Sår på svansen 2
Idag var jag hos veterinären ang det här : http://rattor.ifokus.se/discussions/4e46b8fc88f4725499014c73-sar-pa-svansen
Hon visste inte alls vad det kunde vara men fick antibiotika för hon misstänkte att det var en infektion som spridit sig på hela svansen. Hon tappar hår o fått små sår på hela svansen..
Så nu är min fråga, är de någon som haft likanande eller vet vad detta kan vara?
Jag tror inte det är barbering då jag aldrig sett någon som barberar hennes svans eller hon själv.. Ska prova med antibiotikan men om de inte hjälper vet jag inte vad man ska göra..
Kan tillägga att de är ENDSAT på svansen hon har sår och tappat hår..

Har veterinären uteslutit svamp och ohyra?
Och det är inte så att hon själv biter bort håren?
Har tyvärr ingen aning annars..
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja alltså vi skulle prova med antiobiotika först sa veterinären.. Men annars får jag väl gå dit igen o prova mot svamp.. Jag ska behandla alla mina med stronghold också ifall de är nå ohyra dom har vilket jag inte tror.. Och aldrig sett henne eller nån annan bita bort hår på hennes svans :S
Nu mins jag ju inte vilken råtta du hade det på ju :-P. Är det Phoebe så ligger det barbering i hennes släkt.
Jag har haft liknande på en Coffey hona från någon tjej neråt landet. Tog över mor och dotter från en omplacering. Dottern hade fullt med sår på svansen. Hon hade bara satt på salva och inte brytt sig om mer. Fick först ut antibiotika men det tog inte. Fick senare ut någon salva för svamp. Men tyvärr tog inte det heller. Efter halvåret så avlivade jag henne :-/.
Hon hade dock haft det i hela sitt liv typ. Så det kanske var för långt gånget att göra något åt. Knockpouts reise reise, råkade jag tvätta lite för mycket. Så hans svans blev torr och fick lätt för att spricka. Han fick också lite små sår ett tag. Men kontunerlig insmörjning så gick det över.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nej isadoras svans de är så på. Och Phoebe tror jag inte barberar för jag har varken sett de och hon verkar inte vara sådan då hon är en vääääldigt lugn råtta. Och att jag tvättar för mkt är de inte heller eftersom jag aldrig badar råttorna.
Skrev i den andra tråden, men är det så att det är psoriasis som jag skrev lite om, så skulle jag absolut inte ta på en salva mot svamp där på. Huden hos psoriasis-patienter är extremt torr och det känns verkligen inte som "svampsalva" ett bra alternativ till behandling. Så under tiden nu som hon får antibiotika så skulle jag smörja med en bra återfettande salva så fort jag får chansen. Du borde ganska snabbt se resultat om det hjälper eller inte
redan provat smörja några veckor o verkade inte hjälpa alls men visst kan ju smörja nu med
Lite OT kanske men kan djur verkligen få psoriasis?
#8 dom hade en liten disskution om de i min förra tråd, läs där
#8 är inne på min pojkväns iFokus nu, men det är jag cis-j som skriver. Djur kan få psoriasis av vad jag har förstått. Hittade info om andra djurarter som fått det. Lyckades även hitta den här tråden om psoriasos på råttsvans: http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7178a7b9cb462227085658-ratta-som-har-psoriasis#discussions-2
Så jag skulle inte utesluta det helt om jag var du ts. Av bilden på din råttas svans att bedöma så tycker jag det ser ut som att alla fjällen på svansen ser lite "omogna ut" om du förstår vad jag menar. De ser inte färdigväxta ut, något som är typiskt för psoriasis då hudcellerna inte hinner förhornas.
Aa om de är psoroasis då. Kan ni skriva ner massa tips på vad jag ska smörja med, hur ofta osv.. :P
#11 om du läser i tråden jag länkade till så ser du att de smörjt med salvor som är för psoriasis. Detta har de fått råd av veterinär så jag tycker du ska ta dig till en duktig veterinär och be om råd där. Annars kan du ju prova att köpa de salvor på apoteket som finns mot psoriasis, och följa de anvisningar de andra fått i den andra tråden.
Jag har ju varken själv, eller haft några djur med psoriasis så jag kan inte ge några råd själv, utan bara hänvisa till vad andra tidigare skrivit.
fortfarande cis-j som skriver, glömde visst logga ut/in igen xD.
okej aa för antibitotikan hjälpte inte.. Redan vart hos veterinär. Nu finns de bara psoriasis kvar att prova mot..
Om det är ohyr så kan du köpa stronghold, och strongholda råttorna. Stronghold dödar all ohyr.
#15 vet hon nog redan ;-).. är inte ohyra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#16 Oki, bra att jag fick reda på det. tack