vara ute och springa på golvet
Jag undrar lite över hur ni gör när ni har era råttor i bostaden. Första gången mina var ute lät jag dem vara i köket och spärrade av så att de bara kunde vara där. Första gången gick det jättebra. De sprang runt lite för att tillslut samlas i sovkorgen som jag hade tagit med från buren. Dag två gick det sämre. Då hittade min ena råtta ett kryphål i sockeln så att hon kunde komma under skafferiet.Ett hål som jag inte hade en aning om att det fanns och som inte syns . Helt plötsligt blev hon som en vildråtta. Hon vägrade komma ut därifrån och så fort man bara närmade sig köket smet hon in där kvickt som attan. Det hela slutade med att hon fick vara där över natten. Jag sov jättedåligt den natten och var uppe flera gånger. Dock slutade det hela lyckligt när vi på morgonen tog ut den lugnaste råttan och ställde en låda på golvet i köket och vår rymmarråtta av nyfikenhet och flocklängtan så småningom gick dit och vi kunde stoppa en handduk i hålet så att hon inte kunde komma tillbaka in under sockeln igen.
I helgen fick de vara i vardagsrummet i stället. Det gick väl någelunda bra men samma råtta var väldigt svårfångad när det var dags att gå tillbaka till buren igen.
När hon väl är i buren är hon väligt tam och lätt att ta och vill gärna klättra upp på axeln.
Så min fråga är hur ni andra gör och om ni har några tips på hur jag ska göra för att det ska bli lättare att få in henne när det är dags samt hur ofta era får vara ute osv…

Slänger ut dem så får de gå in när de vill, eller när jag lessnat på att snubbla på råttor haha
Beror på vart de är någonstans, ena pojken är oftast ute i köket med mig, och de andra i vardagsrummet.
Har dock inga problem att fånga in dem, de kommer när jag ropar eller så kommer de ändå för att pussas lite med matte.
Qui dormit, non peccat
När mina ska in prasslar jag md en "godis påse" då vet dom att dom ska få något gott o att de är dags att komma in och dom kommer nästan varje gång jag gör så. Några enstaka gånger får jag leta upp dom och ta in dom själv.
Mina har aldrig fått springa på golvet pga av risken för ihjältrampning.
De har bara fått vara på möbler.
Men innan man släpper ut på golvet måste man se till att råttorna vill komma till en :)

Ja…två av mina kommer utan problem och klättrar gärna upp på axeln. Men den tredje gör inte det. Men så tycker jag synd om henne att hon ska få vara kvar i buren när de andra är ute och springer på golvet. Kanske kommer det med åldern. De är bara ca 3 månader gamla än så länge.
#4 du kan ju träna lite på inkallning. Något jag tycker funkar bra är att "knacka" med fingertopparna på golv/bord eller var jag och råttorna nu befinner sig. Men om de gömmer sig exempelvis under sängen, så knackar jag lite på golvet i mitten av rummet, då kommer de springandes fram till fingrarna och jag ger dem lite godis. Såhär gör jag med de små innan de lärt sig att komma på inkallning. Sen en annan grej jag gör varje gång jag ger dem färskmat, är att säga "matmatmatmat" i en väldigt hög tonröst. Då blir alla som helvilda och nästan slår kullerbyttor på sig själva ^^ Så hitta något hon lyssnar på och ge henne massor av pussar och cred när hon gör det :) När de blir äldre sen så lyssnar mina på knacket från fingrarna och det brukar räcka med ett klapp på huvudet och "duktig tjej".
samma att man kan ha ett "fy-ljud". Jag brukar bara ryta till med "neh-eh-eh-eh" typ, med så mycket bas som möjligt. Gäller att ha ett ljud som de reagerar lite illa på, blir lite skrämda av för då vet de att det inte är bra att göra det som de nu höll på med :p.
och om det nu ändå inte fungerar utan de fortsätter två sekunder senare så brukar jag lägga till ett lägg av och klappa en gång med händerna eller drämma foten i golvet (se bara till att ingen är där och vill komma upp till dig :P)
Mina råttor är alltid lösa, deras bur står alltid öppen (nästan i alla fall) och de kan springa fritt i köket. Detta kök är lyckligtvis ganska råttsäkert redan från början, har bara behövt sätta för en kabel och spackla igen ett hål samt hålla dörren under vasken stängd (där finns det annars massor med roliga krypin).
Angående inkallning kommer det antagligen med åldern, när man är 3 månader är ju alltid nytt och roligt. Jag har ett godisljud på mina töser, alltså ett ljud jag gör som alltid betyder att man får något gott och det används även som inkallning om de sprungit och gömt sig.
Just hål och sånt där de kan krypa in är dock bäst att sätta för, till och med den mest lydiga råttan har svårt att motstå ett hål att krypa in i.

Tack för era tips. Jag ska öva på inkallningen. Det gäller bara att hitta något som de tycker är väldigt gott och att få dem att äta det utanför buren.
Mina "småttingar" (dom är lika stora som dom äldre nu ;) ) var rätt svåra att få in i början, och ena kan fortfarande vara lite knepig när hon får för sig att gömma sig under soffan.
Jag har gjort så att jag har lockat dom med godis. Och varje gång jag fått tag i dom så har dom fått godis när jag satt in dom i buren igen. Det tog inte lång tid innan dom började gå in själva när jag började flytta soffa och sånt för att ta in dom, och varje gång dom gick in själva fick dom godis.
I början lockade jag dom mycket med mina heltama lite äldre damer, det funkar väldigt bra för att få dom att ta det där första steget.
Det låter som att jag bara vräker i dom godis, men oftast ger jag solrosfrön. Perfekt för dom är så små att dom äts upp fort = man behöver inte vänta ut dom så länge innan dom vill ha mer. Jag varvar lite med yoghurtdrops, men det känns ju inte riktigt lika nyttigt att stoppa i dom.. Dom gör ju dock vaaaad som helst för dom där yoghurtdropsen ;)
Jag har förövrigt också fått lära mig den hårda vägen att det är ett hål upp under ett köksskåp i mitt kök. Satt en hel kväll på golvet och lockade.. Det sitter numer en handduk för det hålet hemma hos mig med ;)
Jag satte silvertejp för det där hålet. Vid den åldern fungerade inte inkallning för mig heller. Nu mera vill de bara var med mig och då kan de springa fritt hela dagen. Om buren står öppen i närheten så går de in tillslut när de tröttnar. Framförallt om de får mat i buren.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Haha jag har systemetkassar inpillade i de konstiga hemliga hålen under skåpen xD
När de inte kommer fram från under soffan brukar det handla om att de sover där och helt enkelt inte orkar…annars är det ju full rulle :) Jobbigt blir dock när det ska förvaras mat där…min soffa är asjobbig att försöka flytta på för att komma åt att städa under och bakom den. Kom på min Lillstrumpa häromdan när hon kom släpandes på ett halvt ägg från köket och ville ha det i sin soffgömma…tur att jag hann ta det ifrån henne, gammalt ägg luktar ju, eh, gammalt ägg xD
Har även barrikaderat spisen (gas!), och kylskåpet. Kylskåpet har verkligen varit en kamp, då det förvandlades till bebisarnas favvoställe - och de gnagde sladdar! Blev lagom stressad, liksom tjena att man har råd med ny kyl och frys. Finns det något man kan spraya på sladdarna så att de smakar illa?
Men ja, nu är det hoprullade tidningar och dvd-fodral inklämda i glipan mellan kyl/frysen och väggen på båda sidorna, samt de små hålen i nederkant framtill. Dvd-fodralen är ett måste där de kommer åt att tugga, då tidningarna fort massakrerades! Blir dock lite nervös över att ventilering behövs för att den inte ska överhettas o.O
#11 Det där med sladdar och smaka illa, borde det inte funka att ta typ stopp&väx på dem? Eller är jag bara jätteövertrött nu och det inte alls är en smart idé? För just nu känns den jättesmart
xD ?
*vilse i hjärnan xD

Tabasco, diskmedel och annat som smakar starkt eller illa brukar vara avskräckande. Stopp&väx kan vara en ide, ogiftigt oxå. Men skulle aldrig orka måla det på kablar.. skulle ta en evighet ju :)
Qui dormit, non peccat
Kommer aldrig glömma när jag försökte smeta vitpeppar på väggen där en av mina två råttor gnagde. Råttorna går fram, luktar på väggen och sen börjar även den andra att gnaga!