Olika sorters råttor
Är ny i RIF så jag bombarderar just nu:)
Söker en till råtta åt mitt härliga gosgäng grabbar.
Men skulle vilja ha en råtta från en uppfödning som fokuserar på vissa typer av råtta.
Hittills har jag bara lite vetskap om t.ex sorten Rex och dumbo.
Posta gärna fler exemplar med bilder så jag får lite att kika på, samt vad som gör den typen av råtta speciell och vad man avlar efter.
Är väldigt ny inom detta med avel och uppfödning av råttor:) Har haft råtta i ca ett år bara.
Det finns ju en del olika råttor, med olika utseenden.
Oftast är det öron typ, päls typ, färg och mönster dom är indelade i.
Så man kan ha rätt vilda blandningar mellan dom kategorierna :)
Som en Rexad svart/vit hooded dumbo ( drog en vild gissning på att det finns, vissa sorters färger medför oliak problem. så vissa är 'sämre' att avla på kort. ).
Jag är själv intresserad av att lära mig av detta, så jag är fortfarande på ' lärostadiet' xD så allt jag säger är nog inte korrekt :)
Här på SrS så finns det en lista med färger osv, rätt nice att kolla igenom.
Hoppas det gav nåt :3
Oh tack!
Jag skulle ju nämligen vilja ha en rex eller.. burmese..?
Typ gulljus..fawn? eller grå, haha. Jag tycker dom är såå söta<3

#1 En råtta är isåfall black hooded dumbo rex, det är ingen konstig råtta. Det enda man egentligen ska passa sig för är nakisar pga olika anledningar, samt om man parar pearl+ pearl kan det leda till döda ungar/inga ungar alls då genen är letal. Och megacoon då som är kopplat till high white anlag och oddeye som det verkar. Manx ska man oxå undvika, då det är rent djurplågeri.
Till ts Hur menar du med fokuserar på vissa typer av råtta?
De flesta uppfödare har någon form av inriktning på sin avel, det måste de ha om de är står som uppfödare i SRS. Men man måste inte vara uppfödare i srs heller utan man kan ta kullar ändå. Det du bör kontrollera är att uppfödaren satsar på bra temperament som passar dig samt att djuren är friska och har lång livsålder först och främst, och färg & typ därefter.
Om du tittar under den nålade kategorin, allt du behöver veta om rif så finns det en tråd där som heter varianter, där kan du titta på bilder av färger, pälsslag mm om det är något speciellt du är intresserad av. :)
Qui dormit, non peccat
Eftersom jag vet så lite så kan jag inte uttrycka mig rätt. för jag vet inte om dumbo, rex osv är raser!:)
Självklart ställer jag krav på hälsa och temprament hos råttorna, så den biten vill jag inte vara slapphänt med men jag är ändå längtig efter en fawn hooded eller vad de heter, gäörna rex eller dumbo. Men jag är så dålig på det här med vilka uppfödare som är bra och hur man hittar dem. Jag bor i Eskilstuna.
okej:D ska kika! Tack tack

#4 Det finns inga raser inom råttvärlden, allting är vanliga brunråttor med olika utseenden. Man avlar bara på olika varianter av samma råtta. I en kull kan det bli både dumbo och toppörat, rex och släta, i massor av olika färger.
Det du kan göra föresten är att kolla uppfödarlistan, ligger oxå under allt du behöver veta om rif. Där står det om några som tar kullar ibland och vad de i huvudsak försöker få fram med sin avel.
Qui dormit, non peccat
#2 Är som sagt inte så insatt, men tack så mycket för att du rättade det ^^
Jag är medveten om att vissa är dumt att avla på, som att avla rex endast med rex. Menade inte specifikt att det skulle vara så med den råtta jag huxx fluxx 'hittade på'.
Tycker det är svårt att finna sådan här info på samlad plats dock :C

#6 Fast vad är det som är dåligt med att para rex+ rex? Det ger ju dubbelrex bara. De har inte de defekter som riktiga nakenråttor kan ha. Det enda man kan behöva tänka på är att de kan vara känsligare för drag och de kan lättare få rivmärken och sådant eftersom de inte har en skyddande päls.
Qui dormit, non peccat
#7 då är det parning mellan dubbel rexxade som gör att det blir naken ? vad jag förstått kan det ge fysiska problem.

#8 Näe nu tror jag du har missuppfattat något.. Dubbelrex+dubbelrex ger dubbelrex, de får inte fysiska problem bara för att de är dubbelrex.
Du kanske tänker på Fuzz eller någon av de andra nagengenerna?
Qui dormit, non peccat
LoL jag tror jag är felt bakom flötet på detta då! xD Känns nyttigt att lära sig :)
vad var fuzz då?

#10 Eller så har jag missförstått något :)
Fuzz är en av nakengenerna, sen har vi även rnu, (nude). båda dessa är förknippade med bla njurproblem. Sen har vi en till nakenvariant där råttorna saknar thymus shn. Bifogar en länk, har ju faktiskt en rätt bra artikel här på rif som beskriver nakenvarianterna.
Plus att jag inte behöver skriva allting själv ;)
Qui dormit, non peccat