Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1431 ggr
[postmortum91]
0

Råtta haltar

Hej, jag har väldiga problem med en råtta:
1. han är VÄLDIGT överviktig/fet (inte jag som gjort han fet)
2. han har börjat tappa massa hår på kroppen och är naken på vissa ställen
3. idag såg jag när jag hade honom ute att han haltade väldigt mycket.

Jag kollade tassen, den såg bra ut, inga sår eller nått. Så det måste vara invärtes isåfall :(
Jag kollade även pälsen och såg att de såg ut som mjäll och att det var bajsbrunt på hans hud, säkert var de bajs för han brukar ligga i sitt eget bajs, han är inte direkt renslig. Så jag tänkte att det kanske har kliat på honom för att han haft bajs på sig och inte nått för att tvätta sig där. Så jag duschade honom och tvålade in honom så försiktigt jag kunde med tanke på hans tass, vi får se om pälsen kommer tillbaka.

Sen tänkte jag, jag har aldrig tagit en råtta till vetrinären förut, eller jag har ALDRIG varit där alls och detta har berott på att jag aldrig behövt. Men nu tror jag faktiskt att jag behöver gå dit med Ralph.

Jag har tänkt och undrar om de är möjligt att han fått höftproblem eller nått pga sin vikt?

Sen är jag livrädd att veterinären säger att jag måste avliva honom eller nått för då blir hans burkompis helt ensam och han går bara ihop med Ralph och han är inte ens ett år så han kan ju inte leva ensam hela livet sen.

Snälla säg vad ni tror, tycker och tänker kring allt detta.

Vad skall jag göra om jag måste avliva honom? Hur mycket tror ni de kostar att röntga honom etc?

[postmortum91]
0

tror ni man kan operera honom om det är något invärtes och vad kommer de gå på?
Jag ska även be dem kolla pälsen på honom när jag väl är där

Fawo
0

En råtta kan stuka tassen och halta i ett par dagar. Sedan kan det poff vara borta. Har haft flera sådana fall utan att behöva åka till veterinär. Det är när det inte försvinner som man borde åka in.

Men ja det kan också vara en påfrestning på hans kropp för att han är överviktig. Det är inte hälsosamt att bära runt en massa extra vikt under en lång tid som den inte är byggd för.

// Fawo (;

[postmortum91]
0

puh hoppas det bara en stukning då

Fisfia
0

Har också haft killar som haltat i ett par dagar och sedan varit bra igen, så om det inte gått längre tid än så tycker jag du kan avvakta lite iaf för att se om det går över av sig själv.

Zolah
0

han kan inte ha nån form av diabetes?

rätta mig om jag har fel, har för mig at håravlfall kan vara ett tecken?

[postmortum91]
0

jaså? diabetes?
jag duschade honom förut som sagt och innan var han jätteäcklig i pälsen så man ville knappt ta i honom. Nu ser han mycket friskare och gladare ut, även om han inte var så glad när jag duschade honom :P

Jag återkommer om benet

Halloweencat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hur gamal är råttan och vilken päls har han är han slät eller rex??

För att äldra rexråttor och rex överlag har en tendens att tappa pälsen lite då och då allt eftersom dem blir äldre och kan på så vis få kala fläckar i pälsen :9

Sen har en del hanar tendensen att sluta tvätta sig ordentligt när dem blir äldra och om han är stor, kanske de är svårt för honom att nå.

[postmortum91]
0

han är slät och snart ett år bara.
Jag tror att han har väldigt svårt att tvätta sig på vissa ställen så tror det beror på detta

Lilith
1

Ett tips kan ju vara att bara torka av honom med en fuktig trasa eller något istället för att duscha honom, om han behöver hjälp regelbundet.
För det första kan han bli förkyld av dusching, och om jag inte minns fel så kan hans hud bli värre av att duscha honom för ofta.

Zolah
0
[postmortum91]
0

ja okej, jag har bara duschat honom två gånger på två månader men tack för tipset. kan jag använda mig av våtservetter som går att köpa tro?

Zolah
0

jag har fått rådet att göra det av min uppfödare, för att slippa blöta ner dem ( hade en kall källare så dom blev förkylda ofta )

[postmortum91]
0

okej då blir det trasa/våtservett hädanefter ^^