Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1038 ggr
[postmortum91]
0

Tunnhårig tjockis

Hej, jag har en råtta som är riktigt fet, och nu på senare tid så har han blivit tunnhårig också. Han är en blackhooded men bak på ryggen så är det svarta nästan grått nu för att han är så tunnhårig så man ser huden på honom. Hjälp!

Vad kan vara fel? Annars verkar han må bra, ingen annan har detta och han kliar sig inte mer än vanligt så jag tror inte det är ohyra.

AnnaRamnemark
0

Min ena hona var jätte kal (gles päls) på ryggen när jag fick hem henne men när hon började äta min mat jag gav henne så blev de bättre. Nu har hon så tjock päls så att jag har problem att få den blöt när jag ska bada henne.

Nu är jag inte jätte pro men kolla över mat vanorna han kanske får närnings fattig mat? För min hona fick dåligt med mat och den mat hon fick var sån kanin pellets…

[jennyrapp]
0

En bild på honom hade nog hjälpt till..:)

Lilith
0

Hur gammal är han, och är han slät eller rexad?

[postmortum91]
0

Kan inte fixa bild idag, fixar de imörn
Han är kring ett år, är inte helt säker. Tror inte det är maten, jag har fyra andra och de är inte tunnhåriga och deras mat är väldigt variationsrik och nyttig.
Han är slät

Zolah
0

han kanske barberar sig? jag vet inte själv hur det kan se ut, men det kan ju vara en sak som sker? tvättar han sig ofta på det stället tex?

[postmortum91]
0

jag tror inte han når där så han kan barbera sig själv, isåfall gör Elvis det, hans burkompis

Lilith
0

Ah, då är han ju inte gammal heller. Jag tänkte för att vissa rexade blir lätt tunnhåriga när de blir äldre, särskilt hanar har jag hört.

Skulle vara jättespännande att se en bild.
Jag har en liten albinotös här hemma som jag upplever som lite tunn på ryggen, men där tror jag även att det beror på kontrasten mellan den vita pälsen och den rosa huden.

[postmortum91]
0

Nu är Ralph HELT naken på en stor plätt av kroppen, jag är orolig. Varför detta?

Miss Lalona
0

Du skall inte gå till veterinären och kolla? Så det inte är någon ohyra i pälsen som han försöker få bort.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[postmortum91]
0

jag har inte sett han barbera sig själv eller va de heter och den andra råttan är normal i pälsen

mikeiko
0

Kan det vara en tumör i magen som töjer på huden?

[postmortum91]
0

hjälp, det lät inte bra. Hårlösheten sitter på ryggen och han har blivit tunnhårigare med tiden och nu är han alltså helt naken på den arean av kroppen. Han är väldigt överviktig i övrigt och det ser inte ut som han blvit varken tjockare eller smalare