Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 860 ggr
Cis-j
0

kan råttor mardrömma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, som rubriken säger, kan råttor ha mardrömmar? Pratade med min kille nyss som berättade att någon av småtjejerna har pipt mycket på kvällarna/nätterna. Eftersom våra honor är sådana som slänger sig på gallret för att vara med så fort de hör att man rör på sig, så har han då smygit fram till buren, och upptäcker att alla tre småttingar ligger och sover på olika ställen. Alltså inget pip pga bråk eller liknande. sen ligger våra tanter och sover i en hög.
Vad tror ni? kan det vara drömmar som gör att någon av dem piper? En av våra bebisar är pipig av sig, så jag skulle gissa att det säkert är hon, men min kille kunde inte urskilja vem det var av dem..

_(vet inte om det ska ligga under beteende eller att vara råttägare, flytta gärna om det ligger fel)
_haha, var bara tvungen att ta med den här bilden när jag hitta den på datan. En av mina tanter som ska envisas med att pussas på morgonen..

Zolah
0

Jag tror det är som med hundar, att dom drömmer om att springa osv, vet inte om det finns diretk mardrömmar

Cis-j
0

okej, men skulle hon kunna drömma om bus då kanske, och att det är därför hon piper?

Zolah
0

Kan hända, kan inte svara på det dock ^^ Dom borde ju drömma som oss, men jag vet inte om dom kan få mardrömmar för jag har inte sett/hört en råtta vakna och vara rädd tex som en människa.

Banankaka320
0

En av mina råttor piper konstigt på natten ibland, hon ligger och sover som en stock och bara piper långdraget och tungt typ. Nej det är inte lugnorna xP

Cis-j
0

#3 okej, nej jag har aldrig heller varit med om att en råtta vaknat och varit rädd.. Eller jo, kanske, fast då förstod jag nog inte riktigt vad hon höll på med, men kan varit så att hon blev rädd för något annat.

#4 haha, ja nu är jag inte med mina råttor för tillfället, har varit bortrest ett par dagar nu, så jag vet inte på vilket sätt hon piper på. Hon piper som bara den i vanliga fall också, men vet inte hur intensivt det här är. Får be min kille flika in här i tråden ikväll när han slutat jobba och förklara lite bättre^^.
Rör hon något på benen också när hon gör det? Har för mig att jag såg en sån video någonstans, en råtta som ryckte lite lätt på bakfötterna när den sov. Typ som en hund, fast inte lika intensivt.

Varghund88
0

Jag kan inte tänka mig annat än att råttor kan drömma mardrömmar! Det är nog inte lika vanligt som för oss människor dock?

Jag kom på min hund med att drömma mardröm vid ett tillfälle (han ryckte, gnällde och till och med morrade på ett väldigt hotfullt sätt som jag ALDRIG hört honom morra i vaket tillstånd). När jag försiktigt väckte honom och han fattade att allt var bra och det bara var en dröm så var han så enormt lycklig.
Så om hundar kan – varför skulle inte råttor kunna?