Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 706 ggr
[sossomatic]
0

Nybliven mamma!

Igår hämtade jag äntligen hem Max och Råttis som nu håller på att installera sig i sitt nya hem. Jag har haft dem uppe lite men det uppskattades inte direkt. Får helt enkelt låta dem vara något dygn till.

Detta är mitt första par råttor och jag vet knappt hur jag skall bete mig. Men jag ger inte upp! Den här sagan SKALL ha ett lyckligt slut.

[Alenzi]
0

Grattis! :) Vart kommer dina bebisar ifrån?

… Bilder? Skäms

[sossomatic]
0

Tack! :) Detta är omplaceringshanar som jag hämtade från Sölvesborg i Blekinge. Vart de är födda vet jag faktiskt inte.

Bilder kommer!

[Alenzi]
0

Haha ursäkta, jag bara antog att det var ungar :P
Det kanske tar ett litet tag innan ni finner varandra, speciellt eftersom de är lite äldre, så panika inte och behåll tålamodet så går det nog bra :)

Cis-j
0

Ta det bara lugnt och försiktigt så ska det nog gå bra :) Ja lite bilder vore kul :D

[sossomatic]
0

Tack för uppmuntran! Det var behövligt! :)

Cis-j
0

#5 Hur gamla är dom? Ett tips är att ha buren i det rum du befinner dig mest i, prata mycket med dom, ge dem lite godis lite då och då så att de vänjer dig vid dig och kopplar dig till något mumsigt :)

[sossomatic]
0

De är cirka tio månader så mogna män är det! Går allting bra så får de en liten tillökning om ett par månader, men jag tar en dag i taget. Måste ju se till så att det är rätt djur för mig med, men hittills känns det bra. Fortfarande väldigt nervös av mig men försöker att inte visa det.. Jag har dem i mitt sovrum så de får ju se mig större delen av dynget (dvs när jag sover). Sedan går jag in där lite då och då (nu till exempel) och pratar med dem och sätter in handen då de får nosa. Råttis ligger mest i boet men Max är aktiv och undersöker och har tvättat sig massor så det ser jag som ett gott tecken. :)

mieeow
0

säg bara till, jag kommer gärna dit och hjälper dig :D

Har du möjlighet att ha dem lösa i ditt rum? Eller på någon mindre plats där det är mindre gömstället, t.ex badrummet? (glöm isf inte att ta bort farliga kemikalier och annat de kan ev. tugga i sig.) Öppna då buren, sätt dig på golvet och fixa med något annat, t.ex rita eller skriv. Gör detta så ofta du kan och ha gärna lite gott hos dig som de kan komma och hämta när de vågar :)

Annars kan du börja med att sätta in handen, men lite godis i. Och ha den där tills du får kramp eller tills de vågar sig fram och tar godiset :P När du tar bort handen så lämna inte godiset i buren, det ska vara en belöning de får när de vågar sig fram :)

Som sagt, jag kommer gärna hem till dig och hjälper dig<3 En sak jag brukar tänka på är också att tänka på hur du luktar, du ska ju lukta DU om handen, inte rök och inte tvål ;)

Du kan också ha en tröja som du sover med några nätter, sedan "offra" den till dem, så de vänjer sig vid din lukt på det sättet också. Ta då självklart inte en tröja du är rädd om XD

Kram<3