Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 508 ggr
KorvochMos
0

Knasig i hövve?

I över en månad nu, så har min äldsta hona på fyra månader varit rätt knasig, Börjar bli lite frusterad.. Ena stunden är hon jätteglad och busar med mig, och vill jättegärna klättra och följa med mig överallt, och sen är hon alldeles stel och stirrig, och springer iväg och gömmer sig,Vi har inga andra djur här förutom hund, men hon är inte alls rädd för honom då hon klättrat och så på hnm. Kan inte tänka mig att de finns några andra lukter då jag knappt är ute eller håller på med andra djur..

Idag har hon vart stirrig och stel hela dagen, öronen ligger bakåt också hela tiden.. vad äre för fel?

Och en annan fråga på två andra råttor, Verkar lite spänt mellan dom, då de hoppar på varann lite och piskar med svansarna, piper lite och så, än har jag inte sett några sår och så, men de sover ihop och leker ibland, men mest på natten nu har de vart en del tjafs, vad kan de bero på?

Fridborg
0

Den första e jag inte så säker på men det andra tycker jag låter som vanligt gnabb när de ska bestämma rangordningen, borde inte vara något problem så länge det inte blir sår.

Cis-j
0

ts, det första du skriver om låter som om hon är lite i en spökålder. det är olika hur snabbt en råtta kommer över spökåldern, men dalta inte med henne för mycket när hon blir rädd, utan bete dig bara som vanligt. Om du undrar mer över vad spökålder är så finns det nog en hel del info om hundvalpar på nätet som kommer i det. Att de helt plötsligt kan bli rädda för saker som inte finns, "se spöken" om du förstår vad jag menar ;) Två av mina honor hade en spökålder när de var ca ett halvår gamla och pågick i knappt en månad. Hur gammal är din råtta? :)

mikeiko
0

Ahahaha åh jag älskar trådar med sånna här titlar! Typ "Knasig i hövve?" och "sitter där och blir tjock" xD

Men ja, håller med #2.

KorvochMos
0

#2 jag gör inte så mycke med henne när hon blir sådär, brukar hämta lite leverpastej och ge henne, då går de över, konstigt nog, hon är fyra månader nu. ((= men ja, hon kanske är i en spökålder..

#3 hahah, lite knasigt kan man väl skriva endå. <:

Cis-j
0

#4 okej, avvakta du och se om det går över :) Sen finns det ju såklart även de råttor som är lite nervösare av sig. De är ju individer precis som du och jag och en del människor är ju vettskrämda för lite allt möjligt ;)