Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1479 ggr
Zizza
0

Orange hud + kliar sig! :/

Hejsan!
Jag har lite frågor om min hane Shino, han är 2år och ca 8 månader gammal. Han har haft något jag anser som irriterande med huden, han har troligen burit på kvalster tidigare men har fått stronghold emot det och allt försvann, men han kliar sig fortfarande.
(Behandlade alla med stronghold ifall att de smittat över något) 

Mina honor kliar inte sig så som han gör och jag tycker ju att de borde ha blivit smittade också om det nu vore ohyra han har nu igen.

Jag har noggrant kollat Shinos päls om och om igen och ser att han är Orange i huden, när jag tvättar upp honom med gulsopa så försvinner den orangefärgade men kommer tillbaka på någon dag igen.

Han kliar sig så att de blir som små orange aktiga skorpor, har kört igenom med en luskam och försökt se noga på dessa prickar och det ser verkligen inte ut som ohyra, de rör sig ej och man ser att de är "skorpiga". Eftersom jag är medveten om hur ohyran som en råtta jag tidigare haft såg ut så är detta inte ett dugg likt. Veterinären har tidigare tagit prover på dessa och inte sett något när jag var in med honom för ohyra i pälsen och då fick han stronghold i fall han hade Kvalster under huden.

Jag hoppas detta inlägg är förstårligt, är lite smått stressad just nu när jag skriver detta, men ställ frågor om ni vill ha mer inriktad fakta på något.

Vill verkligen ha hjälp och eftersom inte ens veterinären ser något så undrar jag vad jag kan göra? om jag nu kan göra något alls?

Kramar // Sanne & Shino

Mvh. Sanne & Djuren

Fawo
0

De orangea är vanligt på hanar. De får de pga testosteron. Det blir inte bättre om du tvättar av det hela tiden. Har för mig att jag läst att det kan bli värre (producerar mer o mer)

Men att han har sår/sårskorpor låter som någon form av ohyra. Du behöver inte kunna se ohyran, utan det finns flera olika sorters.

Mina hade skabb förut, och de kan man inte se. Då ser man bara såren.

// Fawo (;

Zizza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han har inga sår, utan endast den där hormonfärgen och när han kliar på det blir det prickar i pälsen.

Finns ingen skymt av sår och han har haft så här i ett halv år.. man tycker ju att han borde sett värre ut vid det här laget om det var ohyra?

Samt han hade kvar detta efter han fick Stronghold. Dock kliar han sig inte lika extremt nu som innan behandligen. Innan behandlingen kliade han sig minst var 5:e minut, nu kan jag vakna på kvällarna att han kliar sig, samt att dessa orangea prickar syns efteråt. Och när jag själv "kliar" där han är orange så blir det sånna prickar av hormonfärgen.

Så kan det vara så att han bara "löddrar" upp den färgen?
Eller är de för att han är torr på något sätt?
Han är mycket för att ligga i sitt egna piss, så kan det vara för att han möjligtvis kliar sig på grund av att pisset kanske får det att irritera?

tvättar han ca varannan månad pga av pissig päls. Försöker verkligen att undvika det, men svårt när hela han är gul ibland. (Blir så när han ligger i sin sputnik) ändå försöker jag rengöra riktigt ofta.

Mvh. Sanne & Djuren

Zizza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ang. "Sår/sårskopor" Anser inte att han har sårskorpor utan bara skorpor som kommer från färgen (för att förtydliga mig lite mer)

Mvh. Sanne & Djuren

Miss Lalona
0

Så har en av mina hanar det med. Han kliar sig så att rester av det gul eller oranga färgen flagnar sig, ungefär som när du kliar dig mycket i håret och det ramlar mjäll. Tror inte att du kan göra så mycket åt det, jag brukar ta en kam eller borste och borsta bort så mycket som möjligt, det brukar uppskattas. Vissa saker får man bara stå ut med när det gäller råttorna :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Fawo
0

#2 ah okey då läste jag bara lite fel :)

// Fawo (;

Zizza
0

#4 Tack så mycket, då kan jag andas ut en aning, är så rädd om min gammel gubbe! Vill ju inte att han ska behöva stå ut med saker i "Onödan" :)

#5  Okej :) men tack iaf!

Mvh. Sanne & Djuren