Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3500 ggr
Fridborg
0

Varböld, jag dör!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen av tjejerna har haft infekterade sår förut och nu sitter jag och gråter, såret från igår har blivit mycket värre, när jag klappade honom idag var det en HÅRD knöl under såret, fast själva såret ser bra ut.

Försökte tvätta det, det kom ut lite var. Tänkte springa till veterinären som har jouröppet imorrn. Har inget vettigt hemma att göra rent med förutom vatten och apoteket är stängt, vad ska jag göra? :,(

Såret är mer irriterat och rödare irl.

Ella
0

Åk till veterinär! så fort du kan, om du har Alsolsprit sätt på det! det andävde jag och mamma när min råtta Donna bet av sig tassen och tassen läckte jätte fint :)

Fridborg
0

#1: Vet har ajuttid imorrn vid 18, tar honom till min gamla hyresvärd som är hunduppfödare och van med infekterade sår så får hon pilla och hjälpa mig så han klarar sig till imorrn.

Ella
0

#2: ja gör det, hoppas att det kommer gå bra :)

cosmonita
0

Är det ett sår som blivit infekterat så finns ingen anledning att åka till veterinär på jourtid och betala en massa extra. Om råttan mår bra annars så kan man vänta. Är råttan däremot allmänpåverkad så är det en annan sak.

En böld öppnar sig när den är mogen och då ska man göra rent såret som oftast läker utan problem. När bölden är mogen och skorpan nästan lossnar kan man påskynda det hela med att klämma lite beroende på hur öm råttan är. Men känner du dig osäker så kan du ta råttan till vet. Men det är ingen panik, du kan vänta till måndag.

Zolah
0

Du kan alltid göra egen saltlösning hemma, bara koka vatten och lägga till salt ( mer exakta recept finns på nätet )

Undvik sprit då rådisen kan få spricker för att huden blir utorkad, saltvatten är så mycket skonsammare.

Om du kan rengör tills det inte kommer ut mer var, och vänta sedan tills du kan komma till vetrinären.

cosmonita
0

#5 Ja, koksalt funkar bra som sårrengörning, glömde säga det. Vill du inte koka själv så finns det på apoteket. Används rikligt för att riktigt skölja rent.

Zolah
0

ursäkta om jag skriver konstogt, mina glasögon är borta @_@

Fridborg
0

Har nu öppnat den försiktigt, spolat ner klorhexedin med spruta. Skall upprepa detta om ett par timmar. Klipper håret runt om så att det inte kommer in massa smuts. Man ser att det ligger en stor vit klump i öppningen men har inte lyckats klämma ut den, och det gjorde för ont för honom, så jag väntar tills imorrn, då kanske den är mogen.

hus-musen
0

Nej kläm inte på den! Det du gör om du har otur är att du orsakar en större inflammation som tar längre tid att läka. Klorhexedin bör du även ta det lugnt med, och använda i utspädd lösning.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Gah! Får olika svar från olika håll! Vissa säger kläm, andra låta den vara :/

Klorhexedinet var en tillfällig lösning, ska köpa alsolsprit på apoteket imorrn. Tänkte att det är bättre än vatten tills det öppnar.

Känner mig som världens sämsta matte just nu och har suttit halva kvällen och grinat.

hus-musen
0

#10 En varböld spricker när den är mogen, och då kan man tömma den. OM den inte är mogen så ska man inte klämma på den då det kan orsaka en större inflammation. Alsolsprit rekommenderar jag inte alls då det är uttorkande och kan ge sprickor i huden. Det är bättre att du tillverkar din egen saltlösning, 1 tsk salt till 1 liter vatten.

En varböld är inget att gråta över, det är sånt som händer! Och som den sitter så är den ofarlig oxå, den kan inte skada något. Så ta det lugnt du istället och avvakta lite.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#11: Tänkte om det sitter farliga bakterier i den, e relativt säker på att den orsakades av en tand. Lite därför jag ville dränera den eller i alla fall hålla såret öppet så att man inte stänger inne infektionen eller bakterierna. Uppfödaren rek alsolsprit trots att den torkar ut då varet kan försvinna. Så nu blir jag ännu mer förvirrad.

Han får sova i egen bur i alla fall inatt bredvid min säng så att de andra inte är där och slickar så ringer jag vet imorrn och kollar vad jag ska göra.

Just nu är det en väldigt inflammerad röd ring och ett hål, därför jag sitter och oroar mig. Känner mig som en skit som kanske gjort precis allt fel :(

hus-musen
0

#12 Jag äger inte ens alsolsprit och skulle aldrig använda det på något över huvud taget. Man ska inte ha det på öppna sår helt enkelt. Koksaltlösning rekommenderas av sjukvården så använd det istället.

En sprucken varböld ser hundra gånger värre ut än vad det är, brukar lukta rätt äckligt oxå. Det du kan göra är att lägga på lite honung, det är antibakteriellt och drar ur var. Plus att det håller huden mjuk.

Som sagt det är en varböld och den sitter inte på ett dumt ställe så den är inget att oroa sig för. Råttor läker snabbt så oavsett om du låtit den vara eller hällt asolsprit på den så är det ingen katastrof. Det ordnar sig i slutändan. Låt den vara ifred nu och se hur den ser ut imorgon, han kommer säkerligen behöva en liten rengöring då.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Har smörjt på honung nu som sista åtgärd för natten. Har svårt att sova, fyfan. Han får vila och jag kommer ställa klockan vart tredje timme så jag ser att allt e bra med honom.

Fridborg
0

Det röda har gått ner idag, ser inte lika irriterat ut som igår, däremot är det fortfarande en klump där under, varken större eller mindre, men jag antar att den kommer vara det ett par dagar? Ska ringa vet. först under telefontiden och se vad dom säger.

cosmonita
0

Jag vill förtydliga att jag skrev att man kan klämma när bölden är helt mogen. Det för att få ut varet bättre än om det av sig själv får sippra ut långsamt. Man ska inte klämma på en omogen böld och inte klämma hårt.

Man kommer långt med lite sunt förnuft.

hus-musen
0

#15 Klumpen kommer att vara där tills den mognat. Sen kommer du kunna rengöra den oxå, men än så länge låt den vara.

#16 Då har vi samma åsikt iafGlad

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Ringde veterinären nu, de säger att den måste dräneras, så han måste sövas ner och det går på 1500-2000 kr. Jag har inte dom pengarna så jag vet varken ut eller in.

cosmonita
0

Jag skulle nog avvaktat. Men det är svårt att säga när jag inte ser hur det ser ut.

Fridborg
0

Det är svårt att fota också, det är bara en liten plupp på utsidan, men man känner att den är gigantisk under huden :(

hus-musen
0

#18 Är de galna? Om det nu behövs dräneras så räcker det med lokalbedövning alternativt lätt sövning med gas om råttan är oregerlig, och en dränering går fort! SKulle aldrig i livet betala så mycket för något som tar 10 minuter om veternären är skicklig.

Jag hade avvaktat, sett till att såret håller sig öppet och mjukt eftersom den faktiskt har spruckit själv. Du säger att den är gigantisk, hur stor är den egenligen? Vart bor du någonstans?

Qui dormit, non peccat

Elshira
0

Så länge råttan inte har feber och/eller verkar slö så är det bara att vänta. Jag tror absolut inte det ska behöva dräneras i.af så länge det rengörs ordentligt.

Men att klämma varbölden (som i.af redan är gjort nu) ger snabbare resultet. Men det kan lika bra bli värre som bättre, och av den anledningen är det bättre om den får börja spricka av sig självt, eller att man bara hjälper till lite på slutet. Men som det är nu ska det givetvis rengöras!

Klorhexedin är lite i starkaste laget för ett sådant "litet" sår. Alsolsprit och jodopax är båda decificerande men är också irriterande för huden/såret vilket kan göra att läkningen saktas ner. Det blir dessutom ofta svallkött utav det - som även det måste dö helt, ruttna bort och sedan lossna. Dessutom är koksalt inte farligt för råttan att slicka på.

Helt vanlig koksaltlösning ÄR det man använder när man spolar ur sur, bölder mm efter som det decificerar bra samtidigt som det är milt och inte heller gör lika ont att bli tvättad med - det det kan man använda med en liten spruta och verkligen spola rent med.

Koksaltlösning kan man lika bra göra eget efter som det måste vara "färskt" när man använder det (inte varit öppnad för länge).

Koka upp vatten tillsammans med salt och låt svalna, häll upp i ren flaska eller doppa tussen direkt i kastrullen.

Det är 1 matsked till 1 liter vatten, eller ungefär 1.5 kryddmått per deciliter. Vissa säger 1 tesked, men räknar man ut apotekets baldning blir det ca 1 matsked med vanlig bordssalt. Det är inte farligt att göra lite för starkt - hellre det är för svagt efter som det inte gör någon nytta då istället.

Utöver det är det bra att du håller rent runt såret och givetvis i buren.

Hoppas det löser sig och jag tror inte det ska behövas - men håller tummarna för att det inte ska behöva dräneras!

Hakuna matata!