Tvätta råttor
Ja har två råtthanar som brukar bli rätt kissiga i pälsen ibland. Ja brukar torka av dom med babyvåtservetter, är det lämpligt? Ja funderar även på torrshampo till katter, för rådisarna gillar inte vatten.
Jag badar mina råttor emellanåt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jo, men mina råttor tycker verkligen inte om vatten! Därför undrar jag om det är ok med babytvättservetter eller torrshampo.
Mina tycker ej heller om det. Ang tvätt servetter eller torrschampoo törs jag ej uttala mig om..

Mina råttor tycker inte precis om att bada, trots det så får de bada någon gång då och då… Fast det behövs inte så ofta=)
Tvångsbadar mina någon gång ibland om det behövs med. Mycket rivsår blir det. Tror egentligen att de är mest upprörda över att jag stökar till i pälsen på dem. Och så får de alltid en godisbit efteråt så är man förlåten på ett kick! Om det bara är lokalt de behöver tvättas av, om de fått kladd i pälsen de inte får bort själva eller dyligt, så brukar jag tvätta dem med en bommulstuss med vanligt vatten på. Fungerat hitintills.

Men är det någon som har en åsikt om torrshampo?
Torrshampo.. de kommer ju slicka i sig det sen. är det något du kan tänka dig att äta själv? (krasst, men tänker så om allt jag har som mina råttizar ska äta..)

Ok. Tack för svaret.
när kan man börja tvätta råttor? mina är lite över 8 veckor.
sen så räcker det väl med lite vatten i badkar eller i handfat att tvätta dom med. jag har haft råttor förut men aldrig tvättat dom. men det kanske behövs ibland då?
#9 om de inte är extremt lortiga så behövs inget bad.. Mina badar endast före utställning. De som inte ställs ut badar inte alls, de blir inte så lortiga och luktar inte illa.
okej jo jag tänkte väl mest om dom varit utomhus och busat eller nåt. annars så behövs det inte =)
#7 Slickar inte katter oxå i sig torrschampot då?
Känns bara som att det inte kan vara så farligt då eftersom det är okej att katterna får det i sig. Men jag vet inte.. tänkte bara.
#12 På katter borstar man ur det ordentligt.

Det borde man väl kunna göra på råttor oxå? Ja har borste till mina.