Gull söker hane!
Jag ska eventuellt para min hona Gull men till det behövs en pojke. Allt är inte bestämmt än men jag vill vinna lite mer tid genom en annons nu.
Jag har tagit lite tips/rubriker från omplaceringsannonser, jag tyckte de var bra.
födelsedatum2010-12-17
färg, teckning o hårlag
agouti eubk mm (eller som en del säger dubbel-irish). Släthårig, toppörad.**
kön**
Hona
Karaktär
Busig och nyfiken. Gull älskar att busa med handen. När hon var yngre hade hon väldigt mycket energi och ville busa hela tiden. Nu är hon lite lugnare men bus och lek går alltid hem. Hon tycker om att se vad som händer och vill gärna vara med. Att upptäcka nya ställen är roligare än att mysa, även om hon tycker om att bli kelad med också.
Gull kan vara lite självständig. Antagligen för att de andra i flocken inte har lika mycket energi eller vågar lika mycket som hon. Hon har inte svårt för att gå iväg själv på egna äventyr och hitta nya lekplatser.
Trots självständigheten är hon väldigt social. Som sagt vill hon gärna vara med men kan gå iväg på egen tass. Hon kommeralltid tillbaka och säger hej när hon varit borta ett tag. Hon kan vara lite svår att bli av med ibland när hon följer efter mig hela tiden. Men det tycker jag bara är kul. Hon är också lyhörd och kommer fram så fort man ropar på henne.
Hanen
En hane med mycket och bra bakgrund är att önska då jag inte vet jättemycket om Gull. Han ska även vara lugn, då Gull har mycket energi.
Det är bra om han också är lite, vad ska jag säga, fjantig. Gull kan vara lite tuff och djärv ibland och jag tror at det skulle bli lite mycket med en tuff hane till Gull.
Färgen har inte jättestor betydelse men agouti är meriterande. Jag tror att Gull har mycket black roan och hooded i sina gener. Hennes kullsyskon var ba hd, ba st ro och kanske ag ho (sistnämnda vet jag inte om jag har rätt på). Hennes föräldrar var black roan båda två.
Annat
Orten för mig har inte jättestor betydelse. (Hur långt bort hanen är). Känner jag att det är rätt hane för Gull så kan det vara värt resan.
Anledningen till att jag inte har bestämt mig för om jag ska ta eller avstå från en kull är för att jag vill ha Gull bedömd av en uppfödare först. Jag har inte avlat på råttor innan och vill veta om hon är ett bra avelsdjur först.
Om ni/du hellre vill prata på telefon, kan ni PM:a mig så får ni telefonnumret.
Jag kommer även lägga till mer info ju mer jag får veta här.
En tidiagre tråd, om man vill läsa den: Om avel…

Sorkland har en hane som passar in på beskrivningen, hör med henne.
#1 Jag har kontakt med henne men hon sa att hennes hanar inte passar. =/
Är det ingen som nappar? =/
Kan ju vara svårt att hitta någon som ställer upp eftersom de flesta skyr roan som pesten… Även om man tempramentsavlar har ju färgen ändå en viss betydelse, speciellt om man tänkt samarbeta med andra uppfödare eller ställa ut eller något liknande. De som har långa linjer har nog ändå i viss grad valt bort vissa färger till förmån för andra. Men nog bör det finnas någon uppfödare där ute som har en hane som kan funka. Du kan ju ringa runt lite om inte annat?
#4 Åh, vad jobbigt. >.< Jag skulle inte ha sagt nått. (Skämt) :P
Ja, jag får göra det. Trodde inte att det skulle bli så här kämpigt bara. =/
Jag har en roan hane men jag tror han är för ung ännu att avlas på, dom ska ju helst vara så gamla som möjligt, och den här herren är inte ens ett år.
#6 De ska väll vara 1,5 åtminstone. Och det blir väll ännu viktigare eftersom jag inte har så mycket historia om Gull heller. =/
#4 Varfrör skyr de flesta från roan?
#8 Huruvida detta stämmer eller inte vet jag inte: De får lättare hjärnblödning eftersom deras blodkärl är svagare.
Sen kan jag själv tycka att belkningen inte är jättefin :P
#9 Då måste jag fråga vad belkningen är? :)
#10 mest pga blekningen. Rätt tråkigt att färger bleks från pissigt spräcklig till helt vit. Går inte att stälal ut och få en bra bedöming på färg. Tråkigt när de tappar färgen. Varit sådan avels bomb från grossister och uppfödare att man tyvärr ledsnat och tycker de flesta roaner ser ut som zoo djur även om de skulle ha bra stam och vara underbar. Så ser jag på det iaf.
Att de mår sämre osv. Hänger mest ihop med ovan. de var populära när de kom och avlades sönder. De seriösa som avlade på roan hade heller inge större problem som kunde knytas till själva roanet.
#5 det är inte lätt att hitta hanar att låna, ännu svårare att hitta passande hane att låna. Jag har haft en riktigt fin agouti dumbo tjej ute länge. Hon har bra stam och inte haft så mycket problem bakom sig sista generationerna, även om nu alla råttor bär på lite defekter.
Utställd med 2 cert och A pris. Men jag har ändå inte fått många napp. Har dock inte ringt runt till så många och själv kollat upp. Folk gillar när man är lite aktiv i sitt sökande och inte bara en tråd på ett forum ;-)
Efter 3 månaders letande har jag hittat en hane jag kan tänka mig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Exxozzie, jag tror inte det är därför de är opopulära utan snarare för att det är en variant med låg status. De förknippas med zoo- och grossistdjur utan stamtavla. Roan = skitråttor, tycker folk. Detta är alltså vanligaste orsaken till att "vanligt folk" undviker roan. Sen kanske många undviker för att roan inte är lika lättsålda som t.ex. siames eller blue.
Men ta er en funderare över varför ni inte tycker teckningen är jättefin. Om det var en ovanlig variant med hög status hade alla velat ha dem.
Dessutom har roan en tendens att sabba standardmässigt om man avlar på variegated/ambk. Har för mig att en roanbärare även kan få lite sämre intensitet i färgen så det skulle i så fall även kunna sabba mörkare färgvarianter.
Så det finns anledningar till att uppfödare avstår ifrån dem också, men de är och standardmässiga anledningar.
Själv älskar jag roan och arbetar gärna för att höja deras status, samt följa upp om det här med hjärnblödning + roan verkligen stämmer.
Kan köpa att det kanske varit vanligare i vissa linjer under en period, men har svårt att tro att det är sammanknippat med roangenen som sådan. Kan till och med gissa att det skulle kunna vara en av råttvärldens "lögner" för att man vill se mindre avel på denna "skitgen".
Du bor ju ganska nära Granathens i Mariestad (Thirre här på iFokus), hon är bra och föder själv upp chocolate agouti så visst finns en chans att hon kan tänka sig låna ut någon passande hane. Men hon är väldigt noga med sitt urval eftersom hon har ganska få djur. Tror inte att hennes är roanbärare heller så då slipper du få roan i kullen också!
Älskar mina stora små vänner..
#10 De som är roan bleks. Roan är alltså en "översättning" till bleknar, kan man säga. Om du ser på min Avatar (som syns jättedåligt) ligger det en "svartvit" råtta där. I mina foton ser du samma råtta, fast äldre, då är hon grå-vit-spräcklig. :P
#11 Har du någon hane som passar, Zickan? Jag såg på din hemsida att du lånade ut hanar.
Ja, Rut hade en jättefin stripe-teckning. Den var helt symmetrisk- och så försvinner den. XD
Jag håller på att glo runt på internet och skicka mejl till alla runt omkring Östergötland.
#12 Jag tycker inte om blekningen därför att det inte blir någon kontrast. Jag har liksom aldrig gillat den på något sätt. Kanske om det är en ljusare färg, men inte black.
Jag har bara läst mig till det jag kan. Men det är ju andra som "säger". Så jag har inte heller någon bra källa på att roan är en dålig gen. -Tack för tipset! Jag ska mejla henne. :)
Menade augoti inte roan xP
#14 Hehe, okej. Fin färg i alla fall. :D
#13 Jasså, det skulle stå blekningen :P Då förstår jag. Själv gillar jag just blekningen :P Kan bero på att min allra första råtta var roan.
#11 tack för ditt svar :)
#13 Jo jag har några hanar som jag kan låna ut på avel. Dock är det ingen som passar in din beskrivning. Har en agouti men han är inte direkt lugn, och ska lånas ut till en kompis. Sedan russian blue som definitivt inte är lugn, med agility råtta med fart och fläkt. Samt en siames med snart ålder inne och siames är nog inte det bästa valet. Även finskt och svårt att släktforska på. Resten är för ungt ännu. Rätt ålder först nästa år.
Men granathens, brisbys, ladugårdens har alla rätt mycket bas färger(agouti/black) om jag inte mins fel så kolla med dom.
#16 Oj då. Såg inte ens att du skrev belkning :P
#17 Varför är inte siemes det bästa valet?
Jag ska kolla med dem också. :)
Har en hel lista med uppfödare jag ska kolla. Vet inte vilken ände jag ska börja i. XD
Jag har fått svar från uppfödarna idag. Båda föräldrarna bär på champange också (om jag har tytt svaret rätt).
Jag ska försöka få reda på varifrån pappan är. Mamman verkar det inte finnas så mycket om. Jag har frågat om sjukdomar också.
#18/19 blir bara en ren färg soppa att mixa russian blue point siames med champange/roan bärande hona. Finns inget som skulle gynna att låna ut den hanen, även om du nu inte bryr dig om färg osv. Så vill ju jag få ut det bästa då jag inte tycker mina hanar ska ha allt för många kullar efter sig, han ska ju lånas ut för en ev två kullar nu denna månad på en siames och en russian blue. Och finska linjer är rätt svåra att släktforska om. De har inte samma noggranhet som vi svenskar och svårare att få ut ärlig info om. Så nej jag har inge hanar som passar din hona.
#20 Okej. Varför är det så många i Sverige som tar in finska råttor och avlar på? Det jag har hört om dem är sånt du säger, så jag förstår inte vilka fördelar det har?
ännu har de jag importerat varit väldigt bra överlag. men jag vet inte om han bär på lugnare gener eller inte t.ex.
Även en annan sak om en uppfödare skulle låna ut hane. Din hona måste vara srs registrerad, och du måste bli medlem i föreningen samt regga alla ungarna som blir. Alla registrerade uppfödare i srs och de underprovår. Får inte låna ut sina råttor till oregistrerade partners och kullen måste reggas.
Min dator vill inte som jag vill just nu. Det går givetvis att släktforska utländska linjer. Min cinnamon hane jag hade från knockputs i finland, lyckades jag spåra till 16 led bakåt med finskt, svenskt, engelskt etc och få kontakt med väldigt många uppfödare till djuren bakom. Det tog mig 4 månader.
Men min hane är precis ett år. Jag har inte tid att släktforska just nu. det överlåter jag till dom som är intresserad att ev låna honom. Det kan ta bra lång tid att få svar från andra länder. Inte så att man bara kan ringa upp om man inte typ kan finska :-/. Man får maila och hoppas de kan läsa på eng och de som inte kan får man hoppas på kan få det översatt och snälla nog att svara. Så det kan ta ett halvår att endast få fram en bra släktforskning på en råtta. Och nu när han är så pass ung. Så vet man inte helt hur kullen kommer att utvecklas heller. Det är 3 hanar födda. Alla tre hanarna bor i sverige. Kullen är inte stor och ger en mindre chans för att ge bra insikt i hur avkommorna skulle bli. Blir det något strul på dessa tre så känns det lite mer allvarligt än om det blev vel på en av 15 födda.
Så jag tyckr helt enkelt att han är för ung för att planeras in i en avel med en hona utan känd bakgrund då jag inte har släktforskat om honom.
De två honor han ev ska paras med nu denna månad. Har både en bra släktforskning bakom med kända linjer. Vilket är att det ger en fördel.
Men vill du köra en släktforskning så heter han Zaya's Acolyte of dwaynia. Russian blue point siames dumbo. Hans bröder bor hos katoz.webs.com i haninge och eloize.zoomin.se i södertälje.
#22 Jag visste inte att de var tvugna att vara registrerade. :(
Kullen kanske jag kan förstå men inte honan
jo tyvärr. alla råttor inklusive både föräldrar och kullen efter måste vara reggade om man ska låna en hane från en registrerad uppfödare eller en under provår. Går själv på mitt provår.
#25 Så Gulls föräldrar måste också vara regade?
Nej bara djuren man avlar på o avkommorna som blir
Okej.

Osäker på det där kravet med SRS-reggade djur. Brisby's har lånat ut hane till oreggad hona nyligen bla. Kanske bara gäller om det är den reggade uppfödaren som ska ha kullen?
Det står i grundreglerna att "inte avla på djur som inte är registrerade". Men jag vet inte hur det ska tolkas. Det förstår någon annan bättre än jag tror jag. :)
jag undrar om det tar lång tid att regga min råtta. Jag är inte medlem heller, så det måste jag ju också fixa. Frågan är om jag hinner?
Jag pratade med johanna om det. Hon sa att Ullis hona var tvungen att vara reggad om jag skulle låna ut min hane. Så jag var ful och reggade henne på mig med ullis som delägare :-P.. Men det blev ingen kull ändå.
Ja, jag kom också på den idén. :P
Men är det bara att betala in medlemsavgiften eller måste man kontakta någon innan?
Bara bli medlem. Beställa regg papper. Skriva i det man kan, skicka in, få tillbaka voila hon är reggad
#33 Okej. Så det är bara att betala till postgirot utan att mejl någon, så är man medlem?