänka mig att du inte tex kan köra dina egna råttor i samma bil som du kört den sjuka råttan i. *smått leende*

Min kille har bättrat sig väldigt mycket, det hann inte gå så långt innan jag kom iväg till veterinären. De berättade att chansen till att snedskalle ska bli bättre minskar extremt mycket för varje dygn du väntar med att behandla. Så jag skulle föreslå att om du vill hjälpa råttan så bör du handla snabbt.

[pixa3]
0

#12 Tack för ditt svar, men tyvärr är han redan avlivad :(
Jodå, handlade snabbt gjorde jag, in till veterinären så fort jag fick honom, där sa hon tyvärr att det inte fanns någonting att göra för honom i det skick han var, så det blev avlivning.

Imorse hade han legat helt livlös i buren, när dom rörde honom började han rycka hela tiden, för att sedan ligga livlös igen.
Veterinären sa att han förmodligen hade gett upp hoppet redan, och därför inte orkade kämpa längre..