Hjälp! Hon darrar när jag lyfter henne!
Hej.
Har upptäckt en sak med en av mina råttor Umami på senaste tiden: Så fort jag lyfter henne så stelnar hon helt till och börjar skaka (typ vibrera), som att det är jätteobehagligt när jag lyfter henne.
Detta förekommer somsagt bara ibland, men är rädd att det ska fortsätta konstant i framtiden.
Någon som har något tips eller råd på vad jag ska göra, har hon någon sjukdom?
Kanske är så enkelt som att hon löper :) Rör du över hennes bak när du ska lyfta?
kolla om hennes öron 'fladdrar' också. då är det säkert löp som Mikeiko föreslog :3
Min gjorde samma sak häromdagen, darrar och fladdrar med öronen.. Hon löper, så kan vara det :)
// Lise
When nothing goes right, go left!

Jag vet inte, det känns verkligen som om hon blir rädd och tycker det är obehagligt. Hela hon darrar, inte bara öronen… :s
Men somsagt, det är bara ibland när jag lyfter, om jag t.ex har mat och plockar upp henne så fokuserar hon bara på maten, och blir inte darrig, så det är väl mest kanske att hon inte vill bli lyft just då helt enkelt?
Hur är de andra råttorna med henne när hon är darrig? Rider de henne och jagar runt henne?
"Råttor som löper kan få ändrat humör, skakningar i kroppen och vibrerande öron" 
Och här kommer jag med lite OT, men det var väl du som köpte från Hanna? Vore roligt att se bilder på dom och se hur dom ser ut idag :)
Mina honor gör det med, men inte hanarna. Jag skulle gissa att det är som alla säger att hon löper. Om hon är dumbo är det inte säkert att öronen darrar, mina dumbosar gör inte det när de löper. Jag startade en liknande tråd i våras och tror vi kom fram till att hon myste..?

Behöver inte vara löp heller, utan bara mysrys!
Min erfarenhet är att det främst är unga honor som gör så, ofta för att de är lite småspända och sedan när man håller dem "slappnar av", vilket utlöser en darrning.
Många råttägare älskar råttor som mysryser!
Älskar mina stora små vänner..
Har en råtta som inte gillar att bli buren, hon burrar upp sig, blir helt stel, sparkas och försöker bitas :) (Ingen psykiskt frisk råtta helt enkelt heh)