Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 740 ggr
[Nooway]
0

Nafsig råtta :/

Har en liten frågeställning.

Nyss när jag busade med mina rådisar i buren (med händerna, puttade lite på dem och kliade, bus och gos) så började min ena råtta nafsa på mina fingrar. Inte hugga eller bita, men helt klart nafsa med öppen mun och röra med tänderna. Det tolererar jag inte, och lade henne på rygg och höll kvar tills hon låg stilla. Gjorde jag rätt? Kan jag göra någonting mer för att vara ännu tydligare med att jag inte tolererar det? Efteråt började hon istället pussa och slicka på mina fingrar.
Hon har tidigare varit lite nafsig genom gallret då hon blev matad genom gallret förut. Har slutat med det. Men hon har aldrig(!) nafsat efter mig i eller utanför buren annars. 

Hemskt tacksam för svar! :)

mikeiko
0

Det var inte "busputs" då?

[Alenzi]
0

Jag tycker också det låter som bus, så länge det bara är försiktigt nafsande :)

Varghund88
0

När jag busar med mina småttingar med handen så "nafsar" de mig i handen också, men det är helt försiktigt och gör verkligen inte ont eller så! Nu är jag ny på att ha råttor men jag har haft hund i massor av år [och är utbildad hundinstruktör] och jag tycker att det är likadant som när jag nusar med min hund och han på lek tar tag om min arm. Alltså tycker jag att det är helt okej att mina småttingar gör så – de leker ju bara!

Om det hade börjat bli allvarligt eller de bitit för hårt så hade jag nog korrigerat men nu tycker jag bara det är kul att de vågar leka med mig på samma sätt som de leker med varandra. (;

moody
0

Hur hade du tänkt dig att råttan/råttorna skulle reagera på din lek?

Mina råttkillar tar, likt de andras råttor som skrivit här över, också tag i min hand el. fingrar när jag brottas/bråkar med dom med handen. Så länge dom faktiskt inte reagerar med att hugga så det blir sår el. märken har jag aldrig sett anledning till att "korrigera" det beteendet.

[Nooway]
0

jag uttryckte mig nog lite dåligt. Det var inte när vi busade som hon nafsade efter mig, utan när jag skulle klappa henne efteråt då hon lugnat ner sig. Och jag tyckte mig se lite irritation. Hon var alltså inte busig utan irriterad. Ska läsa igenom svaren lite mer nogrannt senare. Sitter på mobilen nu. Men tack för svaren hittills! :)

Stephanie
0

#5 Varför klappa henne om hon verkade irriterad? Då var nog nafsandet ett sätt att be dig sluta.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Nooway]
0

Nej hon var inte irriterad innan, utan hon blev det när jag klappade och då nafsade hon. Varpå jag korrigerade och lät henne vara ifred.

Det är mina första råttor så jag har klart mycket att lära ännu, därför bad jag om råd i denna situation.

[arlington]
0

#7 Jag vet inte om korrigering samt belöning är så bra, hon hajar korrigeringen, men sen får hon belöningen att bli lämnad ifred? Kanske vore bättre att korrigera och låtsas som ingenting när hon slutat, och när hon är lugn, så lämnar du henne?
Var det något speciellt ställe du klappade henne på? Om du märker att det är något specifikt ställe, och om hon annars inte blir sådan, kanske det är bäst att uppsöka veterinär då hon kan ha ont.

Men det finns många fler som är mer insatta i specifika råttbeteenden så jag kan ju bara komma med mina egna idéer. :)

[lucke]
0

Kanske helt enkelt är en liten tjyvnyperska, likt min Maja? Hon är en riktig retsticka som ger både sina burkompisar små "nyp" (hon kan alltså springa fram till någon inte ont anande och "nypa till"), liksom hon nyper till när hon är uppe i soffan med mig. Springer fram och nafsar till- vilket känns även om det inte är någon smärta att tala om-, och upprepar det ofta tills jag tröttnar och lyfter bort henne från soffan. Samtidigt är hon urmysig och kan ligga still och kela hos en. Jag låter henne hållas, då hon aldrig någonsin gett vare sig mig eller sina sambos annat än harmlösa nafs- hon verkar helt enkelt tycka det är ett kul sätt att busa på.Skrattande

[Nooway]
0

Hon är en djuraffärsråtta, dock vet jag vart hon kommer ifrån och de ska (bör) vara ganska ok. Därmed är hon inte helt tam än, hon har gjort stora framsteg men är fortfarande lite mer vakande än sin burkompis.

Det har du rätt i, ska prova det ifall det händer igen!
Nej det är inte att hon har ont, då det inte var på något speciellt ställe utan vart jag än klappade eller kliade. Fortsätter det ändå så ska jag ta henne till vet för säkerhets skull såklart.

Det är alltid bra att få tips och synpunkter så jag tackar! :)

[Nooway]
0

Kan nog stämma lite, hon är en väldigt oral råtta (om det nu går att uttrycka det så) som gärna smakar på allt och alla. Och jodå, 'stackars' Ultra får stå ut med en del tjuvnyp ibland hehe. Dock aldrig något allvarligt och Ultra är snabb på att ge igen och ta kommandot över lillan igenGlad
Så ja det kan nog stämma det! Tack :)