Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1548 ggr
[zombina]
0

Råttuppfödning i södermanland?

Skulle vilja ha reda på om det finns någon eller några bra uppfödningar i sörmland?:)

Plus att jag har lite frågor angående antalet råttor.

Skaffade lille Andrew eftersom jag tyckte mina första två var väldigt slöa och uttråkade, de blev piggare av ännu en filur. Som tyvärr inte är människokär.

Därför funderar jag på en till, dock från uppfödning så man vet vad man får då den lille andrew likagärna kan vara "född skygg". För han tycker inte om alls att bli hanterad, han tycker om att titta på en but thats it. Sätter man fram handen så han ska få nosa och ta sin tid på sig så biter han en hellre blodig än nosar.

Han är jättebra med de andra råttorna dock, försöker verka bossig ibland men inget mer.

Tänkte att kanske en ny individ kan lätta upp för honom också? För då kan jag "socialträna" de två mindre så de två andra får köra sin grej.

Nu vart det två frågor i samma tråd. Men vill verkligen att min lilla ska bli mer intresserad.

Zolah
0

När jag får nya råttor så går jag omkring med dom i min munkjacka, har en specifik jag döpt till kiss och bajs tröjan.Om dom försöker bita dig, försök göra ett gällt fy ljud, tex ' PSSSH! ' används flitigt hemma. det stör beteendet dom gör. troligen har den lärt in sig att den får vara ifred om den bits. och varje gång du rdar undan händerna så ger du han en positiv handling av att det funkar.

testa även ha en insvettad icke önskbar tröja som du motar in i buren, så han blir van din lukt.

angående uppfödare: du kan alltid fixa djurtransporter, så bli inte insnöad bara på ett område ^^

Sedan tror jag säkert det kan hjälpa, tycker alla mina råttor är harmoniska. Troligen för att dom lär nykomlingar att jag är en bra person. och det tillsammans med att jag hanterar dom mycket gör så dom blir fina rådisar :3 Hurra för grupptrycket? xD

Exxozzie
0

Har du kollat listorna (Srs och här) på uppfödare?
Södermanland ligger väll inte jättlångt ifrån stockholm och västerås?

[zombina]
0

Ah, jag får dock en känsla av att jag tycker synd om honom när han bits som han gör. När jag köpte honom så var det lite av ett impulsköp, för han var alldeles ensam i glasburen i djuraffären. Han såg så ledsen ut. Ibland går han att hantera men han tar sig inga initiativ. Ska ta ditt tips att sätta honom i munkjacka och ströva omkring med honom här hemma haha.:D