Ang låsta annonstrådar
Okej, så det här med låsta annonstrådar - förståeligt när det tex gäller burar och annat materiellt som man kanske inte vill ha en diskussion om, men jag förstår inte varför man prompt ska ha en frivillig låsning när det gäller råttor. Eller ja, jag förstår ju att man kanske inte vill ha diskussion om en kull man tagit heller, men det är en diskussion man bör kunna ta imo - kan man inte det så har man förmodligen något att dölja, som okunskap eller bara ren dumhet.
Nu tänker jag helt sonika anta att ett av syftena med RiF är kunskapsspridning för råttors bästa, helt enkelt för att det låter rimligt. Har jag fel så rätta mig gärna.
Som ett forum som, antar jag, verkar för att sprida kunskap så måste jag säga att annonslåsning är helt galet. Resultatet är att oseriösa uppfödare låter sina annonstrådar vara låsta vilket självklart medför att dessa inte ifrågasätts när de tagit en tvivelaktig kull. Kan man inte ifrågasätta en uppfödare så kan man inte sprida någon kunskap heller - jo, till uppfödaren via pm om man ids göra det och om uppfödaren ens är villig att ta åt sig, men nu tänker jag på köparna. Det är trots allt inte bara uppfödaren man får ta med i beräkningen utan även köparna som skulle behöva se varför den och den kullen inte skulle tas. En seriös uppfödare kan ta såna ifrågasättanden och komma med bra förklaringar, och skulle således inte drabbas av om låsningarna plockades bort. Den som skulle drabbas är den oseriösa uppfödare som förhoppningsvis inte får sina råttor sålda - precis som på zoo är det ju de uppfödarna man inte ska köpa råttor från. Tillgång och efterfrågan. De som skulle gynnas är dels alla köpare och dels de uppfödare som faktiskt gjort sitt bästa men där kunskapen inte räckt till.
Som jag ser det stödjer RiF en i många fall väldigt tvivelaktig avel genom att dessa uppfödare får ha sina kulltrådar låsta. Det är i mina ögon helt galet och jag tycker därför att alla salutrådar som gäller levande råttor ska vara olåsta så att de oseriösa uppfödarna kan ifrågasättas istället för att få stöd från RiF. Framförallt för råttornas skull, för det är trots allt de som drabbas värst av oseriös avel.
Tankar på det?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram