Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 827 ggr
syra
0

Gles päls och kliar sig

Min ena hona är drygt ett och ett halvt år gammal och är rex. Nu har hon fått tunn och fläckig päls och kliar sig mycket. Vad kan detta bero på?? kan det vara någon slags ohyra?

hus-musen
0

Rexars päls kan variera, ibland är de mer tunnhåriga, ibland har de tjock rexpäls. Men kliar hon sig så kan det vara löss eller skabb. Har hon sår?

Qui dormit, non peccat

nagini
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min kompis har samma problem med sina rexhanar, så jag sätter en tass här!!

Min kompis har kollat igenom sina råttor efter löss och hittar inget

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

syra
0

Jag kan inte se några sår men jag har sett att hon har massa vita prickar i pälsen som kanske kan vara ägg? Den andra råttan som bor med henne verkar inte ha samma problem iallafall så det verkar inte ha smittat.

[Alenzi]
0

De vita prickarna kan mkt väl vara gnetter (ägg) oftast ser man inte lössen själva, utan just de här plupparna. Sitter de fast på stråna är det garanterat ägg, då är det bara att behandla.

[arlington]
0

Mina små vänner hade ohyra när de kom hit, de kliade sig mycket och hade en massa små vita prickar men pälsen var ändå fin. Veterinären skrev ut Stronghold och VIPS så var de mycket gladare, utan fler prickar och bara normalt kliande!
Var tacksam att det inte var något som krävde mer än en droppe i nacken för de var helt vilda. ;)

Är det ohyra skall båda behandlas så ta gärna med båda till veterinären för att vara på den säkra sidan. Jag hade med mig båda men betalade bara för en råtta. Lycka till! :)

syra
0

Blir nog att boka tid hos veterinären på måndag.