Sår på svansen
Har en liten fråga.
Min råtta har nu ett tag haft ett ganska stort sår på svansen, vetinte varifrån det kommer (antagligen hon eller nån annan som bitit) .. Jag trodde de skulle läka men verkar inte göra det.. Jag bifogar även en bild på det men nu undrar jag om de finns något man kan göra för att det ska läka? Smörja in med något eller så? Kom med tips tack. :))
Det ser lite torrt ut, testa med lite olivolja på. Förmodligen är det en annan som har bitit där på, hur länge har det varit så?
använder alltid tjärsalva för häst/hund. råttorna gillar inte smaken så det får sitta kvar + att det är antiseptiskt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vetinte hur länge såret varit där.. Men flera månader iaf.. =/ Jag ska prova smörja några dagar kanske tvätta rent osv också.
Månader?! O.o Det var skitkonstigt. Råttor har ju jättebra läkekött, det verkar vara som om ngn biter upp såret hela tiden isåfall. Hur är din råttflock? Om du ser en "elak" råtta biter på svansen eller så, då måste du sära den ifrån råttan med såret så den kan få läka ifred.
Kollade noga på svansen och det fattas ju lite hår här och var, det verkar vara ngn som barberar råttan >.<
min flock är bra och stabil. 4 st honor och aldrig sett någon som barberar.. hon som har såret är från djuraffär..
Biter hon sig själv?
Jag tycker också att det ser märkligt ut att det fattas hår i partier på svansen. : o Och såret såg inte alls mysigt ut, stackaren.
Jag har aldrig sett det iallafall.. :O varken sett någon bita eller hon själv bita…
Ja jag tycker väl också de är konstigt och synd om henne varför tror ni jag frågar om tips.. Jag har ingen aning va de kommer ifrån aldrig sett något som barbering iallfall"
Testa ha henne själv, eller med en superduperlugn kompis över natten och se om svansen är lite bättre imorgon.
Men de är ju bara en skorpa och lär inte synas skillnad på bara en natt? Jag ska hålla koll ifall de är någon som biter men man tkr jag borde sett det.. Eller hört pip..
#12 Jo lite förbättring syns väldigt snabbt hos råttor :)
För ungefär 10 år sedan dök liknande sår och kala fläckar spontant upp på ett litet antal av svansarna i vissa linjer. Vi kom aldrig fram till exakt vad det var, men det var inte långsökt att tänka i banor av psoriasis - dels pga hur exemen och såren såg ut och dels för att det tveklöst fanns en äftlig faktor. Att badda dagligen med Aloe Vera-saft eller smörja med receptfri kortisonkräm (inte salva, för den är för fet och kladdig) hjälpte ganska bra, men slutade man kom såren tillbaka.
Vänd dig till i första hand till en bra och engagerad veterinär, så kanske det går att få en lösning på gåtan och en optimerad behandling. Annars kan du ju i alla fall testa våra behandlingar. Räkna dock med att det kan ta flera veckor innan du får ett tydligt resultat. Använder du kortisonkrämen måste du se till att den gått in ordenligt i huden. T ex ha råttan på axeln i 5 minuter efter insmörjning.
Kan det vara ohyra? Tycker det finns små rodnader att se på övriga svansen också :-S
Det där med psoriasis var väldigt intressant :o
psoriasis, är det eksem eller?
#14 Kortisonkräm kan vara lite vanskligt, eftersom huden blir tunnare av det. Jag t ex har rosacea (en slags hudutslag i ansiktet), och innan jag fick diagnosen använde jag kortisonsalva eftersom jag tyckte att det lindrade mycket. Jag fick dock reda på att det bara förvärrade sjukdomen i längden, då huden blir mycket mer känslig och tunn. Det kan nog vara en idé att kolla med veterinär innan hon använder kortison.
Tillägg: Det här var alltså vad den läkaren sa till mig, jag har inte forskat djupare i det. Det är ju mycket möjligt att han inte riktigt hade koll (vårdcentralen).
Tack för alla svar !! =) har ingen bra vet här i närheten som faktiskt KAN råttor. Någon som vet om man kan ringa och rådfråga någon kunnig som kanske bor längre bort?
#17 Nej, egentligen inte. Psoriasis-patienter har en förhöjd prolaktinnivå, men det finns inte hos patienter med atopiskt eksem. Men utslag är väl en bra, generisk term att hålla sig till kanske, så har man inte sagt för mycket innan man har information nog att klassificera det korrekt.
#18 Ja, steroider är verkligen inget man ska leka med, och som jag skrev så är det i första hand veterinärbesök för att få vad det är och därigenom optimerad behandling, som gäller. Men får man inget svar, så är det ju tyvärr symptombehandling som gäller.
Den utredning som gjordes på min hona, född -03 om jag minns rätt, gav inga direkta svar på vad det var - bara vad det inte var (ohyra mm), men några kurer 1% hydrokortisonsalva och därimellan Aloe Vera-saft, hjälpte henne att leva ett smärtfritt liv med en hyfsat hel svans.
Sen är det ju dessutom bara en kvalificerad gissning - jag är inte veterinär, och jag har dessutom inte sett råttan i verkligheten heller.
#19 Det ligger absolut någonting i det han sa. Ja, du får lindring av det, men det är för att du kväver symptomen - inte för att du tar bort problemet. Dock är det ibland det enda man kan göra, tyvärr. Det är bra att läkare (och veterinärer) avråder från kortisonanvändning, om det finns annan behandling att tillgå. Det har ju en hel del negativ påverkan på kroppen…
#20 Att ringa någon, och särskillt med difusa symptom som kan ha massor med olika orsaker, brukar inte ge så mycket. Det är nog ingen veterinär som vill säga varken det ena eller andra, utan att ens ha tittat på råttan. Tycker du tar en liten utflykt till vår vackra huvudstad och gör ett besök hos Ahlbergs eller Väsby veterinärmottagning.
Japp får besöka en vet.. Ska prova några dagar här att smörja med nå fett kanske är så att hennes svans är väldigt torr. Men blir de inget bättre blir det vet på en gång
#17 psoriasis är en hudsjukdom lik eksem på ett sätt, men blir mer som sår, eller vad man ska säga, lite skrubb-såraktigt. Hudens celler produceras för fort så varje cellager skjuts för fort upp mot ytan innan det hinner förhornas - dvs stelna. Alltså blir huden mycket skör och det blir som ett slags öppet sår. (Är utbildad frisör och har läst ganska mycket om olika typer av hudsjukdomar.) Det jag tycker är konstigt är om råttan inte har detta över resten av kroppen, för psoriasis har en tendens till att starta i hårbotten hos människor. Så till TS nu, **Hur ser råttans övriga hårbotten ut?
**Psoriasis i hårbotten brukar lindras med inpackning, men som där på svansen så skulle jag använda en fet salva. Se bara till att det inte är något som smakar gott för då försvinner det ju lika fort igen.
Och som Lycia skrev så är psoriasis genetiskt, dvs det smittar inte. Om det är av intresse kan jag leta upp mina hår och kemi-böcker, där står det en massa olika bra info om alla möjliga sorters hudsjukdomar 8D
För människor finns det ju särskilda salvor för psoriasis…
Och jag kan ju tillägga att sol är bra haha.
(har psoriasis i släkten även om jag tack och lov inte har det själv)
Har startat en ny tråd om hennes svans där ni kan läsa o ge råd =) Tack för alla svar här
Vilken hårig snavs! Hoppas att allt blir bra.
#26 hårig? den är ju mycket mindre hårig än vad den ska vara och mindre hårig än alla andras råttor.