Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 1708 ggr
Zizza
0

Tyg material i buren?

Jag har sett att många använder sig utav tyger av alla de slag i burarna som ett "bo material". Själv har jag aldrig vågat använda mig utav något sådant. Är rädd att de ska få i sig det och kanske få förstoppning eller andra allvarliga problem.

Jag menar, det kan ju hända eller hur?
Dock kan de ju hända med plasten också, jag menar plast är ju giftigt att få i sig?

Vad anser ni om tyg material i burar?
Är jag bara överdrivet orolig? 

För det ser ju verkligen mysigt ut för råttorna.

Mvh. Sanne & Djuren

sockerrattan
0

Beror oxå på om det är vuxna eller bebisar? Helt ok för vuxna… bebisar kan trassla in sig i tråd som remsar

Mia//

Zizza
0

#1 Okej, men när det gäller tuggandet då?

Mvh. Sanne & Djuren

[arlington]
0

Jag har själv aldrig haft någon råtta som äter upp tyg, däremot kan de ibland vilja sätta sin egna personliga prägel och bearbeta materialet med tänderna.
De förra jag hade brukade göra detta med en hängmatta samt kartonger och DUNTÄCKET. Gissa om jag fick användning för silvertejpen! x'D

De som bor här nu bearbetade tidigare glassplastlådor för att jag gjort hålen på fel ställen, de åt inte upp det men det blev så mycket småsmulor att jag helt sonika slutade med sådana. Nu gör de bara kartonger fina och gnager inte på någon av sina prylar. Lite pysslade de på sin hängmatta ett tag men det har de slutat med. Papper däremot, oj vad de älskar att riva det i strimlor för bästa myseffekt i någon av alla sovkojorna eller rören! Det är naturligt för gnagare att vilja pyssla och gnaga på saker. :)
Mina gillar inte att ha fleecetyg att sova på i kojorna tyvärr, så vill de mysa i mjuk fleece brukar de klättra ner i jättehängmattan eller sitta i luvan.

Jag har faktiskt aldrig hört om en råtta som på riktigt äter tyg eller plast, men mår en råtta dåligt kan det säkerligen vara någon form av stressbeteende. Fast min första reaktion skulle nog vara att människan missuppfattat situationen, det är lätt hänt när man oroar sig. Smaka på saker är också naturligt för en råtta, men smaka betyder inte per automatik att svälja.

Om du ändå känner att du vill testa trots att du är orolig, kan du ju börja med att låta dem umgås med mjuk fleece (som inte kan tråda) under uppsikt. :)

mieeow
0

Är man orolig för att de ska fastna i trådar så är ju fleecetyg perfekt! mysigt blir det också!

Men som sagt, de brukar inte äta upp tyg/kartonger/plast/trä bara för att de gnager på det. du kan ju jämnföra hur mkt smulor det blir, ser det ut att kunna vara rätt mängd så är det ingen fara! ^^

LindaBlue
0

Faran med annat tyg än fleece är väl som sagt att det trådar sig. och råttan kan fastna i det, eller råka snurra det runt ett ben eller en tå, så blodflödet stoppas.

Zizza
0

Då blir det att söka upp Fleece! :) Tack så mycket alla!

Mvh. Sanne & Djuren