Kliande råtta!!!
Har en dumbohane som kliar sig väldigt ofta. Har letat efter ohyra m,m, men inte sett något. På djuraffären sa dom att det kunde vara matallergi. Så dom tyckte att jag skulle bara ge honom pellets under en tid för att se om han blev bättre. Vad säger ni om det? Är det fel? Han har ätit allt möjligt förrut. Hoppas att någon kan ge mig ett råd.
/ Svea
Jag är ingen expert men jag har hört att råttor kan få sår som kliar av för mycke protein..kanske ska du dra ner på proteinet maten och ge honom mest grönsaker och kolhydrater..
Sen har jag hört att man absolut inte ska ge pellets till sina råttor, det är nåt som djuraffärerna ger sina råttor för att göda upp dom,men det är inget som är nyttigt för dom egentligen..
kanske nån mer erfaren kan svara bättre?
Tack för tipset. Nej, jag har också förstått att bara pellets är inte bra. Men jag ska testa detta med grönsaker och kolhydrater. Tack snälla.
Tyvärr är det en vanlig missuppfattning att kliande och småsår är proteinallergi. I själva verket är det oftast skabb.. Skabbkvalster ser man endast i mikroskåp, så det är skrapprov hos veterinär som gäller. För att behandla det så är det receptbelagda medel man måste använda.
Råttor ska äta allt möjligt! :) (allt som är nyttigt för dom då) det mår dom bara bra av. De håller sig friskare om de får en nyttig och varierande kost.
Ge inte allt för mycket kolhydrater bara, det kan dom bli tjocka av. ;)
Oj så bra att en mer kunnig la sig i. Som sagt var ju mitt svar bara spekulationer. men jag har väl iallafall rätt i att pellets inte ska ges till råttor?:-) Hoppas du lyckas få reda på vad det är för feloch att din råtta snart inte behöver klia sig mer

jepp, låter klockrent som skabb. Finns bra och relativt billiga behandlingar men en veterinär ville ge mig en behandling för 500 kr på en hitteråtta. Johan på ratpower vet ngt effektivt billigt medel så kontakta honom, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet. Men ngn annan kanske vet

Frontline?
Stronghold är helt super mot skabb! :)

Ja, Stronghold är riktigt bra^^

Mina råttisar kliar sig också väldigt mycket, trodde det var något fel i början, men hittar varken parasiter eller sår.

#7 Stronghold hette det ja..