Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 976 ggr
Zizza
0

Råttungar 5 v. + Furet tower = ?

Hejsan! 
Så som rubriken lyder "går det att ha råttungar på 5 veckor i en furet tower"??

Dom väger omkring 110-120g

Galleravståndet är ungefär 1,4 - 1,5cm

Har någon testat ha 5 veckors ungar i en sådan bur?
I så fall gick det?

Om inte, tror ni det kan gå?

Eller har ni haft de i en bur med samma galleravstånd? 
Hur gick det?

Mycket tacksam för svar!! :)

Mvh. Sanne & Djuren

Doll
0

Det har inte varit några problem alls för min del. :) Det ända var väl att ena herren lärde sig hur man kunde öppna luckan så har fått säkra den lite extra.

Zizza
0

Okej, går ju att sätta hänglås eller något Oskyldig

Mvh. Sanne & Djuren

Doll
0

Jag böjde till sjävla haken på "låset" på luckorna så dom sitter lite hårdare än vanligt, funkade utmärkt. :P

Zizza
0

Okej :)

Mvh. Sanne & Djuren

[zombina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag bara hade kaninburen och jag hade min 6 veckors, så smög han igenom gallret titt som tätt. Så jag föreslår att du har buren på en byrå så det blir lite höjd. Han slutade rymma näör jag gjorde så, och nu är han lite för fet för att ta sig ut.

Dålig bild men den står väl en halvmeter från golvet. På en byrålåda hah:) Men smart också för då förvarar jag råttmat och sånt i lådorna. Organiserat^^

Itchy
0

jag har haft bebisar från de var nyfödda tills de flyttade i en furet tower utan problem

You can't spell Bitchy without Itchy

Zizza
0

#5  Fast jag kan inte ha en furet tower på en byrå :) de blir så satans högt då.. :) Men tack för tipset iaf!

#6  Okej, så då kan du rekomendera det? :)

Mvh. Sanne & Djuren

Itchy
0

#7 jag rekommenderar det sålänge man har lite koll

You can't spell Bitchy without Itchy

Zizza
0

Ska vara hemma näst intill hela tiden, fram till söndag morgon :) så kanske ett perfekt tillfälle, jobbar nämligen också :) men nu är jag "Lång ledig"

Mvh. Sanne & Djuren

zickan
0

Är det snälla ungar så har de inte gått ur ferret towern. Men upp till ca 150gram har kommit ut om de velat utan problem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zizza
0

#10   Äsch då, nu blev man osäker. Mina flickor är ena små busungar… 
SKulle inte förvåna mig om de testade.
Så jag kanske bör vänta ca 2 veckor till kanske? De ligger runt 110-120 som sagt nu

Mvh. Sanne & Djuren

zickan
0

testa med en. sitt och kika lite. eller sätt nosen mot stora hålen som du finner. mina har mest kommit ut mellan taket och väggen. sätta nosen lite mot och se om den kan få in huvuder, vill klättra igenom. isf kommer hela råttan igenom när den vill..

Zizza
0

Jo har testat det på min Chinchilla bur jag har, men där verkar det som att de inte kommer igenom, dock vet jag inte riktigt med towern, pga att den är ned monterad för tillfället, eftersom den inte används just nu.

Mvh. Sanne & Djuren

zickan
0

Haha lät lite illa kanske. Alltså inte mosa in nyllet i gallret :-P

CamillaS
0

Jag har haft 5 veckors honor i min furet tower utan problem. Ingen av dom har någonsin försökt att ta sig ut därifrån. :)
Så här har det gått bra iaf. ^^

Zizza
0

#14 Haha förstår hur du menar dock :)

#15  Okej, men hur var dem till beteendet då? Galna, busiga och spralliga? .. fast iofs de kanske alla råttungar är Oskyldig

Mvh. Sanne & Djuren

CamillaS
0

#16 Väldigt blandat vissa har varit busiga som bara den och vissa väldigt lugna. Så ja båda sorterna har kunnat vara där utan att rymma. :)

Zizza
0

#17 okej, men ska nog testa som Zickan säger, ha ungarna typ i chinchilla buren en stund och se hur de går :) ska "slänga in dem" dit snart haha..

Mvh. Sanne & Djuren

CamillaS
0

#18 Ja gör så. ^^