Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 2370 ggr
Chel-lina
0

Ensam råtthona söker nytt hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca 3 veckor sedan flyttade min älskling till min kompis som har 2 honor, tyvärr visade det sig att hennes ena hona var väldigt aggressiv gentemot Mixa så därför söker hon nu ett nytt hem igen. Jag vet att Mixa aldrig skulle attackera en annan råtta, så sålänge du har en icke aggressiv råtta kommer det fungera utmärkt. Jag har aldrig haft någon som Mixa, hon är verkligen speciell.. <3

**MIXA (mix)
**Födelsedatum: Blev två år i Juni
Kön: Hona
Färg, teckning, hårlag: Svart, slät, Dumbo
Kullstorlek: vet ej, djuraffär.
Fadern: vet ej
Modern: vet ej
Flock: Hon fungerar jättebra att ha i flock, eller med 1 annan råttkompis. Hon är otroligt snäll mot råttor hon aldrig mött förut och har aldrig visat något aggressivt beteende utan går och pussar på alla nykomlingar.
Hälsa: Mixa har aldrig varit sjuk förutom att hon nyser ibland (sällan). Hon har även enligt veterinär på roslagstull drabbats av en stroke en gång men nu är hon som gott som återställd! 
Pris och reg: Mixa är inte registrerad i SRS. Hemmet är viktigare än priset.
Omplaceras pga: Blev omplacerad till min kompis men pga. att hennes ena råtta är aggressiv och attackerar Mixa fungerar det tyvärr inte.

Mixa är en väldigt liten råtta men med världens största hjärta. Hon är väldigt snäll och social gentemot alla och vill helst vara med överallt. Hon är väldigt pigg för sin ålder och ska utforska allt, särskillt när hon springer löst på golvet, då hoppar hon omkring som en tok. Mixa har även sina lugna sidor och älskar att ligga i famnen, innanför kläder och i luvan och sova. Hon brukar sitta på axeln precis bredvid kinden och knastra, ploppa med ögonen samtidigt som hon då och då ger matte pussar. Hon är en riktig puss råtta och ska slicka alla hela tiden.

Mixa älskar att lära sig nya saker och kan bland annat snurra på kommando. Hon är väldigt busig och brukar springa och hoppa på den andra råttan och sedan hoppa iväg igen, jag brukar även busa med henne med handen på samma sätt. Hon är väldigt matglad och snor åt sig allt hon kan komma åt, det hon inte orkar äta gömmer hon. Förändras inte så mycket när hon löper men kan ibland ”darra” lite när man tar i henne.

Vill att Mixa ska komma till ett bra hem, därför har jag en del krav:
- Ej som mat!
- Du ska vara erfaren/ansvarsfull och vuxen. Vill inte att Mixa ska bli något barns husdjur.
- Du ska ha flera råttor som hon får bo tillsammans med, gärna flock! (hon ska inte bo ensam!)
- Mixa ska få vara ute några timmar varje dag.
- Du ska ha en stor bur.
- Om något händer ska du självklart kunna ta henne till vetrinären.

Kontakt: Såhär kan du nå mig.
- Loplina@hotmail.com (är inne och kollar mail minst 2 gånger varje dag)

Chel-lina
0

En till bild, har massvis med bilder på henne så om du vill se mer är det bara att mejla :)

Lilith
0

Åh, vad tråkigt att det inte gick bra. Lilltjejen är så söt att jag bara smälter när jag ser henne.
Jag hoppas du hittar en ny flock som tar väl hand om henne.

Allamej
0

Med tanke på hennes ålder så kan hon ju få leva ut sitt liv med dig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Chel-lina
0

#3: Jag har tänkt på det men det känns inte rätt när hon är så himla social. Går sista året i gymnasiet där jag slutar sent flera dagar i veckan samt har 3 praktiker som jag ska vara på i flera veckor.

Chel-lina
0

putt

Chel-lina
0

Ingen som kan tänka sig ta hand om min lilla tös? :/

[lucke]
0

Borde det väl vara, hon ser ut/verkar underbarKyss

Chel-lina
0

Det är hon, hon är en riktig teddybjörn! :)

Chel-lina
0

Vet någon hur man får kontakt med råtthjälpen i Stockholm?

[lucke]
0

Har du lagt ut annons på Blocket också? Tänkte att du når fler intressenter där än här. Hållar tummarna för att hon finner ett bra hemKyss

Chel-lina
0

Nej det har jag inte, är orolig att någon oseriös mejlar som ger henne till sin orm eller något. Känns mycket säkrare att lämna annons här.

[lucke]
0

#11 Iof, men sånt borde man kunna "läsa av" rätt snabbt när man talas vid/ses. Visst känns det säkrare här, tänkte bara att ingen nappat än- konstigt nog med tanke på vilken mysig råtta hon verkar varaKyss

Chel-lina
0

12#
Jo precis, håller på att skriva en annons nu så får väl se om någon nappar där.

[lucke]
0

#13 Kan ju vara bra om du tar med en vän när du träffar en ev blivande köpare, för att få ännu bättre uppfattning om denne. Jag skulle också vara extremt mån om vart mitt djur hamnade om jag var tvungen att omplacera.

kraembulle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hade kunnat ge henne ett hem om ni inte hade bott så långt bort :/

Exxozzie
0

Jag kanske kan ta henne. :)

mikeiko
0

Jag har funderat fram och tillbaka, bor också i Stockholm, men har aldrig haft en introducering mellan vuxna individer och vet därför inte om jag skulle våga med den flock jag har nu. Har ett par tonåringar som är mer än lovligt tjuriga just nu, till och med mot bebisarna :(

Chel-lina
0

#16: Okej, var bor du? :)

#17: Man vet ju aldrig direkt hur dem kommer reagera, min kompis råttor reagerade väldigt olika och dem var 1 ½ år gamla. Hennes ena råtta var hur lugn och snäll som helst medans den andra var alldeles för nervös och attackerade i stort sätt hela tiden. Jag vet att Mixa aldrig skulle "attackera", hon är mer av den typen som tar sin an alla vid första mötet även fast dem är elaka mot henne >.<'. Om du har lust att prova introducera dem så kan du få låna min bur tills det funkar eller tills vi vet att det troligtvis inte kommer att funka :)

Exxozzie
0

#18 Jag bor i Linköping, så det är ju en bit. Men om det funkar med transport eller om det går att ordna på annat sätt, så kan jag vara en kanditat. :)

zickan
0

Är råttutställningen den 10.de finsn goda chanser att hitta transport

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kalli
0

Jag bor i Göteborg men går det att ordna transport hit kan hon bo här (tror kanske jag skrev det i andra tråden också). Just nu har jag två honor men de är lugna och trevliga så skulle utan problem klara en introducering.

Chel-lina
0

Jo, det vore isådanfall om man hittar transport :)

Tror tyvärr det är lite för långt bort sålänge jag inte hittar någon som ska dit :/

Kalli
0

#22: Finns bland annat någon som ska ner till Gbg här:

http://djurtransport.ifokus.se/discussions/4e50e46788f472711700998c-e-stockholm-goteborg#4d71243ab9cb462141045d3c-1

Men om du hittar någon närmare som också har möjlighet att ta henne så är ju huvudsaken att hon får det bra. Men om det krisar så erbjuder jag mig att hjälpa till, hon är bedårande så det vore en ära.

Chel-lina
0

#23: Okej, väntar tills efter helgen och ser om någon som bor närmre har mejlat. Om inte så kommer jag göra allt i som står i min makt för att hon ska komma till någon av er, även fast ni bor lite längre bort. Det värmer i hjärtat att det finns folk som vill ha min lilla gris, har mått så himla dåligt på sistone för att hon är ensam.

mikeiko
0

#18 Hah, det är snarare mina bitchiga tonåringar jag inte vågar lita på just nu :)

Chel-lina
0

Här kommer lite fler bilder på min lilla tös :')

Chel-lina
0

En till, älskade buffy i bakgrunden RIP <3

artema
0

Men jösses så vacker liten tös!

Chel-lina
0

Har en fråga till er erfarna, en hanråtta som är 1,7 år kan väl fortfarande para sig och få ungar?

Kalli
0

#29: Det finns tyvärr inga garantier att han inte kan göra det. Visserligen blir hanar säkerligen mindre fertila med åldern precis som honor men vet 2-åriga hanar som parat sig så.

Chel-lina
0

#30: Okej, har nämligen en intresserad som har 2 honråttor och en hane som bor i samma bur. Hon säger att dem inte parar sig men jag blir orolig ändå, vill inte att min 2 åring ska bli med barn :/

[lucke]
0

Rent spontant känner jag att jag inte skulle ha lämnat min hona där- och känner jag mig det minsta tveksam om något, brukar jag låta bli det. Min gammeltant (drygt 2 år gammal) slutade löpa för väldigt länge sen, men kan tänka mig att en fertil hane är stressande även för en infertil hona…Obestämd

Lilith
0

Det låter inte som en vettig person. Jag skulle inte skicka lilltjejen dit….

hus-musen
0

#31 Om hanen är kastrerad så kan man såklart ha blandade kön. Men inte annars. Hade inte skickat min råtta dit.

Qui dormit, non peccat

Chel-lina
0

Okej, tack för era åsikter! :)

Exxozzie
0

#26+27 Så himla söt hon är. :)

TS: Jag kan ordna så att jag kan ta henne från Örebro eller Västerås. Men då är det mest sannolikt att det funkar på en helg. Även gamla goa Norrköping fungerar vilken dag som helst.

Chel-lina
0

#36 Mina föräldrar ska till Göteborg första helgen i November och då kommer dem åka förbi Linköping. Men är det för lång tid för henne att vara ensam?

Chel-lina
0

putt

Exxozzie
0

#37 Menar du att hon är ensam nu eller att det tar lång tid att resa? :P

Chel-lina
0

#39 Att hon är ensam nu :)

Exxozzie
0

#40 Två månader är ju ett tag men jag vet inte om jag törs uttala mig mer om det. Alla människor och råttor tror jag har olika uppfattning om det.
Mår hon dåligt efter 3 dagar så är det för långt men om hon klarar sig kanske det inte är så farligt. -Man ska ju fixa sällskap så snart man kan kan liksom.

Om jag var skulle ha en råtta själv i två månader skulle jag försöka ta med mig den så mycket jag kunde. Man får lägga ner lite mer tid för en ensam råtta.

Chel-lina
0

#41 okej, får se hur det går

Exxozzie
0

#42 Kan hon inte vara i en bur brevid de andra råttorna? Jag vet att folk som har ensamråttor brukar göra så.

Chel-lina
0

#43 Jo, men min kompis orkar inte städa burarna..

Kashii
0

Hade mer än gärna tagit hand om henne om inte mina föräldrar sagt nej till fler ^^;

mikeiko
0

Men du, har du möjlighet att komma förbi mig nu i veckan så kan vi ju testa? Funkar det inte med en introduktion så får du ta med henne hem igen helt enkelt. Men det är ju värt ett försök…

Tänker dock på karantän också, har inte gjort introducering mellan vuxna förut utan bara med bebisar. Hur tänker ni andra som läser denna tråd? Hur och vad är bäst att göra?

Chel-lina
0

#46 Åh, det skulle betyda jättemycket! Vilken dag passar bra, var i stockholm bor du? :)

Exxozzie
0

#46 Jag hade väll tänkt att låta dem träffas lite i taget. Om det går bra så får de ses längre o längre stunder. Sen är hon gammal så hon kan ju inte vara så "jobbig" som bebisar är.

Kashii
0

Jag har introducerat bebbar med gamla. Min gamling satte bebberna på plats och sen var de inge mer med de. Hon blev fostermamma åt dem :) Kan hända att någon hamnar bryskt på rygg och får sig ett nyp, bråk får det vara enligt mig men de ska inte bli rena rama slagsmålet. ^^''

Exxozzie
0

#49 Jag tror att mikeiko har vuxna hemma och att hon inte har introducerat vuxen-vuxen utan bara bebis-vuxen förut.

Jag skulle inte göra på annorlunda sätt mot varesig vuxen- eller bebis-intro. Det är nog för- och nackdelar med båda två.

mikeiko
0

#47 Jag PMar dig!