Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 574 ggr
[postmortum91]
0

AKUT: hjälp till "introduktion"

Okej, nu är det såhär att jag har fem stycken råttor. De består av två olika grupper: 

Grupp 1: Bernard, Jack och Meeko
Grupp 2: Elvis och Ralph

Jag har länge försökt sälja Elvis och Ralph eftersom de går absolut inte ihop med Grupp 1. Men eftersom INGEN verkar vela köpa min små älsklingar så måste jag fråga om det finns NÅGOT sätt att tvinga dom gilla varandra? så de kan bo i samma bur?

Jag har nämligen inte tid att rengöra 2 burar varje gång och låta dem vara ute i 2 olika omgångar, därför måste jag egentligen sälja grupp 2 som från början inte var mina råttor.

Men nu måste ni hjälpa mig att antingen fixa köpare eller säja väldigt bra tips om hur jag får dem vänner.

Ang. ovänner: Det är Ralph och Elvis som är aggressiva mot grupp 1.
Grupp 1 blir jätterädda och springer och gömmer sig, undantaget är Jack som istället ställer sig mot dem och ett våldsamt bråk kan urarta.
Ingen av dem har fått sår än när jag försökt ha dem ute tsm men Elvis jagar verkligen de andra och vill verkligen bråka som bara den.

Hjälp!

Lilith
0

Hur du får dem sams har jag tyvärr inga bra tips på, men om det är akut så kan du ju alltid kontakta råtthjälpen…

mikeiko
0

Frågan är om det är värt, jag har själv precis särat på min flock då mina två tonåringar inte kunde hantera introduceringar…så de två sitter i en egen bur nu. Fått tips på att ha de särade så en vecka för att "rubba rangordningen" och sen försiktigt göra introduceringar igen.

Fått tips om vaniljsocker på dem, eller att de badar samtidigt. Dock tror jag ändå att det är ett svårt beteende att jobba bort.

[postmortum91]
0

om jag kontaktar råtthjälpen, då särar de väl inte på dem? Jag vill inte att de ska bli särade

Lilith
0

Jag tror inte de särar på dem, nej.
Men du kan ju alltid prata med dem och höra vad de säger, så kan du ta ett beslut efter det.

Karmatarerskanise
0

Lite OT #2, men jag måste fråga vad vaniljsocker skulle ha för effekt enligt dom som gett det rådet?

[malda]
0

#5 Att alla råttor skulle lukta lika. Alltså maskera deras egna dofter och "flock-doften".

Karmatarerskanise
0

#6 Okey. Tack för svar :)

[lucke]
0

#5 Det funkar faktiskt, så länge det inte är allvarliga intro-problemGlad

[postmortum91]
0

Nu har jag testat med vaniljsocker men tyvärr funkade det inte alls :(