Min råtta visslar
Hej jag heter Lizette och har tre stycken tamråttor, de ena två är bröder som snart är ett år gamla och så en yngre grabb som är ca 3 månader gammal.
De kommer väl överens, får bra foder och har tillgång till aktiviteter.
Stor bur som jag rengör ofta och underlaget är vanligtvis tidningar eller TOALÄTT-pellets.
Det som oroar mig just nu är att en av dem har börjat vissla. Det har blivit kallare på senare tid förstås så det är svalare i lägenheten. Men det här gör mig minst sagt orolig. Han verkar inte mer slö än vanligt dock och han äter rikligt, men han liksom visslar i andningen.
Jag har roibooste, som jag köpte på ICA. Vet ine om det är rätt men har blandat ut en inte för stark mängd i deras dricksvatten.
Vad mer kan man göra för att motverka/få bort det?
Råttan jag pratar om är den bruna.
Jag hade samma problem med en av honorna, det va luftvägsproblem så jag tog henne till veterinären och fick medicin. Förmodligen är det mycoplasma som brytit ut så jag föreslår att du tar råttan till veterinären.
Åfyfasen, för visslandet är väldigt dovt. Allt vissel är förstås illa, skall görat! Märkte det senast idag när jag skulle bada honom nämligen. Badar dem inte ofta kan jag ju inflika, det var bad-dag idag hehe. Torkar ordentligt också.
Vad för medicin fick du?
Hur ofta visslar han? Är det periodvis (dvs dagar-veckor emellan) eller i princip hela tiden?
Jag fick Baytril, en av de vanligaste medicinerna, ju tidigare du behandlar desto lättare är det att få bort det, det kan vara lite knepigt om det är mycoplasma. Det går ju aldrig över men man kan lindra symptomen.
oh, helgon bruden?
Troligen så är det nåt i stil med myco, kan vara lunginflammation med. åk till vetrinären på en gång, det är lite olika vad man får, ibland får man kombination av oliak läkemedel.
Det viktiga är att hålla råttorna undan från drag, och se till att dom har nånstans varmt att vara. Fleece ficka till exempel - jag bodde i en källare en gång och då när vi fick problem med lägenheten så stälde jag råttorna nära den närmsta värmekällan jag hade ( el elelment ._. ) luktade förvisso lite men dom höll sig i shack. ( om det fanns skulle jag tvingat hyresvärden på att betala vetrinär räkningen…)
Undvik gärna bad då dom blir så lätt nerkylda, samt så kan dom bli utorkade ( och då lukta mer illa ). Själv säsongsbadar jag bara mina, ser till att det dom sover i är fräscht.
Lycka till :)
Periodvis skulle jag vilja påstå, har inte hört det innan. Hans bror var lite visslig för några veckor sedan men det var när de var ute och lekte på sofforna. Han har inte varit visslig sedan dess.
Kan de bli vissliga om de är lite upphetsade eller stressade? tänkte eftersom det var bad-dag och de är ju inte överförtjusta i just den aktiviteten.För han har inga typiska sjukdoms-symtom som förändrad aptit och viktnedgång, eller är slö. Eller ja, lata är de alla tre men du förstår vad jag menar:)
Ska vänta till imorgon och lyssna då igen.
Eftersom visslandet är ganska dovt, hur liksom VET man om det är "dåligt" vissel? Ska ringa vet imorgon och kolla upp han oavsett men de har inte varit sjuka tidigare och de är mina första råttor, så jag vet inte alltför mycket om symtom!
#4: Fan, har du helgon? xD Jag hade ett riktigt seriöst konto där sen 2002, men blev utkastad för att jag trollade för mycket (men oroa er inte, jag trollar inte här). Nu har jag bara ett trollkonto så det är ingen idé att höras av där :P
OT förlåt!
zombina: what Zolah said :P
#6 Yes, varit där av och till sedan jag var ett slyngel :) läser dock mest bara forumet. Som du säger så finns det så mycket trolling där att det är lite tråk vid det här laget ^^: det har blivit helvetet xD fattas bara att admin/mods stänger av folk på random :3
Råttor visar inte att dom är sjuka förens dom är alldeles FÖR sjuka, jag hade en kille med lunginflammation som blev jätte dålig när medicinen inte bet. tog bara nån dag, sedan var han benig och lite seg. Men visst skulle han pussa på matte iafl :/
När han 'visslar' kommer det från lungor eller nos? jag finner det lättast att höra genom att vända råttorna upp och ner.
Haha yep I has helgon!:)
De står långt ifrån fönster i typ mitten av vardagsrummet, fast mot väggen förstås.
Den lille har en ovana (latmask) att pinka i sovplatserna vilket gör det ohygienskt som satan att använda tygfickor m.m. Så jag försöker fodra med papper och vad som helst så man kan byta ut, plus att de gärna har sönder det som blivit smutsigt. Och tvättar jag går det en dag så är de lika nerpinkade igen.
Försökt lösa det genom att hälla toasand i överdelen av buren också men det verkar inte hjälpa så mycket. Ber till gud att det ska gå över.
Så för att minska risken för sjukdomar pga dålig hygien så de får lättare att hålla sig rena använder jag material jag kan byta ut ofta. Knappt det hjälper ens, asirriterande men ja. Vad gör man:)
Jag säsongsbadar också, men använder ett hamsterschampoo som ej ska torka ut hud och päls så det blir nog rätt bra. Kanske dåligt av mig att bada honom om han nu är lite visslig och förkyld men jag är rädd att det blir sämre av att hela hans päls var helt förstörd av kiss och dålig lukt. Det kliar ju och drar ner på immunförsvaret.
Men att fodra mer och bättre ska jag tänka på. Tycker det är svårt att finna bra prylar att greja med ibland! Eftersom tyg och så inte fungeraer så br ajust nu.
#7: Har väl mest med att göra att folk tar sig själva på för stort allvar på hela sidan.
Zombina: Jag hörde också lite visselljud från lungorna när jag satte örat mot magen.
Jag vände upp och ner faktiskt. Ska ta ut honom och kolla en gång till.
Nu visslar han inte alls och såg mest frågande ut. HEPP.
Men det verkade komma från nosnäsan när vi skulle bada.
Ollie trodde nu att det var hans tur att bada så han bet mig, hahahha.
Trodde det, har dig på bevkning om jag minns rätt xD
Alla råttor pinkar osv där dom sover, troligen för att det ska lukta dom. Är inet farligt så länge det inte är way to stinky, alltså att ammoniak halten blir hög. Men vid det tillfället så ha rman ju oftast bytt för länge sedan xD
Själv tycker jag att 2nd hand handukar är bra att lägga på sovplatser, jagflindar mina hyllor med dem så dom blir lättare att rengöra. Annars har jag inte problem med pissruskor :) Tror det är mer att vi som människor är extra känsliga ^^
Jag måste kila vidare nu dock, käka lunch och sedan dra hem . :) ses!
Zolah: Ahaa;) hahaha. Jo men de är ju tre hanar så det blir way too stinky ganska snabbt hihi. Visst inga djur är helt luktfria men JAISUS!:D
Ska köpa såndär piss off så det blir mer optimalt när man storstädar buren och torkar rent överallt.
Jag har just nu 5 hanar så jag vet hur det kan lukta när piss hamnar på plast ytor x3
Tycker det verkar vara mycket trä och plast, båda ger lite nack och fördelar. Plasten börjar lukta snabbare, men det går ju att undvika genom att lägga handuk över. Har själv just nu fleece men det blev nerkissat på en gång xP stinker kort sagt :c handukstyg funkar bättre.
Trä luktar inte lika snabbt men det drar in kisset i fibrerna, så jag får ta och stor rengöra mina träsaker. Problemet dock är att dom till slut spricker sönder. Enligt min mor ska gulsåpa vara bra på trä då det ger den en hinna så det inte torkar fast lika väl. Men jag är osäker, har inte gått in och kollt upp all info där riktigt.
iofs, kanske buren din är igentligen för liten? jag har en furet tower, och den luktar inte direkt snabbt om jag håller hyllorna rena. ( och lådan också såklart ).
Är det chokladgodis som ligger på bilden? Choklad är slembildande och kan försvåra andningen…

Mvh Stephanie 

#14 Ah jo precis jag har lagt in lite handdukar idag som jag hittade, det gillades! Och plasten försöker jag torka av så fort jag kommer åt. tänkte att man kanske kan spraya piss off när det luktar för mycket?
Det där med trä var ett bra tips, dock är bara stegarna av trä och de vill knappt gå på dem haha.
#15 Ja det är chokladpuffar som de bara smakade av häromveckan. Det gillades inte haha:) De föredrar nötter och sånt som är naturligt för dem tydligen. Choklad, ostbågar osv är ingen hit.
Ett tips är att kolla igenom vad som är bra att ge råttorna, finns en lista på iFokus med saker som kan vara rent hälsofarliga. Varav mjölk choklad kan bli ( dock ska mörk choklad i små mängder vara bra för andningen om dom är sjuka tydligen )
Antar att sådant är väldigt individuellt:) som unga har jag sällan gett dem godis så de föredrar det inte när de blivit vuxna. På ett sätt verkar de fatta vad de behöver och inte då.